Zavidjeti znači biti ljubomoran, osjećati nelagodu zbog materijalnih, odnosno duhovnih dobara koja su nekome data, te željeti da on ostane bez njih.
U vezi sa zavišću Allah, dž.š., kaže: “Reci: ‘Utječem se Gospodaru svitanja, od zla onoga što On stvara, i od zla mrkle noći kada razastre tmine, i od zla smutljivca kad smutnje sije, i od zla zavidljivca kad zavist ne krije’.” (Felek, 1-5)
Zavist u određenom smislu predstavlja i nezadovoljstvo Allahovom odredbom. Allah, dž.š., u ajetu kaže: „Zar oni da raspolažu milošću Gospodara tvoga? Mi im dajemo sve što im je potrebno za život na ovome svijetu i Mi jedne nad drugima uzdižemo po nekoliko stepeni da bi jedni druge služili. – A milost Gospodara tvoga bolja je od onoga što oni gomilaju.” (Zuhruf, 32) Zavist je, pored ljubomore, pojam koji u sebi sadrži neprijateljstvo, mržlju i bijes. Ukoliko čovjek zavidi, on gaji bijes i neprijateljstvo prema drugome. U tom smislu, velika je vjerovatnoća da će zavidnik počiniti nešto loše prema onome kome zavidi.
Upozorenje na zavist
Pejgamber, s.a.v.s., nas je upozorio na pogubnost zavisti kroz svoje hadise.
„U srcu jednog roba se ne mogu zajedno naći iman i zavist.“
“Čuvajte se zavisti, jer zavist uništava dobra djela, kao što vatra uništava drva.”
“Ne zavidite jedan drugom, ne mrzite se međusobno, ne okrećite leđa jedan drugom, ne namećite se u kupovini nego, o Allahovi iskreni robovi, budite prava braća.”
”Tako mi Allaha, u Čijoj je ruci moja duša, nećete ući u džennet sve dok ne budete vjerovali, a nećete vjerovati sve dok se ne budete voljeli! Hoćete li da vas uputim na djelo kojim ćete se, ako ga budete činili, zavoljeti? Širite selam međusobno.”
Jedne prilike je Resulullah, s.a.v.s., rekao: “Doista postoje neprijatelji Allahovih blagodati,” Ashabi upitaše: “Ko su oni?” “To su oni koji zavide ljudima zbog stvari koje im je Allah darovao iz svoje dobrote”, odgovori Poslanik.
Abdullah b. Mesud, r.a., prenosi da je Pejgamber, a.s., rekao: „Čuvajte se oholosti, jer je oholost Iblisa navela da se ne pokori Ademu; čuvajte se pohlepe, jer je pohlepa navela Adema da okusi plod zabranjenog drveta; čuvajte se zavidnosti, jer je zavidnost navela jednog Ademovog sina da ubije svoga brata. Ova svojstva su izvor svakog grijeha.”
Stepeni zavisti i ljubomore
Zavist-ljubomora je jedna od najpogubnijih loših osobina kod čovjeka. Ljubomora se nalazi kod svakog čovjeka i ona ima svoje stepene. Kod nekih ljudi se odjednom javi i nestane. Kod nekih se duboko ukorijeni, obuzme ih čitave i sve više i više raste.
Imam Gazali, k.s., zavist dijeli na četiri stepena.
Prvi stepen: Želja da blagodat prisutna kod drugog nestane, pa makar zavidnik ne imao nikakve koristi od toga. Dakle, cilj mu je samo da blagodati više nema. Ovo je nešto najniže i ovaj stepen zavisti je zabranjen (haram).
Drugi stepen: Želja da se blagodat prisutna kod drugog nađe u njegovom vlasništvu, npr. lijepa kuća. Ovaj vid zavisti je nešto blaži od prethodnog.
Treći stepen: Blagodat prisutnu kod drugog ne želi za sebe, već želi istu takvu i ukoliko nije u mogućnosti da ima istu takvu blagodat, želi da blagodat prisutna kod drugog nestane kako nebi bilo razlike među njima.
Četvrti stepen: Blagodat prisutnu kod drugog ne želi za sebe, već želi istu takvu i ukoliko nije u mogućnosti da ima istu takvu blagodat ne želi da blagodat prisutna kod drugog nestane. Ovaj stepen zavisti, ako se radi o ovosvjetskim stvarima, se toleriše, a ako su u pitanju onosvjetske stvari onda je sunnet.
Lijek za zavist jeste tesavvuf
Čovjek loše osobine poput zavisti, pohlete, kibura, licemjerstva i rijaluka mora da čisti iz svog srca. Znamo da čovjek ne postaje duhovno zreo mnoštvom ibadeta nego koliko se očisti od nefsanskih svojstava. Mnoštvo odlazaka na hadždž ili neprekidno bdjenje noću u ibadetu nije mjerilo čovjekove potpunosti. Onaj koji svoga nefsa očisti od ružnih osobina, pa čak i da malo ibadeti, mnogo je bliži Allahu od onoga koji ga ne očisti, a mnogo čini ibadet.
Ukoliko se nefs odgoji i srce očisti, onda te loše osobine zamjenjuju dobrima. Umjesto zavisti – zadovoljstvo odredbom i skromnost, umjesto pohlepe – tevekkul i iskrenost, umjesto škrtosti – darežljivost, oholosti – skromnost, poniznost.
Enes, r.a., prenosi: ”Allahov poslanik, s.a.v.s., mi je rekao: ‘Sinko, ako možeš, dočekuj jutro i dočukuj noć ne gajeći mržnju u svome srcu ni prema bilo kome’, a zatim mi je kazao: ‘Sinko, to je moj sunnet. Onaj ko voli moj sunnet, mene voli, a onaj ko mene voli, biti će sa mnom u džennetu’.”
Sufije su ti koji prednjače u oživljavanju sunneta, jer jer njima najvažnije da svoje srce očiste od mržnje i dušmanluka. Zbog te brige njihovi nutarnji dragulji su se očistili i zasjali, te su oni postali najbolji ljudi. Izvori mržnje i neprijateljstva su ljubav za dunjalukom i želja za položajem među ljudima. Sufije su te koji su se toga u potpunosti odrekle, te su svoja srca sačuvali, a dunjaluk prepustili dunjalučarima.
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?