Određena vremena i mjesta su odlikovana nad drugim i imaju svojstvo svetosti. Njihova vrijednost je velika iz razloga što Allah želi da tako bude, a to Allahovo davanje sadrži brojne mudrosti i koristi za čovjeka. Važni događaji koji su se desili u određeno mubarek vrijeme i na mubarek mjestu čine ih još svetijim i važnijim.
Mubarek mjeseci, dani i noći imaju posebnu vrijednost i sadrže mnoštvo kerameta.
Cijeli kosmos, svi svjetovi i stvorenja ukazuju hurmet i poštovanje ovim mubarek vremenima. (Said Nursi, Sikke-i Tasdik-i Gajb)
Među vremenima koja je Allah odlikovao nad drugima su tri mjeseca: redžeb, šaban i ramazan. Ova tri mjeseca imaju izuzetno veliku vrijednost u našoj vjeri.
U njima se nalaze četiri mubarek noći, a to su: Lejletu’r-regaib, Lejletu’l-berat, Lejletu’l-mi’radž i Lejletu’l-kadr. Ove noći imaju poseban značaj i prilika su da osoba razmisli o sebi i svom stanju, da svede račun sa sobom i obnovi nijete. Velikani kažu da su mubarek noći za bolesno srce isto što je voda za suhu zemlju.
Kako god kandilji na džamijama obasjavaju džamiju i okolinu, isto tako zikr, ibadet, dova i istigfar obasjavaju čovjekov ruh. U tim noćima, Allahov nur i fejz se spušta na mjesta gdje se ibadet čini. Kao što Resulullah, s.a.v.s., kaže, na džemat se spušta jedan mir i spokoj, spušta se Allahov rahmet, a meleci ih prekriju svojim krilima i na nebesima govore o njima. Oni koji u toj noći iskreno spominju Allaha, sa skupova zikra ustaju oproštenih grijeha. (Buhari)
Redžeb, šaban i ramazan su vremena ispunjena fejzom i raznim blagodatima koje nam poklanja uzvišeni Allah. Drugim riječima rečeno, to je vrijeme u kojem se čovjek oslobađa od grijeha i stiče mnoge nagrade.
U jednom hadisu Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: “Mjesec redžeb je Allahov mjesec, šaban je moj mjesec, a ramazan je mjesec ummeta.” (Sujuti, el-Džamius-Sagir)
O vrijednosti ibadeta u ovim mjesecima Sajjid Nursi, r.a., kaže: “U normalno vrijeme, za određeno djelo piše se od deset sevapa pa nadalje, međutim u mjesecu redžebu sevapi za djelo počinju od broja stotinu pa nadalje. U šabanu sevapi za jedno djelo počinju od tri stotine, a u ramazanu taj broj dostiže do 1000. U noćima uoči petka sevapi za djelo počinju od nekoliko hiljada, a u noći Lejletu’l- kadra od stotinu hiljada.” (Said Nursi, Šualar)
Ova tri mjeseca su vrijeme u kojem se u svakom trenutku manifestuju Allahova svojstva Rahim i Rahman, te su prilika da se čovjek očisti od duhovnih nečistoća.
Poslanik, s.a.v.s., je veliku vrijednost pridavao ovim mjesecima rekavši da su redžeb i šaban vrijeme pripreme srca, ruha i razuma da se okoriste od izuzetno velikog rahmeta i bereketa mjeseca ramazana.
U vezi sa ovom temom, jedan od Allahovih dobrih robova je rekao: “Godina je poput drveta. Mjesec redžeb je vrijeme listanja drveta. Šaban vrijeme davanja plodova, a ramazan vrijeme ubiranja plodova.”
Abdulkadir Gejlani, k.s., kaže: “Redžeb je mjesec napuštanja nefsanskih prohtjeva. Šaban je mjesec djela i požrtvovanosti. Ramazan je mjesec odanosti i radosti. Redžeb je teoba, šaban muhabet, ramazan vrijeme bliskosti sa Allahom. Redžeb je hurmet, šaban hizmet, ramazan nimet. U mjesecu redžebu uvećavaju se dobra. U šabanu se podiže zlo, a u ramazanu postižu najveće počasti.” (Gunjetu’t-talibin, Sejjid Abdulkadir Gejlani)
Dakle, možemo zaključiti da redžebu trebamo ukazati potrebno poštovanje, a u šabanu ne zaboraviti hizmet kako bi nas to dovelo do velikih ramazanskih blagodati.
