Riječ „firaset“ se u rječnicima prevodi kao „vizionarstvo, osjećaj, intuicija, razumijevanje, brzo shvatanje, pronicljivost“. U svakodnevnom govoru najčešće se koristi u značenju „pronicljivosti“ i općenito se povezuje sa razumom i iskustvom.
U sufijskom rječniku firaset ima mnogo dublje značenje, pa ga tako Sejjid Šerif Džurdžani, rahmetullahi alejh, definiše sljedećim riječima:
„Firaset je sposobnost jasnog pronicanja u unutrašnju dimenziju događaja i u ono što Uzvišeni Allah još uvijek nije otkrio, u onoj mjeri u kojoj to On Uzvišeni želi. Jezikom sljedbenika hakikata, to je dobivanje jasnog znanja o nečemu putem kešfa, otkrovenja, te mogućnost pronicanja u gajb.“
Kao što se ukazuje u navedenim definicijama, firaset za sufije predstavlja znanje koje se pojavljuje u srcu salika, putnika Hakku, i ima značenje slično ilhamu. Prema tome, sufija zahvaljujući firasetu koji stekne dolazi do određenog znanja o osobama i događajima, koje drugi nemaju. Tako on razumije pozadinsku ili suštinsku stranu događaja. Izvor tog znanja je Uzvišeni Hakk. Iz tog razloga firaset se ne oslanja na iskustvo ili dokaz.
Kako u Časnom Kur’anu tako i u hadisima postoje objašnjenja vezano za firaset. Nakon što je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Čuvajte se firaseta vjernika, jer on gleda Allahovim nurom“, proučio je ajet: „To su, zaista, pouke za one koji posmatraju (mutevessimin).“ (El-Hidžr, 75) Riječ „mutevessimin“ spomenutu u ajetu sufije tumače kao „posjednici feraseta“.
U časnom hadisu uspostavljena je veza između firaseta i Allahovog, dželle ša’nuhu, nura. Prema tome, firaset je znanje ili pronicljivost koju Uzvišeni Allah daje u srce vjernika, i ima svoje stepene. Naročito evlije, koje su postigle božansku blizinu, mogu prednjačiti glede spomenutog pitanja i mogu proniknuti u unutrašnju dimenziju događaja koju drugi ne vide. Zbog toga sufije kažu da posjedovanje firaseta ima značenje gledanja Allahovim, dželle ša’nuhu, nurom, ili kako se to spominje u kudsi hadisu „Uzvišeni Allah biva oko kojim takav rob gleda“.
Ebu Seid Harraz, kuddise sirruh, na spomenutu temu kaže: „Onaj ko gleda svjetlom firaseta taj gleda nurom Uzvišenog Hakka. Znanje posjednika firaseta, pod uslovom da se ne radi o grešci ili zaboravu, dolazi od Uzvišenog Hakka. Ili, još jasnije rečeno, firaset je sud koji Uzvišeni Hakk iznosi jezikom Svoga roba.“
Među plemenitim ashabima hazreti Osman, radijallahu anh, je bio naročito poznat po firasetu. Hazreti Enes prenosi:
„Jedne prilike kada sam krenuo kod njega, pogled mi je putem skrenuo na jednu ženu i pomislio sam kako je lijepa. Kada sam došao kod njega reče mi:
– Neki od vas mi dolaze, a u očima su im tragovi bluda. Zar ne znate da je gledanje u haram blud očiju? Kunem se, ili ćeš se pokajati ili ću te kazniti.
Nakon toga sam upitao:
– Da li je nakon Poslanika nastavila dolaziti Objava?
– Ne, reče; ali postoje besiret, određeni dokazi i feraset.“ (Gazali, Ihja’ ‘ulumi ‘d-din)
I hazreti Omer, radijallahu anh, je zbog toga što je unaprijed nagovještavao određene stvari, prije nego se dogode, spominjan nadimkom „Mulhem“ u značenju „onaj kome je dat ilham“.
