Putopisci Azije za Semerkand su nerijetko koristili termin ”glavni grad svijeta”. Opisujući ga, govorili bi sljedeće: ”Semerkand je jedan veličanstven grad koji osvaja starim građevinama, prekrasnim džamijama i turbetima koji posjeduju nesvakidašnju ljepotu.”
Semerkand je jedan od najstarijih gradova srednje Azije. Njegovo prvo ime je bilo Marakan. Zbog svog geografskog položaja i prirodnih dobara Semerkand je uvijek bio meta velikih vojnih sila. Pod vladavinom Aleksandra Velikog se nalazi 329 god. prije milada, u 6. stoljeću prelazi u ruke azijskih Turaka, a u 8. stoljeću dolazi pod vlast muslimana i tada doživljava svoj procvat. Poslije dolazi pod okupaciju Samanida, zatim ga preuzimaju Karahanidi, potom Selćuci i Harzem Šahovi.
Nakon toga dolazi pod okupaciju Mongola i biva potpuno uništen, da bi u periodu Timura ponovo oživio i bio proglašen glavnim gradom Ozbekistana, što će i ostati sve do 1930. godine. Iako više nije glavni grad, on danas nije nimalo izgubio na svojoj vrijednosti i važnosti.
Kulturni centar
Semerkand sa svojim medresama, turbetima i građevinama ima ulogu otvorenog islamskog muzeja.
Ono što Semerkand čini još značajnijim za nas jeste činjenica da iz njega potiče mnoštvo evlija i duhovnih velikana čiji se kaburi i danas tu nalaze. U njemu i okolici počivaju velikani kao što je Imam Buharija, Ahmet Semerkandi, Hadže Ubejdullah Ahrar, Hadže Jusuf, Ahmed Jasevi, Baba Semasi, Šah Nakšibend, Alaedin Attar, Abulhalik Gudždevani i mnogi drugi, neka je Allah zadovoljan sa svima njima. Oni su učinili veliki hizmet islamu čineći iršad na ovim predjelima i odgajajući muride koji su zajedno s njima čuvali vjeru od bidata. Semerkand je kolijevka tesavufa, znanja, zikra, nura i rahmeta. On je mjesto iz kojeg se bereket i fejz proširio na cijeli svijet. Nakon Mekke i Medine on je džennetska bašča na dunjaluku. Naši imami, alimi, muršidi i dobri prethodnici su uvijek išli putem slijeđenja dobrih i u tome nam pokazali primjer. Učili su, podučavali, živjeli vjeru i bili sebeb da je drugi žive. Njihovo mjerilo je uvijek bio časni sunnet. Svima su ljepotu donijeli i ljepotu uzeli. Sve četiri strane svijeta su u đulistan pretvarali.
Semerkand i danas obavlja istu vazifu. Svjetiljka je koja osvjetljava i osvjetljavat će inšallah do Sudnjeg dana. Napaja naše duše i pretvara ih u đulistan.
Vakuf Semerkand slijedeći misiju imena kojeg nosi, ide putem ehli sunnet vel džemata. Ide putem imama Buharije, imama Maturidije, Abdulhalik el Gudždevanija i Šah Nakšibenda, k.s.
Semerkand je jedna svjetiljka koja nam osvjetljava put i spaja nas sa svim islamskim gradovima na svijetu vodeći nas do Medine i Mekke.
Ummet koji je uvakufljen u hajr
Muhammdedov ummet je ummet koji je zavjetovan za hajr i činjenje dobra. Stvoren je za dobročinstvo. Gdje su muslimani tu je hajr, ljepota, lijep ahlak, pomaganje i sigurnost. Uzvišeni Allah kaže:
”Uistinu ste vi najbolji ummet, koji vjeruje u Allaha, poziva na dobro i odvraća od zla.”
Znači ovaj ummet je obavezan da ljude poziva na dobro, a odvraća od zla (emir bi’l-maruf i nehij ani’l-munker).
Zbog toga, obaveza svakog vjernika je da se zalaže za dobro. Svaki musliman može i treba da pojedinačno čini obročinstva. Međutim mjesto na kojem dobročinstvo dobija srazmjere služenja ummetu jesu vakufi, odnosno hizmeti u vakufima.
One koji hizmet čine na Allahovom putu, Allah Teala hvali u Kur’anu riječima:
”Među ljudima ima takvih, koji sebe i svoje imetke žrtvuju za Allahovo zadovoljstvo.”
Vakufi su mjesta koja su uspostavljena kako bi se osiguralo trajno činjenje dobra, što Poslanik, s.a.v.s., u hadisima navodi kao trajnu sadaku. Cilj vakufa jeste da hizmeti i služi svemu stvorenom, da pomaže, pruža ruke i previja rane.
U osmanlijskom periodu vakufi su osnovani u ime hizmeta sa raznim vazifama i dužnostima. Putem vakufa namirivane su mnoge potrebe, od ogrjeva za siromahe, dženaza siromašnih, opremanja jetima djevojaka za udaju, snadbjevanja medresa, pa do hranjenja vukova u planinama i liječenja ranjenih ptica.
