Porodica podrazumijeva zajednicu koju sačinjavaju muž, žena, djeca i drugi bližnji koji su međusobno povezani putem srodstva po krvi, braka ili srodstva po mlijeku.
Porodica nastaje sklapanjem braka između žene i muškarca. Resulullah, s.a.v.s., kaže:
”Ženite se/udajite i rađajte djecu. Ja ću se na Sudnjem danu ponositi sa brojnošću svoga ummeta.” (Bejheki)
Porodica je jedan od najvećih emaneta koje je Allah, Te’ala, povjerio na emanet ljudima. Vjerski i dunjalučki život sa porodicom postaje lijep i uredan. Neoženjen čovjek je nepotpun. Porodica nešto sveto i časno i svakome donosi dobro i korist.
Prvi brak je sklopljen u džennetu između hz. Adema i hz. Have. Zbog toga svaki brak sklopljen radi Allahovog zadovoljstva ima ukus dženneta.
U svim monoteističkim vjerama porodica je osnovna jedinica društva i temelj ljudske zajednice. Bez porodice, bez nastavka čovjekove loze, vjera se ne može živjeti, a život gubi smisao. Zbog toga, sve vjere imaju za cilj očuvanje i zaštitu sljedećih 5 postulata:
- zaštita jednoboštva i vjere,
- zaštita čovjeka,
- zaštita razuma,
- zaštita časti, porodice i potomstva,
- zaštita imetka.
Uzvišeni Allah je naredio robovima da se žene i udaju, jer je čovjek po svojoj prirodi stvoren sa tendencijom za zajednički život. Ako čovjek živi i robuje onako kako je to sukladno njegovoj prirodi, upotpunit će svoje robovanje. Međutim, ako živi suprotno svojoj prirodi, živjet će vjeru na nepotpun način. Da bi čovjek dostigao savršenstvo uslov je da uđe u brak, osnuje porodicu i poštuje pravila bračnog života. Istina, ima i onih koji su ovaj stepen dostigli bez braka, ali njih je veoma malo.
Važnost osnivanja islamske porodice
Formiranje zdrave i sretne porodice treba da bude prioritet svakog pojedinca muslimana. Društvo u kojem djecu odgajaju osviještene porodice može se nadati boljoj budućnosti. Porodice u kojima članovi jedni prema drugima ispunjavaju dužnosti i obaveze određene islamom bivaju sretne, spokojne i odgajaju zdrave pojedince.
Porodična sreća i spokoj zavise od pokoravanja Allahovim emrovima. Prvo o čemu čovjek treba da vodi računa jesu Allahove riječi:
”Reci vjernicima i vjernicama neka obore poglede svoje i neka čuvaju čast.” (En-Nur, 30-31)
Ovo je uslov za sreću i spokoj, kako u porodici tako i u zajednici. Nakon toga, supružnici treba da nastoje ispunjavati međusobne dužnosti, te da odgovornosti rasporede onako kako nas je Resulullah, a.s., obavijestio o tome.
Brak je sporazum za cijeli život i zajednica kroz koju se ostvaruju mnogi ciljevi. Najvažniji od njih su: podizanje zdravog i hajirli potomstva, te življenje vjere u miru i spokoju. Resulullah, s.a.v.s., u hadisu kaže:
”Ženite se sa ženama koje vole porodicu (porodični život) i rađanje djece (nisu protiv rađanja djece)…” (Ebu Davud; Taberani)
Ovim hadisom Resulullah, s.a.v.s., ukazuje na dva temeljna faktora u porodici: ljubav i djecu.
Milost skrivena u podnošenju teškoća u porodičnom životu
U braku sklopljenom radi Allahovog zadovoljstva sve što se učini donosi Allahovu milost i sevap. Porodica je Allahov emanet. Dok čuvamo taj emanet, nijedna teškoća koju podnesemo na tom putu neće ostati bez nagrade. Ispunjavanje bilo koje porodične dužnosti je jedna vrsta ibadeta.