Dova koju je Poslanik, s.a.v.s., učio i preporučio ummetu da uči u ovo vrijeme glasi:
“Allahu moj, učini nam bereketnim redžeb i šaban i podari da dočekamo ramazan.” (Ahmed b. Hanbel)
Vrijednosti mjeseca redžeba
Riječ “redžeb” znači “velik, veličanstven”. To je mjesec koji u islamskoj kulturi ima izuzetno značajno mjesto i ujedno je jedan od četiri mjeseca u kojima je zabranjeno ratovanje. Prije dolaska islama, nastupanjem ovog mjeseca plemena bi odložila oružje i objavili zabranu ratovanja. U ovom bi se mjesecu svi osjećali sigurno. Dolaskom islama poštovanje prema ovom mjesecu je nastavljeno. Jedan od mufesira prvog vremena, Katade, o tome je rekao:
“Nagrada za dobra djela u ovom mjesecu je znatno veća nego što je to u drugo vrijeme. Međutim i kazna za zulum učinjen u ovom mjesecu je mnogo veća.”
Kada su Poslanika, s.a.v.s., upitali zbog čega se redžeb naziva Allahov mjesec, on, s.a.v.s., je odgovorio: “Stoga što je to mjesec u kojem Allah mnogo oprašta. U tom mjesecu je zabranjeno ubijanje. To je mjesec kada je Allah primio teobe poslanika i sačuvao ih od neprijatelja.”
U ovom mubarek mjesecu postoje dvije noći u kojima se nalazi poseban rahmet i fejz. To su Lejletu’r-regaib (regaib znači, poklon, velika blagodat, dobročinstvo), čiji korijen riječi “re-ga-be” znači nešto željeti, htjeti, biti naklonjen i slično. Noć Lejletu’r-regaib je u noći četvrtka na petak. Druga mubarek noć je Lejletu’l-mi’radž. To je noć u kojoj je voljeni Poslanik, s.a.v.s., uzdignut do Allaha i obradovan mnogim hedijama koje nose veliki značaj za vječni život. Vrijeme noći Miradža jeste noć koja veže 26. i 27. redžeb.
Post u mjesecu redžebu ima veliku vrijednost. Allahov Poslanik, s.a.v.s., podstičući ummet na post u ovom mjesecu kaže: “Ko u mjesecu redžebu posti jedan dan kao da je postio godinu dana (toliku nagradu će imati). Ko posti sedam dana za njega se zatvaraju sedam džehennemskih vrata. Ko posti osam dana njemu se otvara osam džennetskih kapija. Ko posti petnaest dana sa nebesa mu se obrati jedan glasnik i kaže: ‘Oprošteni su ti svi grijesi iz prošlosti. Sve loše ti je preokrenuto u dobro. Sad idi i čini nova djela’.” (Bejhaki)
Fadileti mjeseca šabana
Mjesec šaban je drugi od tri mubarek mjeseca. U njemu treba mnogo ibadetiti, mnogo činiti dovu i sve vrste dobročinstva. Ukratko, treba nastojati činiti što više djela kojima je Allah i Poslanik, s.a.v.s., zadovoljan, te se tako pripremiti za mjesec ramazan.
Prema predajama, to je mjesec u kojem je Poslanik, s.a.v.s., pored ramazana, najviše postio. Kada su ga upitali šta je mudrost toga, odgovorio je:
“Šaban je mjesec kada su ljudi u gafletu, jer se nalazi između redžeba i ramazana. I to je mjesec kada se djela podižu Gospodaru svjetova. Ja želim da se moja djela predoče Gospodaru dok sam u stanju posta.” (Ahmed, Musned)
Prema riječima nekih alima, vrijednost posta u mjesecu šabanu je veća od nafile posta u drugim mjesecima, jer je to post pred ramazanski post koji je farz. Iz istog razloga, veliku vrjednost ima i post u mjesecu poslije ramazana. Baš kao što sunneti klanjani prije i poslije farza nadoknađuju propuste i otklanjaju nedostatke napravljene u farzima, te su samim tim vrjedniji od drugih nafila namaza, isto tako i post prije i poslije ramazanskog posta upotpunjuje ramazanski post i zbog toga je vrjedniji od drugih nafila postova. Post u šabanu je priprema za ramazanski post, a post u ševvalu otklanja nedostatke napravljene u ramazanskom postu. Kao što je poznato, Poslanik, s.a.v.s., je preporučio da se nakon ramazana posti šest dana ševvala.
