Jezik je jedan od velikih Allahovih nimeta i nebrojenih Njegovih dobrota. To je obimom mali organ, međutim, velik je u smislu pokornosti i činjenju grijeha. Vjerovanje i nevjerovanje nastaju njegovim svjedočenjem.
Ljudi će zbog grijeha koje počine jezikom biti strmoglavljeni u džehennem. Spasit će se onaj koji se bude čuvao šerra svog jezika i koji ga ukrasi islamskih edebom, te drži u okviru halala.
Najveći broj grijeha čovjek počini svojim jezikom. Za razliku od drugih organa jezik se ne umara, te konstantno može činiti grijeh. Ukratko, jezik je najveći šejtanov alat kojim zavodi ljude.
Stvarni zadatak jezika
Jezik je stvoren da bismo mogli komunicirati/govoriti. Međutim, njegova osnovna funkcija jeste da govori hajr – ono što je dobro, da podučava dobru, da uči Allahov govor-kelam, da skreće pažnju na Njegove naredbe i zabrane, da objašnjava hazreti Resulullahov sunnet.
Mnogo je nagrada i sevapa koje je moguće postići samo jezikom. Pored mnogih ibadeta kao što su namaz, post, zikir, učenje Kur’ana, naređivanje dobra, odvraćanje od zla, učenje dova, jezik, odnosno govor je uzrok mnogih grijeha poput gibeta, klevete, laži, vrijeđanja, širenja razdora, izazivanja fitne, podsticanja na zlo.
Iz tog razloga, čovjek mora čuvati svoj jezik kako ne bi oskrnavio svoj tevhid i svoj šehadet. Ko to uspije, on je spašen i na dunjaluku i na ahiretu.
Osim toga, Allah Uzvišeni je čovjeku podario dva uha da bi njima slušao ono što je dobro i lijepo, slušao i pokoravao se Allahovim i Pejgamberovim naredbama.
Sa’di-i Širazi, k.s., veli: “Jezik je da bi njime zahvaljivali – šukr činili. Onaj ko je spoznao svoga Gospodara, svoj jezik neće koristiti za gibet. Uši su da bi slušali Kur’an-i Kerim, a ne da bi slušali isprazne i ružne riječi. Oči su da bi vidjele Allahovu moć i ljepotu stvaranja, a ne da gledaju sramote drugih.”
Pogubnosti jezika
Jedna od srčanih bolesti jeste neumjesan i nepotreban govor bez razmišljanja o tome da li je to haram ili halal. Jezik je taj koji govori, međutim naredba dolazi iz srca. Jezik je samo njegov terdžuman.
Pogubnosti jezika je mnogo. Čovjek zbog jedne riječi, da nas Allah sačuva, može završiti u džehennemu ili navući na sebe prokletstvo. Nabrojat ćemo nekoliko njih: griješan govor, laž, ogovaranje, prenošenje tuđih riječi, neprijateljstvo, samohvalisanje, iskrivljivanje istine, ponižavanje, nipodaštavanje.
Srce koje nije zauzeto zikrom osjeća slast u najbrojanom. Čovjekova priroda i sam šejtan čovjeka podstiču na to.
Rana od jezika
Rane od jezika su duboke i koliko god vremena da prođe ne zacjeljuju lahko; ostavljaju ožiljke. Rekao je hz. Alija, r.a.: “Rane od mača vremenom zarastu, dok rane od jezika ne zarastaju, nema im lijeka.”
