Ovo je prvi u nizu tekstova o životu, savjetima i mudrostima Gavs-i sanija k.s. koje ćemo objavljivati u časopisu SEMERKAND počevši sa septembarskim brojem 177. Ovaj tekst smo objavili u cjelosti kako bi što više muslimana okoristile sa ovim divnim savjetima i mudrostima.
Gavs-i Sani šejh sejjid Abdulbaki el-Husejni, kuddise sirruhu, koji je preselio na ahiret 12. jula 2023. godine, rođen je u selu Taruni, u okrugu Bajkan u provinciji Siirt, 1362. godine po hidžri (1943). Njegov otac, Gavs-i Azam šejh sejjid Abdulhakim el-Husejni, kuddise sirruhu, je bio šejh halidijskog ogranka nakšibendijskog tarikata. Šejh Abdulbaki el-Husejni, kuddise sirruhu, živio je sa svojim ocem u selu Taruni oko godinu i pol, da bi zatim odselili u Bilvanis, gdje su se zadržali pet godina. Nakon toga su živjeli u Kasriku jedanaest, a zatim u Gadiru devet godina. Godine 1971. nastanio se u selu Menzil sa svojim ocem Gavs-i Kasrevijem, kuddise sirruhu.
Gavs-i Sanijevo djetinjstvo i mladost protekli su u obrazovanju i hizmetu. Nakon očeve smrti 1972. godine, njegov stariji brat Sejda Muhammed Rašid el-Husejni, kuddise sirruhu, je preuzeo obavezu iršada. Tokom perioda iršada svog brata, završio je sejr-i suluk i dobio hilafet u tarikatu. Kada je Sejda Muhammed Rašid el-Husejni, kuddise sirruhu, preselio na ahiret 1993. godine, počeo je s iršadom u selu Menzil, koje pripada Kahti u Adijamanu.
Šejh sejjid Abdulbaki el-Husejni, kuddise sirruhu, se tokom iršada posebno fokusirao na teme kao što su to nijet, znanje, tevba, zikr, hizmet i poniznost. Često nas je podsjećao da nijet treba stalno provjeravati i kontrolisati. Uložio je velike napore da poveća i broj i mogućnosti islamskih obrazovnih institucija, a naročito medresa. Zadužio je učenjake koji su završili ove institucije da ljudima objasne osnovna vjerska znanja, da ih upute da svoje ibadete obavljaju u skladu sa ehl-i sunnetskim učenjem i da se ponašaju shodno islamskim standardima u svim životnim oblastima.
Tokom perioda iršada, redovno je sa svojim posjetiocima, gotovo nakon svakog namaza, činio tevbu. Mnogima je pomogao da napuste zlo i okrenu se dobroti. Podsticao je sve svoje sljedbenike i muride da obavljaju zikr i uče vird u skladu s metodama nakšibendijskog tarikata. Naglasio je da je zikr suštinska potreba srca i da se nikada ne smije zanemariti. Bio je pionir u formiranju i funkcionisanju mnogih institucija i organizacija kako bi njegovi učenici, sljedbenici i muridi mogli hizmetiti u jedinstvu i uz ahlak istišare. Preporučivao je da se u najvećoj mogućoj mjeri izbjegava sve ono čime se može slomiti nečije srce, da se pazi na pravo drugih, te je savjetovao da se sa svima lijepo ophodi i da se svakome iskazuje poštovanje.
Gavs-i Sani, kuddise sirruhu, je imao sljedbenike i učenike diljem svijeta. Vodio je ove ljude svojim plemenitim ahlakom i omogućio im da čine mnoga dobra djela koja će im, inšallah, biti od koristi na ahiretu, te koja su obezbijedila korist cijelom čovječanstvu već na ovome svijetu. Izgradio je mnoga djela, brojne obrazovne i vaspitne centre i institucije. Veliku važnost pridavao je pomaganju svim potlačenim i potrebitim, te pored toga što je ujedinjavao muslimane Turske, bio je povod da se muslimani diljem svijeta ujedine i da zajedno čine velika djela koja su od enormne koristi cijelome svijetu. Pokazao je ljepote nakšibendijskog tarikata cijelom čovječanstvu živeći njegove principe i ponašajući se prema njima u svom životu. Podsjetio je sve da je cilj tesavvufa da se iskreno ispunjavaju naredbe i preporuke vjere islama i da se doslijedno slijedi sunnet.