Enes b. Malik prenosi: “Kada bi Poslanikovi ashabi ugledali da je nastupio mjesec šaban, dali bi se u učenje Kur’ana. Vjernici bi u ovom mjesecu davali zekat na svoje imetke kako bi se siromasi pomogli i pripremili za ramazan. Vladari i namjesnici bi umanjivali kazne zatvorenicima ili bi ih puštali na slobodu.”
U mjesecu šabanu se nalazi mubarek večer koja nosi naziv Lejletu’l-berat. To je noć koja veže 14. i 15. šaban i zove se još Lejletu’l-rahmet, Lejletu’l-mubarek i Lejletu’l-sakk.
Prenosi se da stanovnici nebesa, baš kao i stanovnici zemlje, imaju dva bajrama. Jedan od njih je noć Lejletu’l-berat, dok je drugi noć Lejletu’l-kadr.
Jedan od velikana je rekao: “Lejletu’l-berat je noć otkupa grijeha učinjenih tokom cijele godine. Noć petka je otkup grijeha učinjenih u toku sedmice, a noć Lejletu’l-kadr je noć otkupa grijeha učinjenih tokom cijelog života.”
Fadileti mjeseca ramazana
Mjesec ramazan s pravom nosi ime “Sultan svih mjeseci”. Na njegovom početku je rahmet, u sredini magfiret i na kraju oslobađanje od džehennema. Ovaj mjesec je najvredniji od mjeseci. U njemu je blagodat posta učinjena farzom, u njemu je spušten Kur’an i u njemu je skrivena noć vrednija od 1000 mjeseci. Svaki farz učinjen u ovom mjesecu je jednak sedamdeset farzova učinjenim u drugim mjesecima.
Teravije, sehuri, mukabele, učenje hatme, tehedždžud namaz, uzbuđenja iščekivanja iftara, radost noći Kadra, fitri, bajram namaz i sva druga dobra djela, imaju za čovjeka životnu važnost.
U mjesecu ramazanu je noć Kadra. Uzvišeni Allah kaže: “A mi smo ga (Kur’an) objavili u noći Kadra.” (Kadr, 1)
Ko tu noć provede u ibadetu, bit će mu oprošteni prošli grijesi. Ovdje se nalazi išaret da će mu biti oprošteni i budući grijesi, jer uzvišeni Allah kaže: “vrednija od hiljadu mjeseci”, a to znači cijeli jedan životni vijek.
U jednom hadisu Poslanik, s.a.v.s., kaže: “Kada bi muslimani znali koji se fadileti i dobra kriju u mjesecu ramazanu, poželjeli bi da ramazan traje cijelu godinu.” (Bejhaki)
Sadati Kiram su uvijek veliku pažnju poklanjali ibadetu u mjesecu ramazanu. Na primjer, Muhamed Rašid, k.s., je za vrijeme ramazana mnogo vremena provodio u džamiji čak i kad je bio bolestan. Pored farzova u džematu, u ramazanu je klanjao mnogo nafile i insistirao na ustajanju na noćni namaz. U vrijeme izvan ramazana, duha namaz je klanjao po četiri rekata, a u ramazanu po osam. Mali dio noći je spavao, a onda sve do izlaska sunca bi provodio u ibadetu, dok posljednjih deset dana gotovo da nije ni spavao. Tespih namaz je klanjao dva puta dnevno. U vrijeme izvan ramazana učio je džuz dnevno, dok je u ramazanu svaki drugi dan završavao hatmu.
Njegov doktor prenosi sljedeći slučaj:
Dok je Sejjid Muhammed Rašid, k.s., boravio u Ankari, pratio sam njegovo zdravstveno stanje. U ramazanu mu se znatno povećao šećer. Razgovarao sam sa njegovom djecom i oni me upitaše:
“Zbog čega se šećer povisuje?”
Ja im odgovorih: “Šećer se može povisiti od stresa. Da li se možda zbog nečeg sekira?”
“Ne, ali se mnogo opterećuje kada je u pitanju učenje Kur’ana”, odgovoriše i ispričaše mi koliko uči Kur’an.
Nakon toga, ja mu se obratih: “Gospodine, mnogo učite Kur’an, Vaše tijelo to ne može podnijeti, zbog toga Vam se šećer povećava.”