Priča
Bio jedan mladić koji se brzo ljutio. Otac mu je dao punu kesu eksera i rekao: „Zakucaj po jedan ekser u ogradu vrta svaki put kada se naljutiš.“ Prvog dana mladić je zakucao trideset eksera. Međutim, sljedeće sedmice je naučio kako da vlada sobom i broj eksera koji su dnevno zakucavani se smanjivao. Mladić je naučio kako da ovlada sobom i da je to lakše od zakucavanja eksera u ogradu. Na kraju, došao je dan u kojem mladić nije zakucao nijedan ekser. Kada je otišao da o tome obavijesti oca, on mu je rekao: „Sada izvadi jedan po jedan ekser za svaki dan koji prođe bez ljutnje.“ Nakon nekog vremena momak je izvadio sve eksere iz ograde. Otac je poslije toga odveo sina do ograde i rekao mu: „Sinko moj, dobro si postupio. Međutim, pogledaj u rupe koje si ostavio u ogradi. Ograda nikad neće biti kao što je bila. Pa kad se između tebe i drugih javi svađa ili nesuglasica i iz tebe, u stanju ljutnje, izađu neke ružne riječi, ostavljaš ih sa ranom u dušama poput tih rupa koje vidiš.“
Šta god čovjeka zadesi, to je zbog jezika
Kaže hz. Pejgamber, s.a.v.s., u jednom od hadisa: “Zar će ljudi i zbog čeg drugog biti naglavačke bacani u džehennem, osim zbog plodova svojih jezika!?”
A u drugom hadisu kaže: “Većina grijeha/greški čovjeka je zbog njegovog jezika.”
Prije nego išta kaže čovjek mora dobro promisliti, pretpostaviti posljedice koje će prouzrokavati, pa tek onda govoriti. Pejgamber, s.a.v.s., upozorava svoj ummet:
“Čovjek izgovori riječ dragu Allahu ne obraćajući na nju pažnju, a Allah će ga zbog nje uzdići na visoke stepene; drugi izgovori riječ koja rasrdi Allaha ne obraćajući pažnju na nju, a zbog nje će biti bačen u džehennem.”
Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao Muazu Ibn Džebelu: “Hoćeš li da te obavijestim o osnovi svakog dobra?” Rekao sam: ”Da, Allahov Poslaniče.” Pa je uzeo Vjerovjesnik za svoj jezik i rekao: ”Čuvaj ovo!” Rekoh mu: ”Pa zar ćemo biti kažnjeni i zbog onoga što govorimo o Allahov Poslaniče?” On reče: ”A zar će ljudi u vatru naglavačke biti gurnuti zbog nečeg drugog ako ne zbog onoga što su njihovi jezici zaradili.”
Sehl bin Sa’d, r.a., prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: “Ko mi garantuje (da će očuvati) ono što je među njegovim vilicama i njegovim nogama, ja mu garantujem (ulazak u) džennet.”
Vrijednost šutnje
Velike su štete od jezika i jedini spas od te opasnosti jeste šutnja. Hikmet-mudrost treba tražiti u šutnji, a ne u govoru. Ibadet se sastoji od deset dijelova, devet njih je šutnja, a jedan držanje dalje od lošeg društva.
Sufjan ibn Abdullah es-Sekafı kaže da je upitao: “Allahov Poslaniče, reci mi u islamu nešto o čemu, nakon tebe, nikog drugog neću pitati!”
“Reci: Vjerujem u Allaha, a zatim u tome ustraj!” Upitao sam: “Allahov Poslaniče, čega se za mene najviše bojiš?” – pa je, pokazavši na svoj jezik, rekao: “Ovoga.”
Ebu Zerr, r.a., priča da mu je rekao Allahov Pejgamber s.a.v.s.:
“Hoćeš li da ti kažem lahak posao za tijelo, ali vrlo težak na mizanu?”
Rekao sam: “Naravno, Allahov Poslaniče!”
On reče: “To je šutnja, lijep ahlak i ostavljanje onoga što te se ne tiče.”
Ebu Bekr ibn Ajjaš kazuje: „Najmanja korist koja proizilazi i šutnje je spas, a to je dovoljno kao sigurnost. Najmanja šteta koja dolazi od govora je slava, a to je dovoljno iskušenje.“
Mudri Lukman je rekao sinu svome: “Sinko moj, ako držiš da je govor srebro, znaj da je šutnja zlato. Sinko moj, kajao sam se zbog govora, ali se nisam kajao zbog šutnje.”
Jedan od evlija je rekao: “Kao što naučiš da lijepo govoriš, tako isto nauči i da šutiš. Bez sumnje da te lijepe riječi vode dobru, tako isto te i šutnja štiti od zla.”
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?