Da bi se imenovala porodica hazreti Pejgambera, sallallahu alejhi ve sellem, upotrebljavali su se izrazi poput Ehl-i bejt, Al-i Resul, Al-i Muhammed, Itretu-n-nebijji. Međutim, među ovim izrazima je najrašireniji Ehl-i bejt.
Izraz Ehl-i bejt u arapskom jeziku ima fleksibilnu strukturu. U svom najužem značenju, on označava čovjekovu porodicu, to jest, njegovu suprugu i djecu, a u najširem označava čitavu čovjekovu rodbinu i pleme.
Prije Stoljeća sreće (Asr-i saadet), u vrijeme džahilijeta, u arapskom se društvu izraz Ehl-i bejt koristio za označavanje vladajuće plemenske porodice. U Stoljeću sreće su se za označavanje hazreti Pejgamberove, sallallahu alejhi ve sellem, porodice koristila dva izraza: Ehl-i bejt i Al-i Bejt. Poslije Stoljeća sreće, pa do naših dana, izraz Ehl-i bejt izravno označava porodicu Resul-i Ekrema. Članovi porodice koji su dijelili isti dom sa Resulom, sallallahu alejhi ve sellem, čine njegov Ehl-i bejt.
Hazreti Pejgamberov, sallallahu alejhi ve sellem, Ehl-i bejt su njegove supruge, djeca, svi potomci – muški i ženski, Hašimimovići i Muttalibovići, to jest, njegove amidže koji su primili islam i slijedili ga, njihova djeca, potomci i druga rodbina.
Danas se izraz Ehl-i bejt uglavnom koristi za osobe koje dolaze iz roda hazreti Pejgamberovih, sallallahu alejhi ve sellem, unuka – hazreti Hasana, radijallahu anhu, i hazreti Husejna, radijallahu anhu.
”Sejjid” znači gospodin, ugledan, uljudan, poglavar. Kao izraz predstavlja jednu osobinu i titulu koja označava osobe čije porijeklo doseže do hazreti Resulullaha, sallallahu alejhi ve sellem, preko hazreti Husejna, radijallahu anhu, unuka Prvaka cijelog čovječanstva – hazreti Pejgambera, sallallahu alejhi ve sellem.
”Šerif” znači visina, plemstvo, čast, neko ko ima visok stepen i položaj, duhovna visina i veličina. Do vremena Abbasija izraz šerif – množina ešraf – se koristio za potomke Hašima i Ebu Taliba, a naročito za one koji dolaze iz roda hazreti Hasana i hazreti Husejna, radijallahu anhuma.
Počev od drugog hidžretskog stoljeća, kazati ”šerif” podrazumijevalo je one koji dolaze iz roda hazreti Hasana, radijallahu anhu. ”Šerif” se govori onima koji dolaze iz roda hazreti Hasana, radijallahu anhu. (S. Mubarek Erol, Kurtulus Gemisi Ehl-i Bejt)
Istinski nasljednici hazreti Pejgambera, s.a.v.s.
Alimi Ehl-i bejta, koji su postupali po znanju, su istinski nasljednici hazreti Pejgambera, sallallahu alejhi ve sellem. Poslanik milosti, sallallahu alejhi ve sellem, je svojim nurli nazarom/svijetlim pogledom Ehl-i bejtu omogućio da postigne visoke položaje. Također, istinski nasljednici Ehl-i bejta su taj nazar i nur uzeli u nasljedstvo od hazreti Pejgambera, sallallahu alejhi ve sellem, jer su prvi članovi Ehl-i bejta i fizičkim i srčanim očima gledali u nurli lice hazreti Pejgambera – Poslanika milosti – sallallahu alejhi ve sellem, primili božanski nur iz njegovog sretnog srca i zadobili rabbani/božansku spoznaju.
Kada bi ih pogledao hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, koji je uočavao Allahovu ljepotu i Njegove najveće ajete, srca Ehl-i bejta bi se otvarala, njihov iman bi jačao, njihovo ubjeđenje se povečavalo, vesvese nestajale i srca ljubavlju punila. Oni su učili od hazreti Pejgambera, sallallahu alejhi ve sellem, i rasli u kući poslanstva. Naš Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je njima sohbetio/govorio i halom i jezikom.
DVA EMANETA POSLANIKA, S.A.V.S.