“Dobro. Ako je tako, onda neću više završavati hatmu svaki drugi dan nego svaki treći.”
Kako trebamo provesti ova tri mubarek mjeseca?
Ova tri mjeseca i mubarek noći koje se nalaze u njima su prilika da se Allahu čini dova, da se suzama i kajanjem izbrišu grijesi, te da se uvećaju sevapi za ibadete koje činimo.
Kako da na najbolji način provedemo ovo dragocjeno vrijeme?
1. Prije svega treba preispitati svoje robovanje, svesti račune sami sa sobom, a zatim da tražimo načina kako da se popravimo. U jednom sohbetu Sejjid Abdulhakim el Bilvanisi ovako kaže: “Kako god trgovac svaku noć pred spavanje razmišlja o prethodnom danu, svodi račun da vidi je li taj dan bio na dobitku ili na šteti, a zatim se – ako je na dobitku raduje, i suprotno tome – ako je na šteti, rastužuje, isto tako treba činiti i onaj ko je na Allahovom putu. Obavezno pred spavanje treba da svede račun i vidi da li je taj dan na dobitku ili na šteti. Ako je na dobitku, treba da se zahvaljuje Allahu, a ako je na šteti – onda treba da bude tužan i da moli Allaha da mu pomogne da popravi svoje stanje.”
2. Moramo znati da su tri mubarek mjeseca prilika za oprost od grijeha i trebamo se mnogo kajati i činiti istigfar. Pored toga, ne smijemo zaboraviti činiti dovu za sve muslimane koji se nalaze u teškoj situaciji.
3. Ako imamo kaza namaza, najviše truda treba uložiti u njihovo naklanjavanje. Ako nemamo kaza namaza, onda je ljepo mnogo klanjati nafila namaze. Oni koji ne ustaju ili ne mogu da ustaju na noćni namaz, kad ustanu na sehur trebaju klanjati barem dva rekata noćnog namaza. Zatim, treba nastojati pet dnevnih namaza klanjati u džematu.
4. Učiti Kur’an koliko god je to moguće. Ukoliko za Allahovu uzvišenu Knjigu ne možemo odvojiti toliko vremena koliko odvojimo za televiziju ili novine u jednom danu, onda moramo znati da je naše srce ozbiljno bolesno. Arifi se nikad nisu odvajali od Kur’ana. Osim na putovanju i u bolesti, dnevno bi učili najmanje po jedan džuz Kur’ana i tako su radili tokom cijelog svog života. Njihovi muridi treba da se ugledaju na njih.
5. Treba da pojačamo veze i odnose sa komšijama i prijateljima, da ih posjetimo i pozovemo na mjesta sohbeta kako bi i njih podstakli da se okoriste od ovih mubarek dana.
6. Da pomognemo siromahe oko nas, udijelimo sadaku što je više moguće i pomognemo školovanje siromašnih učenika, da učestvujemo u iftarima, pripremimo iftar ili bar dodamo čašu vode.
7. Obaviti umru u mjesecu redžebu, za one koji su u mogućnosti, je mustehab. Ibn Omer, r.a., hz. Aiša i mnogi dobri Allahovi robovi su obavljali umru u ovom mjesecu.
Pored navedenog, lijepo je učiniti nešto kako bi se umilili najstarijim u porodici, zatim ukazati posebnu pažnju supružniku i prijateljima, pozvati za sofru one koji su usamljeni, pobrinuti se o jetimima i pomoći onima kojima je pomoć potrebna. Ovo je vrijeme kada trebamo zaboraviti na lične nesuglasice, a prigrliti bratstvo i jedinstvo.
Uovim mjesecima svaku noć trebamo ukrasiti ibadetima i nafila namazima. Sadati su tako radili i danas rade, a oni na najljepši način bivaju primjer drugima.
Dok činimo ibadete, ne smijemo zaboraviti Poslanikove riječi: “Allahu najdraže (nafila) djelo je ono koje je stalno, makar bilo i malo.” (Muslim) Dakle, nije ispravno u ovim danima činiti mnogo ibadet, a poslije se umoriti i napustiti ta djela. I ovdje, kao i u svemu drugom, mjera su Poslanikove, s.a.v.s., riječi: “Najbolji put je srednji put.”
Da nam Allah bereketom Sadata nasib učini da ovo mubarek vrijeme provedemo na najljepši način i steknemo Njegovo zadovoljstvo i blagodati. Amin!
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?