Koliko je važno raditi, važno je i odmoriti se, opustiti i relaksirati. Odlazak na odmor je aktivnost za koju ljudska priroda ima potrebu, kako zbog otklanjanje umora tako i zbog skupljanja energije i podsticaja za još plodonosniji rad, naročito jer uslovi savremenog života u kojem se nalazimo zahtijevaju neophodan odmor, opuštanje i relaksaciju u granicama dozvoljenog. Raditi isti posao sa istim ljudima pod istim uslovima, pa čak i biti na istom mjestu tokom cijele godine, kod čovjeka može proizvesti zamor, dosadu i prezasićenost. Zbog toga, ljudi čiji su uslovi rada monotoni osjećaju još veću potrebu za promjenom. Odmor i opuštanje su uvijek išli uz potrebe kao što su jelo, piće i spavanje.

Allah Teala u Kur'anu kaže:

''Post vam je učinjen farzom, kao što je učinjen farzom i onima prije vas. Da biste se Allaha bojali.'' (Bekara, 183)

Ramazan – i Šerif je mjesec najbolji od svih mjeseci. Mjesec posta. Mjesec Kur'ana. Mjesec početka objave. Mjesec ibadeta, pokornosti, dobročinstva, i postizanja Allahovog zadovoljstva. U njemu se nalazi noć hajirnija od hiljadu mjeseci – noć Kadra. Ramazan pomaže robu vjerniku da popravi svoje stanje, u vjeri i dunjaluku. Mjesec u kojem se dove mnogo primaju. Mjesec oživljavanja dobročinstava, kao što je održavanje rodbinskih veza (iftari). Mjesec udjeljivanja imetka (fitri, zekat).

Dani se provode u postu a noći oživljavaju teravih namazom. U posljednjoj trećini je itikaf, što je od sunneta Poslanikovog, s.a.v.s.

NAŠA VJERA TRAŽI UMJERENOST, NE PRIHVATA NI IFRAT/PRETJERIVANJE NI TEFRIT/NEDOSTATNOST

Eto tako smo vas učinili ummetom koji je umjeren da bi vi bili svjedoci  drugim ljudima i da bi Poslanik bio svjedok vama.“(Bekara ,143.)

Pri prakticiranju i razumjevanju naše vjere, potrebno je voditi računa o dvije stvari. Jedno je ifrat a drugo tefrit. Ifrat je pretjerivanje po nekom pitanju a tefrit je lijenost i manjkavost ili nedostatnost u nekom poslu. Naša vjera traži ravnotežu zmeđu ove dvije krajnosti, odnosno traži da slijedimo srednji put koji zovemo Ehl-i sunnet i koji predstavlja put umjerenosti.

Istikamet je da u svakom poslu budemo daleko od ifrata i daleko od tefrita a najbolji primjer za to je Pejgamber s.a.v.s. koji je vjeru živio prema znanju/ilmu u skladu. To podrazumjeva slijeđenje učenja Ehli sunneta na polju vjerovanja, zatim na polju fikha slijeđenje jednog od četiri hakk mezheba i na polju duhovnog odgoja slijeđenje jedng istinskog poznavaoca tesavvufa.

Uzvišeni Allah u Kur'anu časnom kaže: ''O vjernici, bojte se Allaha onako kako se treba bojati i umirite samo kao muslimani! Svi se čvrsto Allahova užeta držite i nikako se ne razjedinjujte! I sjetite se Allahove milosti prema vama kada ste jedni drugima neprijatelji bili, pa je on ujedinio srca vaša, i vi ste milošću njegovom postali braća. I bili ste na ivici vatrene jame pa vas je On nje spasio. Tako vam Allah objašnjava dokaze svoje da biste na pravom putu istrajali.'' (Ali Imran102,103)

Hakk Teala je vjernicima naredio najprije da Ga se boje, zatim da umiru samo kao muslimani i ukazao da je put do toga ''zajedničko držanje za Allahovo uže''. Ovim ajetom je držanje za Allahovo uže učinjeno farzom.

Ukratko, mufesiri su rekli da uže koje se spominje u ajetu može biti Kur'an, islam ili džemat.

15. noć mjeseca Šabana (subota 21. maj) je noć Lejletul Berat. Ova mubarek noć se još spominje pod nazivima ''Noć oslobađanja (od grijeha)'' i ''Noć rahmeta''.

Ko ovu noć provede u ibadetu imat će velike nagrade. Poslanik s.a.v.s. je noć Lejletul Berat provodio u ibadetu i učio sljedeću dovu:

''Utječem se od Tvog azaba tražeći utočište u tvom oprostu. Utječem se Tebi od Tebe. Ja sam nemoćan da ti izrazim hvalu. Ti si uzvišen onako kako si sam sebe opisao.'' (Bejhaki)

U jednom hadisu Poslanik s.a.v.s. je rekao:

''Kada dođe polovina Šabana (Noć Berat), noć provedite na namazu a dan u postu. Uzvišeni Allah te noći govori: 'Ima li iko da od Mene oprost traži, pa da mu oprostim. Ima li iko da od Mene traži da mu povećam opskrbu, pa da mu povećam. Ima li iko da od Mene traži nešto, pa da mu udovoljim. Ima li iko, ima li iko?' Uzvišeni Allah u ovoj noći onima koji traže daje ono što žele sve dok ne svane.''