Molimo Uzvišenog Gospodara da mu podari vječni džennet, te da nama podari njegov šefat…
Više o Menzilu i šejhovima ove silsile pročitajte na linku: O Menzilu
Više o lancu prenosilaca duhovnog znanja – silsili pročitajte ovdje: Lanac prenosilaca – silsila
Savjeti Gavs-i Sanija k.s.
Hadis kaže da su učenjaci nasljednici poslanikā. Naravno, ovdje nije riječ o materijalnom nasljedstvu, već o Kur’anu i Sunnetu. Međutim, ne polaže svaki učenjak pravo na ovo nasljeđe. Oni učenjaci koji posjeduju ehl-i sunnetsko znanje i koji su iskreni u postupanju po tom znanju jesu nasljednici Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. To su pravedni Allahovi robovi i Njegove evlije.
Takvi učenjaci iršad čine svojim riječima, djelima, ponašanjem, ali prije svega svojim halom i pogledom. Oni koji su izgubili smjer i koji su skrenuli s puta pronalaze put uz njihovu pomoć. To su takvi robovi da oni koji ih ugledaju prisjete se Uzvišenog Allaha.
Smrt takvih alima je velika nedaća za nas. Naš Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao:
„Smrt učenjaka predstavlja jednu pukotinu za islam koja se ne može popraviti kada bi se radilo na tome neprestano, i dan i noć.“ (Darimi, Mukaddime, 32)
Predstavljamo vam zadnji dio knjige El-Minhadžu ‘s-senijj, pod naslovom „Savjeti“, šejha sejjida Abdulbakija el-Husejnija, kuddise sirruhu, koji je nedavno preselio na ahiret:
Braćo po vjeri! Savjetujem vam da se držite Kur’ana i Sunneta, jer Uzvišeni Allah veli: „Zato se čvrsto drži onoga što ti se objavljuje, jer ti si, uistinu, na Pravome putu.“ (Ez-Zuhruf, 43/43)
„Reci: ‘Ako Allaha volite, mene slijedite, i vas će Allah voljeti i grijehe vam oprostiti!’ A Allah prašta i samilostan je.“ (Alu ‘Imran, 3/31)
„O vjernici, pokoravajte se Allahu i pokoravajte se Poslaniku, i ne ništite djela svoja!“ (Muhammed, 47/33)
Svaki salik treba da usvoji ispravan akaid, vjerovanje, tako što će prihvatiti učenje ili imama Ebu ‘l-Hasena el-Eš’arija ili imama Ebu Mensura el-Maturidija, rahmetullahi alejhima, i na taj način se priključiti putu spašene skupine, ehl-i sunneta ve ‘l-džema’ata.
Treba da izuči fikhske teme kao što su to taharet, namaz, zekat i hadž, slijedeći jedan od četiri mezheba. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao:
„Tražiti znanje je obaveza svakome muslimanu.“ (Ibn Madže, Mukaddime, 17, br. 224; Taberani, el-Mu‘džemu ‘l-evsat, 1/7, br. 9)
Preporučujem da se ožive sva vremena, a naročito sljedeći periodi:
• vrijeme između akšama i jacije,
• vrijeme između zore i izlaska Sunca,
• vrijeme svanuća, nastupa zore, u kojem se spuštaju bereket i tedžellijati i u kojem se primaju dove.
Šejh Ibrahim ed-Dessuki, kuddise sirruhu, je rekao:
„Kako iskreni murid može tvrditi da voli tarikat, ukoliko spava u vrijeme kada se otvaraju riznice i prikuplja plijen.“
Vrijeme se može oživjeti namazom, postom, zikrom, učenjem Časnog Kur’ana, rabitom i drugim dobrim djelima.
Oživljavanje vremena namazom se realizira redovnim klanjanjem u džematu, obavljanjem sunneta koji prate farzove, vitrom, duha, tehedždžud, evvabin, tesbih, abdest-namazom i tehijjetu ‘l-mesdžidom.
Oživljavanje vremena postom se realizira postom šest dana u mjesecu ševvalu, postom devetog i deseg dana mjeseca muharrema ili Dana Ašure, postom Dana Arefata i ostalim nafila postovima.
Oživljavanje vremena zikrom se realizira tako što se uči vird koji se uzme od šejha, svakodnevnim učenjem hizba iz Delailu ‘l-hajrata, učenjem zikra iza redovnih dnevnih namaza i hadžegan hatme.
Oživljavanje vremena Časnim Kur’anom se realizira tako što se svaki dan uči jedan ili više džuzova, svakodnevnim učenjem sure Jasin, sure en-Nebe’ nakon ikindije, i sure el-Mulk nakon jacije.