Resulullah, s.a.v.s., je upravitelje i članove porodice podsjetio na njihove odgovornosti sljedećim riječima:
„Svi ste čobani, i svi ste odgovorni za ono čime ste zaduženi. Vladar je odgovoran za svoj narod, muškarac za porodicu, žena za kuću svog muža, sluga za imetak svog vlasnika, i ukratko svako je pred Allahom odgovoran za svoje obaveze.“ (Buhari; Muslim; Tirmizi; Ebu Davud )
Raditi za opskrbu porodice, stjecati zaradu na dozvoljen način, trošiti, pa čak i šaliti se sa djecom i suprugom je jedna vrsta dobročinstva.
Resulullah, s.a.v.s., je u vezi sa ovom temom rekao:
„Sve što čovjek potroši na svoju porodicu je sadaka. Uistinu, čovjek dobiva nagradu čak i kada stavi zalogaj u usta svoje supruge.“ (Buhari; Muslim; Ebu Davud; Tirmizi; Nesai)
Abdullah b. Mubarek je, jedne prilike dok je bio na bojnom polju sa prijateljima, upitao: „Znate li koje je djelo vrednije od ove borbe u kojoj se mi nalazimo?“
„Ne. Ne znamo“, odgovoriše mu prijatelji.
„Ja znam“, odgovori Abdullah.
„A šta je to što je vrednije?“ upitaše ga, a on im odgovori:
„Kada jedan čestit vjernik, roditelj, ustane noću i pogleda svoju djecu, vidi da su otkriveni, pa ih pokrije, eto to je djelo vrednije i bolje od onog koje mi sad činimo.“ (Gazali, Ihja)
U sljedećim hadisima se nalaze radosne vijesti:
„Kada se robovi grijesi umnože, Allah mu umanji opskrbu (kako bi mu to bio otkup (kefaret) za njegove grijehe).“ (Ahmed; Hejsemi)
„Među grijesima ima takvih grijeha koji se mogu očistiti samo podnošenjem teškoća na putu stjecanja opskrbe.“ (Taberani; Nuajm; Hejsemi)
„Ko ima tri kćeri ili tri sestre, prema kojima se lijepo odnosi i omogući im sve što je potrebno, bojeći se pri tom Allaha, zasigurno će ući u džennet. Isto važi i za onog ko ima dvije kćeri ili sestre.“ (Ebu Davud)
Dužnosti i obaveze u porodici
Obaveze u porodici možemo podijeliti u dvije kategorije: upravljanje tj. rukovođenje porodice i namirivanje potreba, te čuvanje časti i porodičnih vrijednosti. Uzvišeni Allah je ove obaveze podijelio između muškarca i žene shodno njihovim karakteristikama tj. razlikama u fizičkom i duhovnom pogledu.
Uzvišeni Allah u ajetu kaže:
”Muškarci vode brigu o ženama zato što je Allah dao prednost (drugačije karakteristike) jednima nad drugima i zato što oni troše svoje imetke. Zbog toga su čestite žene poslušne i za vrijeme muževa odsustva vode brigu o onom o čemu treba da brigu vode, jer i Allah njih štiti…” (Nisa, 34)
Allah Te’ala je, po pitanju fizionomije, muškarca stvorio jačim i izdržljivijim. U duhovnom smislu, dao im je jači osjećaj i potrebu da čuvaju i štite. Žene su po svojoj fizionomiji nježne i krhke. Njihova duhovna strana je mnogo osjetljivija u odnosu na muškarca. U toj osjetljivosti žena ima potrebu za iskrenim drugom, saputnikom koji će je štititi. Ulogu majčinstva, koja je temeljna za nastavak čovječanstva, Allah je dao ženi. Zbog svega toga, obavezu izdržavanja i zaštitu porodice Allah je povjerio muškarcu, a ženi je povjerio da čuva čast muža i porodice, te da vodi brigu o porodičnim vrijednostima.
Rukovođenje porodicom ne znači biti bolji
Biti vođa u porodici ne znači biti bolji, niti pokornost žene znači biti biće druge kategorije. Resulullah, s.a.v.s., nam savjetuje da, kada dvije osobe krenu na putovanje, jedan između njih bude emir/vođa puta. S obzirom da je tako, da bi putovanje koje traje cijeli život prošlo u skladu i ljepoti, nužno je da jedno bude emir/vođa.
