Allah Teala u Kur'anu časnom kaže: ''Allahovi prijatelji su samo mutekije/bogobojazni. Ali većina (kafira i gafila) to ne zna.''

''Za Allahove prijatelje nema straha ni tuge. Za one koji budu vjerovali i Allaha se bojali, za njih su radosne vijesti ( i kerameti) i na ovom i na onom svijetu – Allahove riječi niko ne može izmjeniti – to će zaista veliki uspjeh biti'' (Junus, 10/62-64)

Nakon poslanika, a.s., Allahove prijatelje predstavljaju Rabbani alimi, u koje se svakako ubrajaju i kamil muršidi. Oni su Poslanikovi varisi. A prema riječima Imam Gazalija, kako god nema većeg mekama od poslanstva isto tako i među običnim ljudima najčasniji i najveći mekam je biti varis Poslanikov, a.s. Obzirom da je tako, kamil arifi/oni koji su spoznali Allaha, su najčasniji ljudi na Zemlji, i utoliko je važno i veliko njih upoznati, voljeti, ući u halke njihovog odgoja i okoristiti se od njihovog sohbeta/druženja i stanja.

Strahovanje i nadanje su dvije temeljne karakteristike ahlaka vjernika. Ta dva svojstva, vjernika drže u ravnoteži. Pomoću njih hodi putem istine, čini dobra djela, i čuva ih. Opisujući vjenike, uzvišeni Allah, kaže:
''Oni, sa strahom i nadom ustaju iz svojih postelja, kako bi Gospodaru ibadet činili'' (Sedžda, 32/16)
Strah od Allaha i nadanje Allahovoj milosti je pokazatelj ispravnog imana. To dvoje liči na dva krila ptice. Kako god ptica ne može letjeti samo sa jednim krilom, isto tako ni osoba koja se boji Allaha a ne vjeruje u Njegovu milost ne može ispravno vjerovati.

Riječ miradž znači uzdići se, popeti se visoko. Noć Miradža je noć kada se Poslanik s.a.v.s. uzdigao na nebesa i bio primljen kod svog Gospodara.

U 27. noći mjeseca Redžeba, Poslanik s.a.v.s. je uz pratnju Džebraila a.s. prenesen iz Mekke u Kudus, u Mesdžidul Aksa. Tu se sreo sa mnogim poslanicima i sa njima klanjao namaz, predvodeći ga kao imam. Ovo putovanje se u Kur'anu naziva ''Isra'' i spomenuto je u prvom ajetu sure Isra.:

''Hvaljen neka je Onaj koji je u jednom času noći preveo svog roba iz Hrama časnog u Hram daleki, čiju smo okolinu blagoslovili kako bismo mu neka znamenja naša pokazali''

Putovanje koje se desilo te mubarek noći nosi mnoštvo tajni i mudrosti a najvažniji dio sadržan je u putovanju iz Mesdžidul Aksa na nebeski svod. I to se naziva Miradž.

''A ja ne pravdam nefsa, zaista nefs naređuje zlo osim kome se Gospodar moj smiluje.'' ( Jusuf, 53)

Šta je ustvari nefs? Ova riječ je u Kur'anu spomenuta oko tri stotine puta. Samoj riječi daje se oko dvadeset značenja, međutim rječju se dubina ovog pojma ne može izraziti. Šta je nefs u cjelosti, znaju samo kamil/potpune evlije.

MERTEBE NEFSA

Nefs, shodno mijenjanju svojih osobina i podizanju sa stepena na stepen, dobiva različita imena. Svako od ljudi se nalazi na jednoj mertebi/stepenu, i kako god je moguće uzdizanje, isto tako je moguće i padanje, odnosno vraćanje se na nižu mertebu.

Vjera se sastoji od Allahovog odgajanja čovjeka. Ovaj odgoj odvija se kroz tri temeljna segmenta, a to su vjerovanje, ibadet i ahlak. Da bi neko bio istinski vjernik uslov je da vjeru živi u sva tri njena segmenta.

Poznati hadis u kojem je Džebrail a.s. došao Resulullahu s.a.v.s. i upitao ga šta je iman, islam i ihsan, govori o tome da našu vjeru sačinjavaju tri neodvojiva dijela .(Buhari,Iman 37.)