Oživljavanje vremena rabitom se realizira tako što će se rabita mimo ramazana redovito činiti u periodu između akšama i jacije, a između podne i ikindije u toku ramazana.
Isto tako, moja cijenjena braćo, savjetujem vam da se pokoravate Uzvišenom Allahu po pitanju Njegovih naredbi i zabrana i da posjedujete takvaluk naspram Njega, jer Uzvišeni Gospodar u Časnom Kur’anu veli: „O vjernici, bojte se Allaha onako kako se treba bojati i umirite samo kao muslimani!“ (Alu ‘Imran, 3/102) „Allaha se bojte koliko god možete!“ (Et-Tegabun, 64/16)
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: „Boj se Allaha ma gdje god bio!“ (Bezzar, el-Musned, 9/416, br. 4022)
Braćo moja, potrebno je dozvoljene, mubah, poslove i djela uz nijet pretvoriti u ibadete.
Uzvišeni Allah poručuje: „A naređeno im je da se samo Allahu klanjaju, da Mu iskreno, kao pravovjerni, vjeru ispovijedaju, i da namaz obavljaju, i da sadaku udjeljuju; a to je ispravna vjera.“ (El-Bejjine, 98/5)
Cilj konzumiranja hrane nije da se zadovolji nefs, naprotiv, treba da bude zbog toga da bi se ojačalo za obavljanje ibadeta. Isto tako, i cilj odijevanja treba da bude ukrašavanje zarad obavljanja ibadeta i namaza.
Uzvišeni Allah veli: „Sinovi Ademovi, lijepo se obucite kada god hoćete klanjati namaz.“ (El- A’raf, 7/31)
Također, i spavanje uz isti nijet postaje ibadet. U tom slučaju, dakle, sve dok se spava postižu se sevapi ibadeta, zbog toga što se zanijetio ibadet. Ako na početku taj nijet ne bude moguć, potrebno je prisiljavati se sve dok se ne zaima, i utjecati se Uzvišenom Allahu i moliti Ga.
Isto tako je potrebno izbjegavati i velike grijehe kao što su to zinaluk, nepravedno ubijanje ljudi i kamata, te i one male, a kao što su to vršenje male i velike nužde u pravcu kible, zato što mali grijesi postaju veliki ukoliko se u njima ustrajava.
Također je potrebno čuvati i oči od gledanja u haram, zato što je gledanje u haram, a posebice ako se gleda sa strašću, poput smtronosnog otrova i ubojite strijele koja pogađa srca.
Isto tako je potrebno da se u svim poslovima bavi samo onim što je halal, dozvoljeno, jer Uzvišeni Allah veli: „O vjernici, jedite ukusna jela koja smo vam podarili i budite Allahu zahvalni, ta vi se samo Njemu klanjate!“ (El-Bekare, 2/172)
I Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, veli:
„Ljudi, Allah je dobar i prima samo ono što je dobro!“ (Muslim, Zekat, 19, br. 1015; Tirmizi, Tefsiru’l-Kur’an, 3, br. 2989; Darimi, Rikak, 9, br. 2759)
Također je potrebno obratiti pažnju na to da se uvijek bude pod abdestom, zato što abdest donosi bereket, i njime se postiže čistoća. Konstantno bivanje pod abdestom je od potpunosti imana. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: „U svim djelima slijedite sredinu. Budite na istikametu i radite dobra djela, a vaše najbolje djelo jeste namaz. Niko osim vjernika ne čuva abdest.“ (Ahmed b. Hanbel, el- Musned, 37/108, br. 22433)
Također je potrebno hizmetiti muslimanima. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: „Musliman je brat muslimanu, ne čini mu nepravdu i ne ostavlja ga u nevolji. Ko bude na usluzi svom bratu kada bude u potrebi, Allah će njemu pomoći kada mu bude potrebna pomoć, ko bude otklonio brigu bratu, Allah će njemu otkloniti brigu od briga Sudnjeg dana, ko bude prekrio mahanu jednog muslimana, Allah će njemu prekriti mahane na Sudnjem danu.” (Buhari, Mezalim, 3, br. 2442; Muslim, Birr, 15, br. 2580)
Također je i prilikom šaljenja potrebno paziti da se ne prekorače granice, zato što to ubija srce u duhovnome smislu i donosi u njega pomrčinu. Ovo zna samo onaj čije je srce obasjano nurom. Oni čija su srca obavijena pomrčinom ne mogu osjetiti pošast toga. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je uostalome rekao: „Nemoj se prepirati s bratom po vjeri i nemoj zbijati šale s njim. Nemoj mu ni obećati nešto, a zatim to prekršiti.“ (Tirmizi, Birr, 58, br. 1995; Buhari, el-Edebu’l- mufred, str. 142, br. 394; Bejheki, Šu’abu’l-iman, 11/16, br. 8073)
Također je potrebno kloniti se gromoglasnoga smijeha, zato što to ubija srce u duhovnome smislu. Zbog toga se Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nije smijao gromoglasno, već se samo osmjehivao.