Imajući u vidu uputu i ustrajnost svog ummeta, hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, je ostavio ummetu dva emaneta i naredio nam da ih dobro čuvamo. Prema kazivanju Zejda ibn Erkama, radijallahu anhu, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je održao jednu hutbu pored izvora Hummen, koji se nalazi između Meke i Medine. Nakon zahvale i pohvale Allahu i zikra, kazao je:
„O ljudi! Slušajte! I ja sam čovjek. Bliži se dolazak izaslanika smrti od moga Gospodara, da mu se odazovem i da vas napustim. Ostavljam vam dva dragocjena emaneta – njihovo pravo je veliko.
Prvi je Allahov kitab – Kuran, nur i vodič koji upućuje čovjeka ka istini. Njega se čvrsto držite.“
Hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, je dao savjete po pitanju čvrstog prihvatanja i vezanja za Kuran-i Kerim. Zatim je nastavio svoj govor:
„Drugi emanet je moj Ehl-i bejt. Prema mom Ehl-i bejtu se ponašajte s poštovanjem. Podsjećam vas da se bojite Allaha po pitanju moga Ehl-i bejta. Podsjećam vas da se bojite Allaha po pitanju moga Ehl-i bejta. Podsjećam vas da se bojite Allaha po pitanju moga Ehl-i bejta.“ (Muslim, Fedailu-s-sahabe)
VRIJEDNOST EHL-I BEJTA
Prema kazivanju naše majke Ummu Seleme, hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao svojoj kćerki Fatimi:
„Dovedi mi svog supruga i svoju djecu!“
Ona je otišla, i kada ih je dovela, hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, je stavio preko njih jednu abaju, na njih je stavio svoje mubarek ruke i kazao:
„Allahu, oni su Muhammedova porodica, kao što si svoju milost i blagoslov spustio na Ibrahimov rod, spusti i na Muhammedovu porodicu. Ti si, zaista, hvaljen i uzvišen.“
Ummu Seleme, radijallahu anhu, kaže:
”I ja sam željela ući pod abaiju i pridružiti im se. Zbog toga sam podigla jedan kraj abaije. Hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, je povukao moju ruku i nije mi dozvolio da uđem pod abaiju. Rekao je:
‘Ti si u hajru i sreći.’ ” (Sujuti, Ed-Durru-l-mensur)
Paziti na hazreti Pejgamberov emanet
Mi nismo fizičkim očima mogli vidjeti hazreti Pejgambera, sallallahu alejhi ve sellem, ali je moguće vidjeti njegov Ehl-i bejt koji je danas prisutan u mnogim mjestima. Kao što će prvi emanet – Kuran – trajati do Sudnjega dana i drugi emanet – Ehl-i bejt – će postojati do Sudnjega dana. To što nam je Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, ostavio svoj Ehl-i bejt u emanet za nas, njegov ummet, je velika čast.
Zbog toga moramo biti na pomoći Ehl-i bejtu, voljeti ih svim srcem i pomagati im više nego što pomažemo svoju rodbinu i bližnje. Zapravo, hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, je ukazujući na tu posebnost kazao:
„Najbolji od vas su oni koji su nakon mene najbolji prema mom Ehl-i bejtu.“ (Hakim, Mustedrek)
Onaj ko učini dobro prema nekome iz Ehl-i bejta, na Sudnjem danu će imati nagradu za to. Hazreti Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao:
„Onaj ko želi da mu budem šefadžija na Sudnjem Danu, neka ne prekida vezu sa Ehl-i bejtom i neka ih voli.“ (Hejsemi, Medžmeu-z-zevaid)
Prema kazivanju Ibn Omera posljednje riječi hazreti Pejgambera, sallallahu alejhi ve sellem, su bile:
„Pazite na moj Ehl-i bejt!“ (Muslim, Fedailu-s-sahabe)
„Ne ulazi iman u srce onoga ko ne voli moj Ehl-i bejt.“ (Tirmizi, Menakib)
PROTIVITI SE EHL-I BEJTU
Nije ispravno da se bilo koji mu’min suprotstavlja Ehl-i bejtu. Hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, je za one koji se suprotstavljaju Ehl-i bejtu kazao:
„Kunem se Allahom, onaj ko me mrzi i srdi se na mene i moj Ehl-i bejt, zaista će ući u džehennem.“ (Hakim, Mustedrek; Ibn Hibban, Es-Sahih)
Haris ibn Abdulmuttalib, radijallahu anhu, prenosi:
”Hazreti Ibn Abbas, radijallahu anhu, amidža hazreti Pejgambera, je došao srdit Resulullahu, sallallahu alejhi ve sellem. Ja sam bio sa njim.
Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem ga je upitao: ‘Zašto si srdit?’
‘Ej Allahov Poslaniče! Šta to ima između nas Hašimovića i Kurejševića? Kada sretnu jedni druge, susreću se sa nasmijanim licima, a kada dođu nama, dolaze sa drugačijim licem’ – kaza hazreti Abbas, radijallahu anhu.
Na to se hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, naljutio, lice mu je porumenilo, a potom je kazao:
‘Kunem se Onim u čijoj ruci je moja duša, neće ući iman u nečije srce sve dok vas ne bude volio radi Allaha i Njegovog Poslanika.’
Zatim je nastavio:
‘O ljudi! Ko ezijeti/zadaje muku mom amidži, mene ezijeti. Čovjekov amidža je poput njegovog oca.’ ”
(S. Mubarek Erol, Kurtulus Gemisi Ehl-i Bejt)
Kao što se jasno može vidjeti, onaj ko povrijedi Ehl-i bejt, računa se da je lično povrijedio hazreti Pejgambera, sallallahu alejhi ve sellem, a onaj ko povrijedi Resulullaha, sallallahu alejhi ve sellem, uradio je postupak sa kojim neće biti zadovoljan Allah, dželle dželaluhu. Ovo važi za sve članove Ehl-i bejta, jer nama je naređeno da volimo Ehl-i bejt. To je jedna blagodat i za naš dunjaluk i naš ahiret.
DA LI JE EHL-I BEJT BEZGREŠAN?
Prema vjerovanju Ehl-i sunneta samo su pejgamberi bezgrešni, dok Ehl-i bejt to nije. Nasuprot tome, šije vjeruju da su pripadnici Ehl-i bejta sačuvani od grijeha. Prema njima, Ehl-i bejt je po pitanju vjerovanja i djela sačuvan od svake vrste pogreške, to jeste, bezgrešni su. Ehli-sunnetski alimi su iznoseći jedan razuman pristup, daleko od pretjerivanja i manjkavosti, ukratko kazali:
‘‘To što je Ehl-i bejt potomstvo hazreti Pejgambera, sallallahu alejhi ve sellem, je svakako jedna velika čast. Međutim, to što imaju tu veliku čast ih ne čuva od činjenja pogrešaka i grijeha, odnosno, ne znači da su bezgrešni. Jer, ismet/sačuvanost od grijeha je osobina svojstvena samo pejgamberima.
Zbog toga sejjid i šerif mogu da učine grijeh. To ih ne izvodi iz Ehl-i bejta. Zapravo, veliki učenjak Ibn Hadžer Hejtemi je rekao: ‘Činjenje velikog prestupa i ne bivanje pobožnim nekoga, čije porijeklo seže do hazreti Pejgamberove, sallallahu alejhi ve sellem, kuće, ne izvodi ga iz Ehl-i bejta. No, Uzvišeni Allah je njima dao neke blagodati, njih je izabrao i učinio ih muslimanima sredstvom ka dobru.’ ” (S. Mubarek Erol, Kurtulus Gemisi Ehl-i Bejt)
EHL-I BEJT JE POPUT NUHOVE, A.S., LAĐE
Hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, koji je poslan kao milost svjetovima, za svakoga je bio milost i garancija. Uzvišeni Allaha kaže:
„Allah ih neće kazniti sve dok si ti među njima i sve dok oni traže oprost (sve dok među njima ima onih koji traže oprost) Allah ih neće kazniti.“ (El-Enfal, 33)
Prema alimima, postojanje Ehl-i bejta je također povod sigurnosti. Njihovo postojanje je za svijet, a posebno za ummet hazreti Pejgambera, sallallahu alejhi ve sellem, jedna garancija i sigurnost. Ehl-i bejt je po pitanju vjere (pouzdanja, povjerenja) prisutan umjesto hazreti Pejgambera, sallallahu alejhi ve sellem, zato što oni nose dio Resulullahovog, sallallahu alejhi ve sellem, nura.