Dijelom koji govori o imanu – imanskim osnovama se bave učenjaci akaida, dijelom islama - ibadeta učenjaci fikha a ihsan ili ahlak se tiče unutrašnjeg odgoja čovjeka. Ahlak se ostvaruje uz vodstvo kamil ( potpunih ) insana. Ovi kamil insani se odgajaju u školama tesavufa pod nadzorom muršidi kamila.

Ihsan koji je spomenut u hadisi šerifu govori o važnosti unutrašnjeg čišćenja i odgoja koje se odvija kroz tesavvuf - sufizam.

Uzvišeni Allah u Kur'anu časnom kaže:

''(O Poslaniče) Mi smo te samo kao milost svjetovima poslali.'' (Enbija, 21/107)

On s.a.v.s. - Habib, Resul i Poslanik je najvoljeniji, najželjeniji i najpoštovaniji od svih stvorenja. Za njim su gorjela i gore srca, on je stvoren od ljubavi, i ljubav je stvorena od njega.

On je prvi u svijetu stvaranja. Uzvišeni Allah je najprije stvorio njegov ruh i nur.

On je rahmet (milost). Kao što Gospodar za njega kaže : ''I Mi smo te samo kao milost svjetovima poslali.'' (Enbija ,107.)

Riječ ''fitna'',shodno kontekstu, može nositi različita značenja. U jezičkom smislu ta riječ nosi značenje poput: biti iskušan, belaj, katastrofa, tuga, neprilike itd. U teološkoj terminologiji fitna podrazumijeva svaku nevolju koja je iskušenje za roba. Isto tako svaki zulum koji dolazi od ljudi se naziva fitna.

Fitna je stara koliko i ljudski rod. Prvi primjer fitne imamo u događaju koji se desio između šejtana i hz. Adema u džennetu. Drugi primjer je događaj između Habila i Kabila.

U ahiri zemanu fitne će biti više nego ikad prije. Toliko, da će obuhvatiti svako mjesto poput crne noći, i doprijeti će do svih, i do vjernika i do nevjernika.

Najveća fitna koja će se desiti u ahiri zemanu jeste pojava Dedžala. Nakon dunjaluka ispiti i fitna se nastavljaju i u kaburskom životu.

Reci: ''Ako Allaha volite, mene slijedite, da bi i Allah vas volio i grijehe vam oprostio. Jer Allah je onaj koji mnogo prašta i samilostan je.'' (Ali Imran, 3/31)

Ljubav je najvredniji dragulj smješten u ljudskoj prirodi, i ujedno to je najveći emanet dat čovjeku.

U stvaranju kosmosa je smještena ljubav. Tom ljubavlju nas sunce grije, spušta se kiša, sazrijeva voće, sklapaju se brakovi – svijaju gnijezda. Teškoće se prevazilaze tom ljubavlju, roditelji tom ljubavlju podižu djecu. I živo i neživo ima udjela u toj ljubavi. Izvor te ljubavi je uzvišeni Allah. A ljubav koja obuhvata cijeli kosmos je Allahov rahmet.

Mjesto gdje se ta ljubav manifestira u najvećoj mjeri jeste srce mumina. Mumin na sve stvoreno gleda sa rahmetom i sve što voli, voli radi Allaha, i kada se ljuti, ljuti se radi Allaha.

''Uistinu je u tome pouka za onog ko razum (kalb) ima ili ko sluša a priseban je'' (Kaf, 50/37)

Riječ  ''kalb'' je arapskog porijekla i znači ''nešto preokretati iz stanja u drugo stanje, unutrašnjost ispoljiti na vanjštinu, okrenuti suprotno, promijeniti'' i slično.

Prvo što se osvaja kod čovjeka i jedino što može ostati potpuno neosvojeno jeste srce tj. kalb. Srce, kako fizičko tako i duhovno, centar je svih organa i svih emocija.

Potpuni uvid u nečije srce ima samo Gospodara svjetova.

Zikr, u jezičkom smislu, znači: spominjati, sjećati se, ne biti u stanju gafleta, klanjati namaz i činiti dovu.

U sufijskoj terminologiji zikr podrazumijeva spominjanje Allaha sa određenim riječima ili rečenicama.

Zikr oslobađa čovjeka od lažnih ljubavi a smješta u srce ljubav prema Allahu. Sve lijepe osobine dolaze do izražaja posredstvom zikra. Zikr je temelj na putu do Allaha. Zbog svega toga naređen je Kur'anom i sunnetom i Allahovi dostovi ga stavljaju na prvo mjesto- odmah iza teobe.

Pretraga