Brak se zasniva na ljubavi i uzajamnom poštovanju. Na mjestu gdje je nestalo ljubavi i poštovanju nestalo je i braka. Ljubav i poštovanje traže da supružnici saslušaju jedno drugo, razmijene mišljenje i zajedno čine dogovor/istišaru. Zbog ovoga se i muž i žena trebaju držati daleko od postupaka koji će narušiti uzajamnu ljubav i poštovanje, te da ovome posvete značajnu pažnju. Muž, vođa porodice, koji nema ljubavi i milosti/merhameta i žena koja ne sluša svoga muža, doživjet će nesreću na dunjaluku, a na ahiretu ih čeka patnja/azab.
Muškarci i žene su Allahovi robovi u pogledu stjecanja Njegova zadovoljstva, te u ovom pogledu porijeklo i spol nemaju nikakva utjecaja. Onaj ko iskoristi od Allaha darovane resurse na putu stjecanja Njegova zadovoljstva doći će do tog cilja bio on muško, žensko, crn ili bijel. Na Allahovom putu, bez sumnje, najveću vrijednost imaju oni koji su najbogobojazniji (Hudžurat, 13). Stoga, jedan sluga koji iskoristi od Allaha darovane mogućnosti, stječući Njegovo zadovoljstvo, postaje evlija, a njegov poslodavac, ako ne koristi svoje veće mogućnosti, nikako neće ostvariti njegov stepen bliskosti sa Allahom. Isto tako je i sa mužem i ženom. Koje od njih bolje iskoristi svoje mogućnosti, taj/ta će u većoj mjeri steći Allahovo zadovoljstvo.
Kod Allaha su svi jednaki kao zupci na češlju, tj. svi imaju jednaku mogućnost da se približe Allahu. Ljudi i pored toga prave razlike među sobom na osnovu datih im različitih sposobnosti i mogućnosti. Međutim, u ovom pogledu ne postoje dva jednaka insana. Razlike u porodici u pogledu vazifa i obaveza treba posmatrati iz ovog ugla.
Muž koji prihvata sa zadovoljstvom svoju zadaću/vazifu u porodici, trudi se da stalno provodi Allahove naredbe/emrove i da u skladu svojih mogućnosti obavlja porodične poslove, dobiva sevabe kao da je i dan i noć u ibadetu. Isto tako, žena koja sa zadovoljstvom prihvata svoj položaj u porodici i kaže: “Ja Rabbi, ja se pokoravam Tebi i Tvome Poslaniku i slušam svog muža jer si Ti tako naredio“, čuva svoju čast i edeb, ima sevab kao da dan i noć provodi u ibadetu. Porodici koja ovako poštuje svoje dužnosti Allah će nasib učiniti spokoj, bereket i sreću na oba svijeta.
Značaj oca u porodičnom odgoju
Porodica je organizacija koju čine mati, otac i djeca. Ova organizacija za djecu čini jednu vrstu škole. Otac i majka su učitelji koji se brinu o djeci, odgajaju ih, podučavaju vjeri, poštovanju prema roditeljima i drugim edebima.
Kad se govori o odgoju u islamu, onda se prije svega misli na porodicu. Islam je vjera džemata, a džemat se poput košnice sastoji od niza ćelija koje, ako su zdrave – zdrava je i košnica.