Stoga, Allah neće kazniti osobu koja uvažava i pokazuje poštovanje prema hazreti Pejgamberovom, sallallahu alejhi ve sellem, Ehl-i bejtu.
Ebu Zerr, radijallahu anhu, prenosi da je čuo da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao:
„Prihvatite moj Ehl-i bejt poput glave na tijelu i očiju na glavi.“ (Taberani, El-Mu’džemu-l-kebir)
U drugom hadisu Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, je kazao:
„Zvijezde su garancija stanovnicima nebesa, a moj Ehl-i bejt je garancija mome ummetu.“ (Taberani, El-Mu’džemu-l-kebir)
U drugom rivajetu/predaji se kaže:
„Moj Ehl-i bejt je garancija za one koji se nalaze na zemlji. Ako nestane moj Ehl-i bejt, tada će početi dolaziti stanovnicima zemlje ono što je obećano.“ (Hakim, Mustedrek)
Prema rivajetu Ahmed ibn Hanbela, kazano je:
„Ako nestane zvijezda, nestat će i stanovnici nebesa. A ako nestane moj Ehl-i bejt, nestat će i stanovnici zemlje.“ (Dejlemi, Firdevsu-l-ahbar)
Hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, je uporedio Ehl-i bejt sa Nuhovom, alejhi-s-selam, lađom i kazao:
„Ehl-i bejt je poput Nuhove lađe. Ko se na nju ukrca spasit će se, a ko ostane ugušit će se.“ (Hakim, Mustedrek; Ahmed ibn Hanbel, Musned)
Priča: Koža koja se treba poljubiti
Jednog dana Imam-i Azam (Imam Ebu Hanife), rahmetullahi alejhi, je otišao kod svoga učitelja Imama Džafera Sadika, rahmetullahi alejhi, da uči znanje i sluša hadis. Njegov učitelj je došao sa jednim štapom u svojoj ruci.
”Ej Poslanikov potomče, vi niste još u godinama da vam treba štap”, reče Imam-i Azam.
”Istina je, ali ovo je štap od hazreti Resulullaha, sallallahu alejhi ve sellem, sa sobom ga nosim radi berićeta.”
Imam-i Azam, rahmetullahi alejhi, odmah priđe, prigrli štap i reče:
”Ej Poslanikov potomče, dozvolite mi, molim vas, da ovaj štap poljubim!”
Džafer Sadik, rahmetullahi alejhi, zavrnu rukav i kaza pokazujući ruku Imam-i Azamu, rahmetullahi alejhi.
”Tako mi Allaha, ti znaš da je ovo koža u kojoj se nalaze ćelije Allahovog Poslanika, i ove dlake su od njegovih dlaka. Zar da to ne poljubiš, a da poljubiš štap!”
Sa ovim je Džefer Sadik podsjetio da su potomci hazreti Hasana i Husejna, radijallahu anhuma, jedan dio hazreti Pejgamberov, sallallahu alejhi ve sellem. (Muhammed Besjuni, Es-Sejjide Fatimetu-z-Zehra)
Važnost ljubavi prema Ehl-i bejtu
Nakon ljubavi prema Uzvišenom Allahu, najdostojniji ljubavi jeste hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem. Voljeti Allaha, dželle dželaluhu, zahtijeva voljeti onoga i ono što On voli. Bez sumnje, ono što Uzvišeni Hakk najviše voli jeste Njegov Poslanik – hazreti Muhammed Mustafa, sallallahu alejhi ve sellem. A ono što Poslanik najviše voli jesu njegov Ehl-i bejt i njegovi ashabi. Onaj ko voli Uzvišenog Allaha, naravno da voli i ono što On voli. Znak da je ljubav potpuna i potpuno zrela (razvijena) jeste da se vole bližnji onoga ko se voli i da se vole oni koji njega vole i koji su povezani sa njim. Prava ljubav to traži. Zbog toga svaki mu’min, kao što voli hazreti Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, mora da voli i njegov Ehl-i bejt.
Uvažavanje i poštivanje hazreti Poslanikovog, sallallahu alejhi ve sellem, čistog Ehl-i bejta, njegove rodbine i njegovog odabranog potomstva se smatra uvažavanjem i poštivanjem Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Postoji mnogo hadisa koji ukazuju na nužnost i važnost ljubavi prema Ehl-i bejtu.