Riječ miradž znači uzdići se, popeti se visoko. Noć Miradža je noć kada se Poslanik s.a.v.s. uzdigao na nebesa i bio primljen kod svog Gospodara.

U 27. noći mjeseca Redžeba, Poslanik s.a.v.s. je uz pratnju Džebraila a.s. prenesen iz Mekke u Kudus, u Mesdžidul Aksa. Tu se sreo sa mnogim poslanicima i sa njima klanjao namaz, predvodeći ga kao imam. Ovo putovanje se u Kur'anu naziva ''Isra'' i spomenuto je u prvom ajetu sure Isra.:

''Hvaljen neka je Onaj koji je u jednom času noći preveo svog roba iz Hrama časnog u Hram daleki, čiju smo okolinu blagoslovili kako bismo mu neka znamenja naša pokazali''

Putovanje koje se desilo te mubarek noći nosi mnoštvo tajni i mudrosti a najvažniji dio sadržan je u putovanju iz Mesdžidul Aksa na nebeski svod. I to se naziva Miradž.

''A ja ne pravdam nefsa, zaista nefs naređuje zlo osim kome se Gospodar moj smiluje.'' ( Jusuf, 53)

Šta je ustvari nefs? Ova riječ je u Kur'anu spomenuta oko tri stotine puta. Samoj riječi daje se oko dvadeset značenja, međutim rječju se dubina ovog pojma ne može izraziti. Šta je nefs u cjelosti, znaju samo kamil/potpune evlije.

MERTEBE NEFSA

Nefs, shodno mijenjanju svojih osobina i podizanju sa stepena na stepen, dobiva različita imena. Svako od ljudi se nalazi na jednoj mertebi/stepenu, i kako god je moguće uzdizanje, isto tako je moguće i padanje, odnosno vraćanje se na nižu mertebu.

Vjera se sastoji od Allahovog odgajanja čovjeka. Ovaj odgoj odvija se kroz tri temeljna segmenta, a to su vjerovanje, ibadet i ahlak. Da bi neko bio istinski vjernik uslov je da vjeru živi u sva tri njena segmenta.

Poznati hadis u kojem je Džebrail a.s. došao Resulullahu s.a.v.s. i upitao ga šta je iman, islam i ihsan, govori o tome da našu vjeru sačinjavaju tri neodvojiva dijela .(Buhari,Iman 37.)

Dijelom koji govori o imanu – imanskim osnovama se bave učenjaci akaida, dijelom islama - ibadeta učenjaci fikha a ihsan ili ahlak se tiče unutrašnjeg odgoja čovjeka. Ahlak se ostvaruje uz vodstvo kamil ( potpunih ) insana. Ovi kamil insani se odgajaju u školama tesavufa pod nadzorom muršidi kamila.

Ihsan koji je spomenut u hadisi šerifu govori o važnosti unutrašnjeg čišćenja i odgoja koje se odvija kroz tesavuf.

Uzvišeni Allah u Kur'anu časnom kaže:

''(O Poslaniče) Mi smo te samo kao milost svjetovima poslali.'' (Enbija, 21/107)

On s.a.v.s. - Habib, Resul i Poslanik je najvoljeniji, najželjeniji i najpoštovaniji od svih stvorenja. Za njim su gorjela i gore srca, on je stvoren od ljubavi, i ljubav je stvorena od njega.

On je prvi u svijetu stvaranja. Uzvišeni Allah je najprije stvorio njegov ruh i nur.

On je rahmet (milost). Kao što Gospodar za njega kaže : ''I Mi smo te samo kao milost svjetovima poslali.'' (Enbija ,107.)

Određena vremena i mjesta su odlikovana nad drugim i imaju svojstvo svetosti. Njihova vrijednost je velika iz razloga što Allah želi da tako bude. A to Allahovo davanje sadrži brojne mudrosti i koristi za čovjeka. Važni događaji koji su se desili u određeno mubarek vrijeme i na mubarek mjestu čine ih još svetijim i važnijim. 

Mubarek mjeseci, dani i noći imaju posebnu vrijednost i sadrže mnoštvo kerameta. 

Cijeli kosmos, svi svjetovi i sva stvorenja ukazuju hurmet i poštovanje ovim mubarek vremenima. (Said Nursi, Sikke-i Tasdik-i Gajb)

Među vremenima koja je Allah odlikovao na drugima su tri mjeseca Redžeb, Šaban i Ramazan. Ova tri mjeseca u našoj vjeri imaju izuzetno veliku vrijednost.

U njima se nalaze četiri mubarek noći, to su: lejletul regaib, lejletul berat, lejletul miradž i lejletul kadr. Ove noći imaju poseban značaj i velika su prilika da osoba razmisli o sebi i svom stanju, da svede račun sa sobom i obnovi nijete. Velikani kažu da su mubarek noći za bolesno srce isto što je voda za suhu zemlju.

Stranica 1 od 5