Šta je Semerkand i koje su mu aktivnosti?

Putopisci Azije za Semerkand su nerijetko koristili termin ''glavni grad svijeta''. Opisujući ga, govorili bi sljedeće: 'Semerkand je jedan veličanstven grad, koji osvaja starim građevinama, prekrasnim džamijama i turbetima koji posjeduju nesvakidašnju ljepotu.' 

Semerkand je jedan od najstarijih gradova srednje Azije.  Njegovo prvo ime je bilo Marakan. Zbog svog geografskog položaja i prirodnih dobara Semerkand je uvijek bio meta velikih vojnih sila. 329. godine prije milada se nalazi pod vladavinom Aleksandra Velikog, u 6. stoljeću prelazi u ruke azijskih turaka a u 8. stoljeću dolazi pod vlast muslimana i tada doživljava svoj procvat. Poslije dolazi pod okupaciju  Samanida, zatim preuzimaju Karahanidi, potom Selćuci i Harzem Šahovi. 

Poslije dolazi pod okupaciju Mongola i biva potpuno uništen.  Nakon toga u periodu Timura ponovo oživljava. 1365 godine Timur ponovo podiže i gradi ovaj grad te ga proglašava glavnim gradom Ozbekistana.  Glavni grad ostaje do 1930. godine. Danas iako to nije, nimalo nije izgubio na svojoj vrijednosti i važnosti. 

 

Kulturni centar

Semerkand sa svojim medresama, turbetima i građevinama ima ulogu otvorenog islamskog muzeja. 

Ono što Semerkand čini još značajnijim za nas jeste činjenica da iz njega potiče mnoštvo evlija i duhovnih velikana čiji se kaburi i danas tu nalaze. U njemu i okolici počivaju velikani kao što je Imam Buharija, Ahmet Semerkandi, Hadže Ubejdullah Ahrar, Hadže Jusuf, Ahmed Jasevi, Baba Semasi, Šah Nakšibend, Alaedin Attar, Abulhalik Gudždevani i mnogi drugi neka je Allah zadovoljan sa svima njima.  Oni su učinili veliki hizmet islamu čineći iršad na ovim predjelima i odgajajući muride koji su zajedno s njima vjeru čuvali od bidata. Semerkand je kolijevka tesavufa, znanja, zikra, nura i rahmeta. Mjesto iz kojeg se bereket i  fejz proširio na cijeli svijet. Nakon Mekke i Medine džennetska bašća na dunjaluku.  Naši imami, alimi, muršidi i dobri prethodnici su uvijek išli putem slijeđenja dobrih i u tome nam pokazali primjer. Učili su, podučili, živjeli vjeru i bili sebeb da je drugi žive. Njihovo mjerilo je uvijek bio časni sunnet. Svima su ljepotu donijeli i ljepotu uzeli. Sve četiri strane svijeta su u đulistan pretvarali.

I danas naš Semerkand koji je refleksija ove historijske slike obavlja istu vazifu. Svjetiljka koja osvjetljava i osvjetljavat će inšallah do Sudnjeg dana. Napaja naše duše i pretvara ih u đulistan. 

Vakuf Semerkand slijedeći misiju imena kojeg nosi, ide putem ehli sunnet vel džemata. Ide putem Imama Buharije, Imama Maturidije, Abdulhalik el Gudždevanija i Šah Nakšibenda k.s.

Semerkand je jedna svjetiljka koja nam osvjetljava put i spaja nas sa svim islamskim gradovima na svijetu, i vodi do Medine i Mekke. 

Ummet koji je uvakufljen u hajr

Muhammdedov ummet je ummet koji je zavjetovan za hajr i činjenje dobra. Stvoren za dobročinstvo.Gdje su muslimani tu je hajr, ljepota, lijep ahlak, pomaganje i sigurnost. Jer uzvišeni Allah kaže: 

''Uistinu ste vi najbolji ummet, koji vjeruje u Allaha, poziva na dobro i odvraća od zla. (....

Znači ovaj ummet je obavezan da ljude poziva na dobro a odvraća od zla (emir bi'l-maruf i nehij ani'l-munker).

Zbog toga, obaveza svakog vjernika je da se zalaže za dobro. Svaki musliman može, i treba, da pojedinačno čini obročinstva, međutim mjesto na kojem dobročinstvo dobija srazmjere služenja ummetu, jesu vakufi, odnosno hizmeti u vakufima.

One koji hizmet čine na Allahovom putu, Allah Teala hvali u Kur'anu riječima: 

''Među ljudima ima takvih, koji sebe i svoje imetke žrtvuju za Allahovo zadovoljstvo''

Vakufi su mjesta koja su uspostavljena kako bi se osiguralo trajno činjenje dobra, što Poslanik s.a.v.s. u hadisima navodi kao trajnu sadaku. Cilj vakufa jeste da hizmeti i služi svemu stvorenom, da pomaže, pruža ruke i privija rane. 

U osmanlijskom periodu vakufi su osnovani u ime hizmeta sa raznim vazifama i dužnostima. Putem vakufa namirivane su mnoge potrebe, od ogrjeva za siromahe, dženaza siromašnih, opremanja jetima djevojaka za udaju, snadbjevanja medresa pa do hranjenja vukova u planinama i liječenja ranjenih ptica. 