U današnje vrijeme, kada je raširen džehalet i kada je došlo do velikog slabljenja vjere, formiran je vakuf Semerkand kako bi nastavio činiti hizmet ummetu i na duhovnom i na materijalnom planu.
Ovaj vakuf, koji u sebi nosi ruh Ehli Bejta i koji se istovremeno naslanja na silsilu koja vodi do hz. Ebu Bekra, tokom cijele historije islama je činio hizmet i služio ummetu. Gavsi Sani, k.s., u jednom sohbetu kaže:
”Hizmet je da žrtvuješ nefsa za ummet Muhammedov. Hizmet je da pomogneš ljudima po pitanju vjere više nego po pitanju dunjaluka. Hizmet je da se trudiš da spasiš njihov ahiret.”
Glavni hizmeti i aktivnosti Semerkanda mogu se nabrojati sljedećim redoslijedom:
1. Iršad hizmeti,
2. Hizmeti ilmu (znanju),
3. Izdanja knjiga, audio i video materijala sa islamskom tematikom u svjetlu ehli sunnet vjerovanja, na nekoliko različitih jezika,
4. Pomaganje svim ljudima, bez obzira ne vjeru, boju i naciju,
5. Organizovanje putovanja na hadždž, umru i posjete historijskim znamenitostima,
6. Pomaganje ugroženim muslimanima u zemlji i svijetu,
7. Osnivanje škola, omladinskih centara, muhabet košnica, organiziranje sohbeta i predavanja kako bi se ljudi pozvali i podučili istini,
8. Organiziranje međunarodnih platformi i aktivnosti sa ciljem pozivanja ljudi miru, bratstvu i lijepom ahlaku,
9. Proizvodnja halal hrane i osvještavanje ljudi po pitanju istog,
10. Organiziranje kermeša i poticanje ljudi da se natječu u dobru.
Biti učesnik u dobru
U hizmetu nema ”ja” postoji samo ”mi”. Za sve uspjehe u vakufskim hizmetima zaslužan je džemat, a ne pojedinac. Sve one koji hizmet čine prati dova vjernika i meleka. Stoga nijedan uspjeh pojedinac ne smije da pripisuje sebi nego da bude svjestan da su tome doprinijeli mnogi ljudi. Hizmećar je samo vesila. Kao što to Molla Džami, k.s., kaže: ”Hizmećar je kao kutljača. Kako god se putem kutljače samo jelo stavlja u tanjir isto tako je i hizmećar samo sredstvo u jednom poslu.”
Druga važna stavka jeste biti svjestan da svako dobro koje osoba čini, prije svega čini samoj sebi. Niko ne treba da misli da hizmet ide zahvaljujući njemu nego treba da misli da on ”ide” zahvaljujući hizmetu i bereketu hizmeta.
Nijedan hizmet u vakufu Semerkand ne smije se činiti zbog ličnih, političkih ili bilo kojih dunjalučkih interesa.
Svaki korak koji se učini, čini se nakon istišare popraćen hair dovama. Svaka naša aktivnost mora da bude u skladu sa itikadom, ilmihalom i edebom. Da bude korisna, poziva dobru i podsjeća na dobro.
Svi gajreti i hizmeti moraju biti samo radi Allahovog zadovoljstva. Kao što kaže Gavsi Sani, k.s.:
”Hizmeti su radi Allahovog zadovoljstva. Sa ciljem da Allahovo naređenje bude izvršeno, da Poslanikov ummet ne bude na šteti. Izvršavajmo predano svoje hizmete. Neka nas ništa ne odvrati od toga.
Svoje hizmete ne dajte nipošto. Hizmet koji vam je dat je jedna velika blagodat. Znajte to cijeniti. Dobro ga čuvajte. Ako ovu blagodat ispustite iz ruku, više je nećete povratiti. U ovim hizmetima bivate ortaci sa Sadatima. Ovo ortaštvo (duhovna trgovina) se ne završava ni kad preselimo. Nastavlja se do Kijametskog dana, jer će ovaj put trajati do Sudnjeg dana. Svaka korist i dobro od njega ide i vama i nama i Sadatima.
Ako nešto nije radi Allaha taman i da je veliko koliko cijeli dunjaluk nema vrijednosti ni koliko je vrh igle. Ako je nešto radi Allaha čak i ako je koliko je vrh igle, ima veliku vrijednost.
Neka vaš nijet bude da radite i činite hizmet radi Allahovog zadovoljstva, jer je u hizmetu u ovom vremenu velika korist. Treba raditi danonoćno.
Cilj nam je da obradujemo Poslanika, s.a.v.s., i radit ćemo bez prestanka. Uzvišeni Allah i Sadati kiram vole onog ko radi. Nećemo raditi zbog dunjaluka, nego zbog ahireta. Hizmet je radi ahiretske opskrbe. Ahiretska odjeća nisu kefini, ahiretska odjeća je hizmet.”
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?