ŠTA JE INTISAB?
Riječ intisab koristi se u značenju: “pristupiti nekoj osobi ili nekoj grupi, pridružiti se i vezati se za kjamil muršida”. Za osobu koja čini intisab upotrebljava se termin muntesib. Muntesib je za jedan stepen iznad muhiba.
INTISAB U TASAVVUFU
U tesavvufu, učiniti intisab znači ući pod odgoj potpunog, odgojenog evlije; vezati se za kjamil muršida i sklopiti sporazum s njim na putu ka Uzvišenom Hakku; uspostaviti duhovnu vezu sa kjamil muršidom i uzeti ga za svoga dosta zarad Allaha, dž.š.; uhvatiti se za Allahovo, dž.š., uže; pridružiti se karavani Allahovih, dž.š., dostova; prihvatiti se nurli silsile; biti dio džemata koji je na Istini; biti brat zarad Allaha, dž.š. U tesavvufu se za intisab još kaže: “inaba, prihvatanje ruke, pružanje ruke, tevba, i sl.”, i svi ti izrazi imaju isto značenje.
BEJAT I INTISAB
Riječi bejat i intisab imaju isto značenje. Bejat koji se činio za vrijeme Allahova Poslanika, s.a.v.s., isto je što i intisab koji se čini danas. Nema, dakle, razlike između to dvoje. Međutim, kasnije, nakon Allahova Poslanika, s.a.v.s., određenim političkim krugovima nije odgovaralo takvo shvatanje bejata i intisaba, pa su odvojili jedno od drugog. Bejat su učinili metodom političkog upravljanja državom. Međutim, posjednici imana i irfana nisu obraćali pažnju na to i nastavili su sa dotadašnjom praksom. Svako se vezao tamo gdje je smatrao da je ispravno.
Više o bejatu sa historijatom i dokazima možete pročitati na ovom linku: Bejat – uvod, svrha, historijat i dokazi
VAŽNOST INTISABA
U našoj vjeri intisab ima veliku važnost, jer predstavlja sredstvo oživljavanja vjere, i duhovnog čišćenja čovjeka. Svaki čovjek je dužan da oživi svoju vjeru i očisti svoj nefs. Ta obaveza odnosi se na sve ljude i na svako vrijeme. A sve ono što doprinosi ispunjavanju određenog farza, i samo ima status farza.
Bez sumnje, svakom muslimanu je farz da se klone poricanja, da se očisti od oholosti, da iskreno ispunjava vjerske dužnosti i udalji se od harama, te da bude lijepog ahlaka. Tesavvuf je škola odgoja koja ima za cilj ispunjenje navedenih farzova, a intisab predstavlja pristupanje toj školi.
PLODOVI INTISABA
Muršid muride koji su se vezali za njega vidi kao emanet od Uzvišenog Allaha, voli ih i uzima pod svoj odgoj. Iskreni murid postaje muršidovo duhovno dijete i smatra se članom njegove porodice. Zahvaljujući tome postiže bereket čitave silsile, uzima učešće u njihovom duhovnom mirazu i okorištava se njihovim fejzom.
Čovjek će biti proživljen sa onima koje voli i koje slijedi. Na Sudnjem danu Allah, dž.š., će sve ljude pozvati sa njihovim imamima. Oni koji su se vezali za kjamil muršida na Mahšer će doći sa svojim muršidom i vojskom Allahovih, dž.š., dostova za koje je on bio vezan, i okupit će se pod zastavom našeg Pejgambera, s.a.v.s. Onaj ko je učinio intisab pridružio se jednom džematu. Pripadnici tog džemata međusobno se, na Allahovom, dž.š., putu, pomažu i podržavaju dovom, suzama, zikrom i savjetima. Oni su jedan drugom štit protiv prokletog šejtana. Svi pripadnici džemata okorištavaju se sevapima dobrih dijela koja su učinili kao džemat. Najveća dobit za murida od pristupanja takvom džematu je to što će se okoristiti dovom kjamil muršida i što će imati udjela u sevapima njegovog zikra, hizmeta i ostalih dobrih djela.
Više o muršidu pročitajte na ovom linku: Šta je to posao muršida?
INTISAB KAO UGOVOR
Intisab predstavlja ugovor, odnosno, uzajamni sporazum. Tim ugovorom muršid se obavezuje na čišćenje i odgajanje muridovog nefsa, jer je on zadužen za iršad.
Murid se obavezuje da će u svrhu vlastitog odgoja biti pokoran muršidu. Murid je, dakle, odgovoran da ostane dosljedan tevbi koja predstavlja početak duhovnog odgoja i čišćenja.
Taj ugovor je zapravo podsjetnik na ugovor koji je murid u “bezmi elestu”, sklopio sa Uzvišenim Allahom, te uzimanje šejha kao duhovnog svjedoka.
Muridova tevba, intisab i data riječ da će ustrajavati u dobrim djelima, je zapravo obećanje dato Allahu, dž.š.
Međuti, čovjek zbog svoga gafleta stalno zaboravlja na to obećanje. Iz tog razloga potreban mu je neko ko će ga s vremena na vrijeme podsjetiti, a to podsjećanje je zapravo razlog zbog kojeg čini intisab muršidu.
INTISAB SE ČINI JEDNOJ OSOBI
Svrha bejata, intisaba, ittibaa i iktidaa (slijeđenje) je vezanje jedne osobe za drugu osobu. Murid se može vezati samo za jednu osobu.
Nemoguće je istovremeno se vezati za više osoba. Ittiba, iktida, bejat i intisab se čine jednoj osobi, jer čovjek ne može istovremeno koristiti recepte dobivene od dva različita doktora.