U predaji od Ibn Abbasa, radijallahu anhu, hazreti Resul-i Ekrem, sallallahu alejhi ve sellem, zahtijeva da se voli Ehl-i bejt. Prema predaji od Ibn Abbasa, radijallahu anhu, Allahov Poslanik, sallallhu alejhi ve sellem, je rekao:
„Volite Allaha zbog blagodati sa kojima vas je počastio. Mene volite zato što volite Allaha, a moj Ehl-i bejt volite zato što mene volite.“ (Tirmizi, Menakib; Hakim, Mustedrek)
MJERA U LJUBAVI PREMA EHL-I BEJTU
Kad je u pitanju ljubav prema Ehl-i bejtu, ljudi ponekad odu u dvije krajnosti i imaju pogrešan odnos. Neki u ime ljubavi i vezanosti za Ehl-i bejt toliko čine greške i padaju u ćorsokak da čak i prema mnogim ashabima iskazuju neprijateljstvo i iznose potvore. Neki, pak, ne poklanjaju potrebnu pažnju prema Ehl-i bejtu, a neki idu dotle da iznose laži i da mrze to časno potomstvo.
Kao i uvijek, i po ovom važnom pitanju, najispravniji i srednji put vidimo u razumijevanju Ehli-sunneta ve-l-džemata koji se nije odvajao od puta na kojeg ukazuje Kur’an i sunnet.
Naravno, svaki musliman treba da voli Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, ashabe, njegove supruge – koje su naše majke, njegovo potomstvo, očeve od njegovih supruga – tastove i njegove zetove. Ako se neko od njih ne voli, ne voli se istinski Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem. Hrišćani poriču hazreti Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, govoreći da vole hazreti Isa’a, alejhi-s-selam. Kako god je to pogrešno, isto tako je pogrešno i mrziti ashabe iskazujući ljubav samo prema hazreti Aliji, radijallahu anhu.
Stav Ehli-sunneta po pitanju ljubavi prema hazreti Aliji, radijallahu anhu i Ehl-i bejtu je srednji stav i on je daleko od ponašanja i stava kojeg imaju rafidije i haridžije. Haridžije su pokazale neprijateljstvo prema hazreti Aliji, radijallahu anhu, a rafidije su pretjerale u toj ljubavi pa su mrzili bližnje i najveće drugove hazreti Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Jedan njihov dio je čak pripisao božanstvenost hazreti Aliji, radijallahu anhu.
Obračajući se hazreti Aliji, radijallahu anhu, hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, je ukazao na ovu stvar:
„Ej Ali! Kod tebe vidim sličnost sa Isaom. Jevreji su bili njegovi neprijatelji i na kraju su iznijeli potvoru na njegovu majku, a hrišćani su pretjerali u ljubavi prema njemu. Podigli su ga na stepen koji mu ne pristaje i na kraju su kazali Božiji sin.“ (Ahmed ibn Hanbel, Musned)
U ovom hadis-i šerifu haridžije su upoređene sa Jevrejima, a rafidije sa hrišćanima.
Također, sam hazreti Alija, radijallahu anhu, je kazao:
„Zbog mene će propasti dvije skupine. Prva, pretjerujući u ljubavi prema meni, pripisuje mi stvari koje se ne nalaze kod mene. Drugi su moji neprijatelji i mnogo me potvaraju.“ (Ibn Asakir, Tarihu medineti Dimašk)
Obje ove grupe su otišle u krajnost udaljavajući se od srednjeg puta koji predstavlja istinu. Jer, voljeti hazreti Aliju, radijallahu anhu, nikada nije značilo biti rafidija, jer oni, dok vole hazreti Aliju, radijallahu anhu, dušmani/neprijatelji su trojici halifa i drugim ashabima.
Dakle, ljubav prema Ehl-i bejtu i ashabima kod nas mora biti u podjednaka. I Ehl-i bejt i ashabe moramo voljeti radi Allaha i radi Resulullaha, sallallahu alejhi ve sellem. (S. Mubarek Erol, Kurtulus Gemisi Ehl-i Bejt)
Naša posljednja dova je EL-HAMDU LILLAHI RABBI-L-ALEMIN.
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?