 U današnje vrijeme kada je raširen džehalet i kada je došlo do velikog slabljenja vjere, formiran je vakuf Semerkand kako bi nastavio ummetu činiti hizmet i na duhovnom i na materijalnom planu.

Ovaj vakuf, koji u sebi nosi ruh Ehli Bejta i koji se istovremeno naslanja na silsilu koja vodi do hz. Ebu Bekra, tokom cijele historije Islama je činio hizmet i služio ummetu.  Gavsi Sani k.s. u jednom sohbetu kaže:

''Hizmet je da žrtvuješ nefsa za ummet Muhammedov. Hizmet je da pomogneš ljudima po pitanju vjere više nego po pitanju dunjaluka.  Hizmet je da se trudiš da spasiš njihov ahiret.''

Glavni hizmeti i aktivnosti Semerkanda mogu se nabrojati sljedećim redoslijedom:

1. Iršad hizmeti

2. Hizmeti ilmu (znanju)

3. Izdanja knjiga, audio i video materijala sa islamskom tematikom u svjetlu ehli sunnet vjerovanja, na nekoliko različitih jezika

4. Pomaganje svim ljudima, bez obzira ne vjeru, boju i naciju

5. Organizovanje putovanja  na hadždž, umru i posjete historijskim znamenitostima

6. Pomaganje ugroženim muslimanima u  zemlji i u cijelom svijetu

7. Osnivanje škola, omladinskih centara, muhabet košnica, organiziranje sohbeta i predavanja kako bi se ljudi pozvali i podučili istini

8. Organiziranje međunarodnih platformi i aktivnosti sa ciljem pozivanja ljudi miru, bratstvu i lijepom ahlaku

9. Proizvodnja halal hrane i osvještavanje ljudi po pitanju istog

10. Organiziranje kermesa i poticanje ljudi da se natječu u dobru

 

Biti učesnik u dobru

U hizmetu nema ''ja'' postoji samo ''mi''. Za sve uspjehe u vakufskim hizmetima zaslužan je džemat a ne pojedinac. Jer sve one koji hizmet čine prati dova vjernika i meleka. Stoga nijedan uspjeh pojedinac ne smije da pripisuje sebi, nego da bude svjestan da su tome doprinijeli mnogi ljudi. Hizmećar je samo vesila. Kao što to Molla Džami k.s. kaže: ''Hizmećar je kao kutljača. Kako god se putem kutljače samo jelo stavlja u tanjir isto tako je i hizmećar samo sredstvo u jednom poslu.''

Druga važna stavka jeste biti svjestan da svako dobro koje osoba čini, prije svega čini samoj sebi.  Niko ne treba da misli da hizmet ide zahvaljujući njemu nego treba da misli da on ''ide'' zahvaljujući hizmetu i bereketu hizmeta.

Nijedan hizmet u vakufu Semerkand ne smije se činiti zbog ličnih, političkih ili bilo kojih dunjalučkih interesa.

Svaki korak koji se učini, čini se nakon istišare popraćen hajr dovama. Svaka naša aktivnost mora da bude u skladu sa itikadom, ilmihalom i edebom. Da bude korisna, poziva dobru i podsjeća na dobro.

Svi gajreti i hizmeti moraju biti samo radi Allahovog zadovoljstva. Kao što kaže Gavsi Sani k.s.:

''Hizmeti su radi Allahovog zadovoljstva. Sa ciljem da Allahovo naređenje bude izvršeno. Da Poslanikov ummet ne bude na šteti. Izvršavajmo predano svoje hizmete. Neka nas ništa ne odvrati od toga. 

Svoje hizmete ne dajte nizašto.  Hizmet koji vam je dat je jedna velika blagodat. Znajte to cijeniti. Dobro ga čuvajte. Ako ovu blagodat ispustite iz ruku više je nećete povratiti. U ovim hizmetima bivate ortaci sa Sadatima. Ovo ortaštvo (duhovna trgovina) se ne završava ni kad preselimo. Nastavlja se do kijametskog dana. Jer ovaj put će trajati do Sudnjeg dana. Svaka korist i dobro od njega ide i vama i nama i Sadatima. 

Ako nešto nije radi Allaha taman i da je veliko koliko cijeli dunjaluk nema vrijednosti ni koliko je vrh igle. Ako je nešto radi Allaha čak i ako je koliko je vrh igle, ima veliku vrijednost.

Neka vaš nijet bude da radite i činite hizmet radi Allahovog zadovoljstva. Jer u hizmetu je velika korist. Posebno u ovom vremenu. Treba raditi danonoćno.

Cilj nam je da obradujemo Poslanika s.a.v.s. i radit ćemo bez prestanka. Uzvišeni Allah i Sadati kiram vole onog ko radi. Nećemo raditi zbog dunjaluka nego zbog ahireta. Hizmet je radi ahiretske opskrbe. Ahiretska odjeća nisu kefini, ahiretska odjeća je hizmet. ''