Dok jedan preporučuje jedan lijek, drugi će možda preporučiti drugi lijek. U tom slučaju pacijent će slušati ili jednog ili drugog doktora. Ako posluša jednog, iskazao je neposlušnost drugome.
A zar može postojati veza sa nekim koga ne slušaš, koga ne slijediš? Ne može. I u vrijeme Allahova Poslanika, s.a.v.s., slijedila se samo jedna osoba. Svi ashabi, r. anhum, bili su vezani za njega, s.a.v.s.
Nakon njega, s.a.v.s., dolaze četverica pravednih halifa, te su ljudi činili intisab njima, vezali su se za njih. Nakon njih došli su tabi’ini, a poslije njih tebe-i tabi’ini.
I tako će se činjenje intisaba nastaviti sve do Sudnjeg dana, jer će u svakom vremenu postojati Allahove, dž.š., halife na Zemlji, nasljednici Allahova Poslanika, s.a.v.s.
KORIST OD TEVBE UČINJENE SA EVLIJAMA
Najljepša tevba/pokajanje i tevba koja je najdostojnija da bude primljena je tevba učinjena sa muršidom.
Uzvišeni Allah robovima koji su se prema sebi ogriješili sljedećim riječima ukazuje na najljepši način pokajanja:
“A Mi smo poslali svakog poslanika zato da bi mu se, prema Allahovom naređenju, pokoravali. A da oni koji su se sami prema sebi ogriješili dođu tebi i zamole Allaha da im oprosti, i da i Poslanik zamoli za njih, vidjeli bi da Allah zaista prima pokajanje i da je milostiv.” (Nisa’, 64)
Veliki mufessir Fahruddin Razi, rah., u tefsiru navedenog ajeta ovako kaže: “Jedna od mnogih koristi tevbe učinjene sa Allahovim Poslanikom, s.a.v.s., jeste to što će gaflet i nedostaci u traženju oprosta pokajnika biti otklonjeni Poslanikovim, s.a.v.s., istigfarom, i što će takva tevba biti uzdignuta pred Uzvišenog Allaha kao ispravna i potpuna. Jer, Poslanika koji za njih čini istigfar odabrao je Uzvišeni Allah, počastio ga Objavom i učinio ga izaslanikom između Sebe i Svojih robova. Iz tog razloga, ono što Allahu, dž.š., dođe posredstvom njega, s.a.v.s., i njegovog šefa’ata, neće biti vraćeno.”
Kjamil muršidi, koji su varisi i halife Allahova Poslanika, s.a.v.s., predstavljaju to njegovo, s.a.v.s., svojstvo opisano u časnom ajetu.
Ja sam došao tebi!
Hazreti Ali, r.a., je ispričao: “Nakon što smo Allahova Poslanika, s.a.v.s., spustili u kabur priđe nam jedan beduin, baci se u kabur i poče se posipati zemljom po glavi, govoreći:
‘O Allahov Poslaniče! Ti si govorio, a mi smo slušali tvoje riječi. Ti si primao Objavu od Uzvišenog Allaha i prenosio je nama, a mi smo od tebe učili. Uzvišeni Allah je u jednom od ajeta koje ti je objavio rekao: ‘A da oni koji su se sami prema sebi ogriješili dođu tebi i zamole Allaha da im oprosti, i da i Poslanik zamoli za njih, vidjeli bi da Allah zaista prima pokajanje i da je milostiv.’ (Nisa’, 64) ‘I ja sam se prema sebi ogriješio, pa sam došao tebi. Čini istigfar za mene.’ Nakon toga, iz Resulullahovog, s.a.v.s., kabura se začuo glas: ‘Uzvišeni Allah ti je oprostio’.”
MOŽE LI SE POREĆI TEVBA UČINJENA SA MURŠIDOM
Omalovažavanje tevbe učinjene sa kjamil muršidom ukazuje na jedno od svojstava munafika.
Za one koji tako postupaju postoji bojazan da bi mogli biti od onih na koje se odnosi ajet:
“A kad im se rekne: ‘Dođite, Allahov Poslanik će moliti da vam se oprosti’oni glavama svojim tresu i vidiš ih kako nadmeno odbijaju.” (Munafikun, 5)
Uzvišeni Allah kjamil muršidima naređuje da čine istigfar za one koji su im učinili bejat i vezali se za njih.
Muršidi su nasljednici Allahova Poslanika, s.a.v.s., a njemu je Uzvišeni Allah naredio:
“O vjerovjesniče, kada ti dođu vjernice da ti polože prisegu: da neće Allahu nikoga ravnim smatrati, i da neće krasti, i da neće bludničiti, i da neće djecu svoju ubijati, i da neće muževima tuđu djecu podmetati i da neće ni u čemu što je dobro poslušnost odricati ti prisegu njihovu prihvati i moli Allaha da im oprosti; Allah, zaista, mnogo prašta, i On je milostiv.” (Mumtehine, 12)
“(…) Traži oprosta za svoje grijehe i za vjernike i vjernice! (…)” (Muhammed, 19)
Dakle, učiniti bejat, učiniti tevbu sa muršidom, učiniti intisab i stupiti na put tesavvufa znači postupiti u skladu sa navedenim ajetima. Posao kjamil muršida je omiljavanje Uzvišenog Allaha Njegovim robovima i omiljavanje robova Uzvišenom Allahu.
Više o bejatu i intisabu sa historijatom i dokazima možete pročitati na ovom linku: Bejat uvod, svrha, historijat i dokazi
Više o muršidu pročitajte na ovom linku: Šta je to posao muršida?
O neophodnosti muršida pročitajte više na ovom linku: Duhovne bolesti i doktori
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.
Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?