Isto tako je potrebno bojati se Uzvišenoga Allaha i gajiti nadu u Njegov oprost. Zbog toga je potrebno ne vidjeti ibadete i zikrove koji se obavljaju, jer da nema dobrote i plemenitosti Uzvišenog Allaha, mi bismo zbog tih djela zaslužili patnju i kaznu (zato što su prožeta rijalukom i sl.).
Također, potrebno je napustiti loše i nevaljale osobe i biti s dobrima i čestitim, jer bivanje s dobrim i čestitim podstiče na dobro, dok bivanje s lošim i nevaljalim podstiče na zlo. U vezi toga je rečeno: „Ruh je poput vjetra. Ako zapuše na misk, ponese miris. Ako zapuše na leš, ponese smrad.“
Bivanje s dobrim i čestitim nepobitno predstavlja eliksir za srce. Nije, međutim, uvjet da se odmah uoči utjecaj toga. To će se zbog ljubavi prema njima apsolutno pojaviti, pa makar i dugo vremene poslije. Uostalom, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je kazao: „Dobar sagovornik i loš sagovornik slični su prodavaču mirisa i kovaču. Prodavač mirisa ili će ti pokloniti miris, ili ćeš ga od njega kupiti, ili ćeš od njega barem osjetiti lijep miris; a kovač ili će ti progorjeti odjeću, ili ćeš od njega osjetiti ružan miris.” (Buhari, Buju‘, 38, br. 2101, Zebaih, 31, br. 5534; Muslim, Birr, 45, br. 2628)
Isto tako je potrebno smanjiti i spavanje te čuvati jezik od ispraznih i neistinitih riječi, zato što se tajne otvaraju onima koji čuvaju svoje jezike i koji drže svoja srca na istikametu.
Potrebno je isto tako i kloniti se munkira, zato što miješanje s njima dovodi do toga da srca otvrdnu. Također, jelo ne smije praviti ona osoba koja ostavlja namaz i suprotstavlja se tarikatu.
Također, potrebno je nezavarati se uzdizanjem na tesavvufske mertebe, zato što je najveći keramet slijediti blistavi Sunnet Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i kloniti se novotarija.
Isto tako, potrebno je koristiti misvak u situacijama u kojima je pohvalno da se koristi, zato što misvak čisti usta i put je postizanja zadovoljstva Svemilosnoga, tjera šejtana i u trenucima preseljenja podsjeća na kelime-i šehadet. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: „Kada ne bih otežao svome ummetu, zaista bih im naredio korištenje misvaka pri svakome namazu!“ (Buhari, Temenni, 9, br. 7240, Džum‘a, 8, br. 887; Muslim, Taharet, 15, br. 252)
Potrebno je i odijevati se onako kako stoji u djelima fikha. Dakle, ne treba biti otkrivene glave, a odjeća treba biti široka i čista. Potrebno je paziti i na stvari koje su tome slične, zato što je ljepota edeba vanjštine znak koji upućuje na ljepotu edeba nutrine. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: „Allah je lijep i voli ljepotu.“ (Muslim, Iman, 39, br. 91)
Potrebno je i izbjegavati loše manire i loš ahlak, jer to čovjeka vodi propasti i odvodi s puta. Neke od osobina lošeg ahlaka su i sljedeće: mržnja, zavist, samoopčinjenost, oholost, tvrdičluk, pohota, ljubav prema dunjaluku, ljubav prema popularnosti, pokazivanju i vlasti.
Potrebno je također i okititi se osobinama pohvalnog ahlaka, zato što će na Sudnjem danu lijep ahlak biti nešto što je najteže na Mizanu. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je to kazao u jednom hadisu koji se prenosi. Neke od osobina pohvalnog ahlaka su i sljedeće: čednost, skromnost, čistoća srca, velikodušnost, sabur, odanost, zadovoljstvo, zuhd i tevekkul.
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga.
Ibn Ataullah Iskender, k.s.
Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida?
Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli.
Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema.
Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida
Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:
- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?
Više o tome šta je tesavvuf i ostalim tesavvufskim temama možete pročitati i u knjizi Duhovni odgoj u Islamu gdje možete online pročitati većinu tekstova.
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.
Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?