Za odgoj djece odgovorna je porodica. Kur’an-i Kerim nas uči da se djeca rađaju ne znajući ništa (Nahl, 7) i da tek poslije nauče šta je dobro, loše, korisno i štetno. U hadis-i-šerifu stoji: “Svako se dijete rađa u fitretu Islama (sposobno da primi istine islama), ali ga porodica učini jehudijom, kršćaninom, mušrikom ili medžusijom.“ (Buhari, kader 3/4)
U porodičnom odgoju djece nijet ima važnu ulogu, stoga nas Kur’an i uči ovoj dovi: “Gospodaru podari nam od naših žena porod koji će biti svjetlo naših očiju.“ (Furkan, 74)
Činiti dovu samo jezikom, bez prihvatanja za sebe, nije uredu. Jedan mu’min, nakon što učini dovu na putu realizacije nečeg što čini Allahovo zadovoljstvo, treba da pokaže sav trud i gajret. U ovom smislu, za odgoj porodice je odgovoran otac. Pod odgoj ulazi i tjelesni i duhovni aspekt tj. otac je odgovoran i za dunjalučki i za ahiretski odgoj porodice. Mnoštvo je ajeta i hadisa koji na ovo upućuju: “O vjernici, čuvajte sebe i svoje porodice od vatre čije gorivo će biti ljudi i kamenje!“ (Tahrim, 6) Čuvanje od vatre koje je spomenuto u ajetu alimi tumače kao terbijet i odgoj. Roditelji će putem odgoja čuvati djecu i od dunjalučke i od ahiretske vatre.
U ovom smislu alimi kažu: “Svako će odgovarati za svoju porodicu te će mu djeca biti ili šefadžije ili tužitelji. Glava porodice će shodno datom odgoju učestvovati u sevabima svojih potomaka i biti predmet njihova šefata. Međutim, ako im ne da islamski odgoj odgovarat će za njihove grijehe i naći će se pod udarom njihovih optužbi.“
Očinstvo je, dakle, u našoj vjeri odgovornost. Otac je osoba koja je preuzela na sebe odgovornost i za dunjaluk i ahiret porodice. Svakako da otac koji nosi ovu odgovornost mora ispunjavati određene uslove, a prvi od njih je znanje. Otac koji ne vlada sa dovoljnom količinom znanja vezanom za dunjaluk i ahiret neće moći adekvatno odgovoriti svojim obavezama. On je također dužan da se na zdrav i dozvoljen način brine o nafaki porodice. U najmanju ruku, treba da se potrudi i bude vrijedan. Trud, pridobijanje, privikavanje i igranje na putu odgoja su očeve obaveze. Najvažnije od svega je, ipak, da otac bude primjer onoga čemu poučava. Na primjer, otac treba da klanja namaz da bi njegova riječ uticala na djecu.
Otac treba odlično i u detalje da poznaje čemu sve treba da pouči svoju djecu. To su sljedeće stvari: mora ih upoznati sa znanjima koja se smatraju farzi ajn znanjima (namaz, post, gusul, abdest, šta je haram, a šta halal, propise vezane za jelo, piće i igru, imanske šarte, šehadet, pet islamskih šarta, osnovna pravila ahlaka i socijalnog života, zabrane koje se odnose na poslovanje poput kamate, krađa, kocka, blud i drugi grijesi). Naročito treba da se potrudi da djeca ne uče nepotrebna i štetna znanja za koja je Pejgamber, s.a.v.s., rekao: “Gospodaru moj utječem Ti se od beskorisnog znanja.“ (Nesai, Istiaze 21)
Otac je dužan da pouči djecu i propisnom odijevanju koje nam islam nalaže i da tako odijeva svoju djecu.
Također je veoma važno da roditelji nađu odgovarajuće društvo za svoju, bilo mušku bilo žensku, djecu. Osnovni izvor nepokornosti i problema u današnjim porodicama je što roditelji nisu na vrijeme vodili računa o izboru drugara. Resulullah, s.a.v.s., je rekao: “Čovjek je na vjeri svoga prijatelja, zato neka svako vodi računa s kim će se družiti.” (Ebu Davud, Edeb 16.) Posrnuća koja u vjeri doživljava danas naša omladina uglavnom su uzrokovana s ove strane tj. nepažnjom roditelja u izboru djetetovog društva. Imam Gazali, r.a., takođe tvrdi da je osnova porodičnog odgoja čuvanje djece od zla društva.
Da nam Allah himmetom Sadata nasib učini izvršavanje naših porodičnih dužnosti. Amin!
Naša posljednja dova je EL-HAMDU LILLAHI RABBI-L-ALEMIN.
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.
Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?