Sufije kažu da je firaset lutf, dobrota od Uzvišenog Gospodara. A kako bi se postigao taj lutf potrebno je kloniti se harama i onoga što je sumnjivo te se pored toga suprotstavljati nefsanskim prohtjevima i usmjeravanjima. Također podsjećaju da je nemoguće postići firaset sve dok čovjek ne bude živio u skladu sa Časnim Kur’anom i čistim sunnetom.
Šah Šudža Kirmani, kuddise sirruh, na spomenutu temu kaže: „Ko god bude čuvao pogled od harama i odvraćao svoj nefs od prohtjeva, ko bude oživio srce stalnom murakabom, ukrasio vanjštinu sunnetom i jedenje halal-hrane učinio svojom navikom, njegov firaset nikada neće pogriješiti.“
Hadže Abdullah Ensari, kuddise sirruh, kaže da postoje tri stepena firaseta:
• Firaset koji se povremeno i neočekivano manifestuje sa jezika osoba koje nisu posjednici firaseta. Kao što je
nejasan izvor takvog firaseta, ni njegovom vlasniku se ne pridaje značaj.
• Firaset osvijetljen nurom kešfa, koji se pojavi kao plod imana derviša i osoba lijepoga hala.
• Tajni firaset koji se jasno i otvoreno ili u vidu išareta manifestuje sa jezika Allahovog odabranog roba, bez ikakvog promišljanja.
Ebu Bekr Kettani, kuddise sirruh, na sljedeći način objašnjava kako je firaset plod potpunog imana: „Firaset se ogleda u viđenju onoga što se ne spoznaje razumom i osjetilima (gajb); to je plod imana i mušahede, osvjedočenja.“
Imam Kušejri, kuddise sirruh, veli: „Firaset se pojavljuje shodno jačini imana. Prema tome, oni najjačeg imana imaju najizoštreniji firaset.“
Šejh Ebu Bekr Vasiti, kuddise sirruh, kaže: „Firaset se sastoji od svjetlosti koja se pojavi u srcu i znanja ili intuicije (ma’rifeta) ustaljenim u sirru, tajni. Taj ma’rifet seže do tajni gajba. Na taj način posjednik firaseta stvari vidi onakvim kakvim ih Uzvišeni Allah pokazuje i zahvaljujući tome proniče u tajne stvorenja.“
Zahvaljujući postignutom firasetu sufije mogu, onoliko koliko to Uzvišeni Allah želi, znati ono što prolazi kroz nečije srce, međutim, ne otkrivaju to ukoliko ne postoji prijeka potreba. Ebu Abbas b. Mehdi pripovijeda sljedeći događaj koji mu se dogodio:
„Dok sam putovao kroz pustinju ispred sebe sam ugledao bosonogog i gologlavog čovjeka koji uza se nije imao vode. Pomislio sam: ‘Kako li ovaj klanja namaz, možda ne zna ni za namaz ni za abdest.’ U tom trenutku čovjek se okrenu prema meni i prouči ajet koji u prijevodu glasi: ‘I imajte na umu da Allah zna šta je u dušama vašim, pa Ga se pričuvajte.’ (El-Bekara, 235) Tada sam izgubio svijest i pao na tlo. Kada sam došao sebi zamolio sam Uzvišenog Allaha da mi oprosti zbog moga lošeg mišljenja, te sam nastavio sa putovanjem. Idući tako, ponovo sam ugledao istoga zata. U tom trenutku grudi mi se ispuniše osjećajem hejbeta i ostadoh stajati nepomično. Čovjek me ponovo pogleda i ovaj put prouči ajet: ‘On prima pokajanje od robova Svojih i prašta hrđave postupke i zna šta radite.’ (Eš-Šura, 25) Nakon toga mi se izgubi iz vida i više ga nisam sreo.
Preporučujemo da pročitate i tekstove: Ilham – nadahnuće i Kerameti – nadnaravni događaji
Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?