Dok poznati sufijski učenjak i mislilac 14. stoljeća Taftazani, rahmetullahi alejh, ilham definiše kao „dolazak nadahnuća u srce putem fejza“, drugi poznati alim istog stoljeća Džurdžani, rahmetullahi alejh, kaže da je ilham „znanje koje se pojavi u srcu“. Kao tesavvufski pojam ilham je „gajbsko, skriveno, znanje koje Uzvišeni Allah nadahnjuje u srce roba“. U tom znanju razum i pet osjetila nemaju nikakvu ulogu. Iz tog razloga, kao što se ne oslanja ni na kakav dokaz, ne pojavljuje se ni kao rezultat truda roba. Naprotiv, pojavljuje se u srcu s lahkoćom bez podnošenja bilo kakve teškoće. Imam Gazali, rahmetullahi alejh, ilham definiše kao „znanje koje se pojavi u srcu bez dokaza i truda“, i to je općeprihvaćena definicija.
Sufije pojavu ilhama od strane Uzvišenog Hakka izražavaju riječima kao što su: „pojavilo mi se u srcu“, „Uzvišeni Allah me ovako nadahnuo…“, „mome ruhu je ovako nadahnuto…“, „došlo mi je nadahnuće s nebesa“ i slično.
Imam Gazali, rahmetullahi alejh, kaže da je ilham jedna od blagodati do kojih će rob doći nakon borbe spomenute u ajetu: „One koji se budu zbog Nas borili Mi ćemo, sigurno, putevima koji Nama vode uputiti; a Allah je, zaista, na strani onih koji dobra djela čine!“ (El- ’Ankebut, 69) Također, tumačeći ajete: „A onome koji se Allaha boji, On će izlaz naći i opskrbiće ga odakle se i ne nada; onome koji se u Allaha uzda, On mu je dosta.“ (Et-Talak, 2-3) kaže da se time aludira na ilham u smislu da će ga „podučiti određenom znanju bez učenja i podariti mu razumijevanje bez prethodnog iskustva“. Sufije kažu da znanje spomenuto u ajetu: „I nađoše jednog Našeg roba kome smo milost Našu darovali i onome što samo Mi znamo naučili.“ (El-Kehf, 65) predstavlja ilmi ledun i ilham.
I u časnim hadisima se također spominje ilham. Uzmimo za primjer hadis: „U ummetima prije vas postojale su osobe koje su imale ilham (muhaddesuni). Ako u mome ummetu postoji neko od takvih ljudi, to je Omer.“ (Buhari) U drugom hadisu je na sljedeći način uspostavljena veza između ilhama i rušda: „Allahu moj, od Tebe tražim takvu milost, uz koju ćeš me nadahnuti (ilham) rušdom.“ (Tirmizi)
Imam Ša’rani, kuddise sirruh, veli: „Osobe koje postupaju po znanju koje posjeduju, bivaju nadahnute određenim znanjem bez posrednika; znanje je nur i Uzvišeni Allah ga smješta u srce.“ Ibrahim b. Edhem, kuddise sirruh, kaže: „Kada neko postigne blizinu Uzvišenog Hakka i ostvari prisnost, biva mu podareno znanje, čak i ako to ne traži.“ Halladž-i Mensur, kuddise sirruh, također naglašava da put do ilhama polazi od postizanja Allahove, dželle ša’nuhu, blizine, pa kaže: „Kada rob stigne do određenog mekama, Uzvišeni Allah mu obznani neke nepoznate istine.“
Abdullah Dihlevi, kuddise sirruh, govoreći o ilhamu i njegovim vrstama kaže:
„Ilham se postiže jedenjem halal hrane, govorenjem istine, stalnim abdestom, udaljavanjem od neznalica i čuvanjem od grijeha. Postoji nekoliko vrsta ilhama. Prva vrsta je ilham koji Uzvišeni Allah smjesti na nebesa i Zemlju, druga vrsta dolazi glasom meleka, treća vrsta ruhani nadahnućem i četvrta vrsta pojavljuje se oglašavanjem nefs-i mutmeinne i nefs-i fanije. Koja god vrsta da je u pitanju osoba treba biti u takvom stanju tevedždžuha spram svoga srca, da ilham bude daleko od sumnji i čist od šejtanskih došaptavanja.“
Sufije su najveću pažnju pridavali tome da li je ilham u skladu sa Časnim Kur’anom i čistim Sunnetom. Po tom pitanju Sulejman Darani, kuddise sirruh, veli: „Neka znanja vezana za hakikat okupiraju moje srce. Međutim, ne dozvoljavam im da u njega uđu dok ne budem imao dva svjedoka, dakle, Kur’an i Sunnet.“
Sehl et-Tusteri, kuddise sirruh, je kazao: „Svaki kešf, otkrovenje, koje Kur’an i Sunnet ne prihvataju je ništavno.“ Džunejd Bagdadi, kuddise sirruh, riječima: „Putevi su zatvoreni svima osim onima koji idu tragom Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem“ i „Naše znanje se temelji na Kur’anu i Sunnetu“, ukazuje na temeljno načelo po spomenutom pitanju. A Imam Rabbani, kuddise sirruh, stavlja posljednju tačku na temu riječima: „Ukoliko riječi sufija, njihovi vedždovi i halovi, stanja, nisu u skladu sa Kur’anom i Sunnetom, ne vrijede ni koliko pola zrna pšenice.“
Izzuddin Kašani, kuddise sirruh, sljedećim riječima objašnjava osnovnu razliku između firaseta, ilhama i Objave: „Firaset je otkrovenje iz gajba nastalo na osnovu pažljivog promatranja vidljivih stvari, a ilham se pojavljuje neovisno od uzroka. A razlika između ilhama i Objave je u tome što je ilham podređen Objavi, dok Objava nije podređena ilhamu. Dakle, evlija postiže stepen ilhama slijeđenjem Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. A poslanička objava nije podređena nečemu drugom.“
Čovjek putem pet osjetila uspostavlja vezu sa vanjskim svijetom. Dolazi do znanja zahvaljujući osjetilima i razumu. Na isti način čovjek svojim unutrašnjim osjetilima dolazi do ilhama, koji nazivamo manevijskim, duhovnim, znanjem. Međutim, da bi čovjek došao u stanje spremnosti da primi ilham, potrebno je da prođe odgoj nefsa, očisti srce od ružnih osobina i ukrasi ga lijepim stanjima. Bez mudžahede ne može se postići mušaheda, osvjedočenje. Dakle, dok se osoba ne bude borila sa sobom odnosno sa lošim osobinama svoga nefsa, neće moći postići ilham. Najprije se mora osloboditi perdi gafleta sa svoga srca. Bez toga, ono što se rodi u srcu nije rahmani ilham, to mogu biti samo šejtanska došaptavanja.
Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?