Dova je molba, razgovor roba sa Rabbom i iznošenje svojih dertova (muka) Njemu. Dova je, zapravo, oružje vjernika, stub dina, svjetlo nebesa i zemlje. Kibla dove jeste Arš-i azam koji je srce kosmosa. Arš je mjesto na koje se uzvisuju i primaju dove. Sve dok čovjek ne umre, prema nebesima su mu otvorena vrata teobe, dove, rahmeta i rizka.
Allah Uzvišeni kaže:
“Molite se ponizno i u sebi Gospodaru svome, ne voli On one koji se previše glasno mole.” (Araf, 55)
“Gospodar vaš je rekao: ‘Pozovite Me i zamolite, Ja ću vam se odazvati’!” (Mu’min, 60)
Prenosi Enes b. Malik, r.a., od Resulullaha, s.a.v.s., da je rekao: “Dova je srž ibadeta.”
Dova je ključ za potrebu, mjesto gdje se odmaraju oni koji su u problemu. Ona je utočište onih u nevolji. Allah, dž.š., grdi one koji su napustili dovu: “Licemjeri i licemjerke slični su jedni drugima: traže da se čine nevaljala djela, a odvraćaju od dobrih, i ruke su im stisnute; zaboravljaju Allaha, pa je i On njih zaboravio.” (Tevba, 67)
Dova je oružje vjernika
Dova je usmjeravanje roba u potrebi Onome koji je Svemoćan, predočavanje svoga stanja i moljenje od Njega. Upučujući dovu rob osjeća svu svoju nemoć i slabost. Ona je priznavanje Allahove moći i snage, te uviđanje da je to jedina kapija kojoj se treba priklonuti. Gospodar se obraća svom Resulu govoreći: ”Reci: ‘Gospodaru mome je važno samo klanjanje (dove) vaše.’ ” (Furkan, 77)
Dova je ono što roba čini vrijednim. Čineći dovu, rob osjeća Gospodarevu Veličinu i Znanje.
Znamo da nam je On bliži od žile kucavice, međutim, dovom mi postajemo svjesniji te blizine. Kako nam to Gospodar spominje u ajetu: ”A kada te robovi Moji za Mene upitaju, Ja sam, sigurno, blizu; odazivam se molbi molitelja kad Me zamoli. Zato neka oni pozivu Mome udovolje i neka vjeruju u Mene, da bi bili na Pravome putu.” (Bekara, 186)
Svima treba dova
Nakon svakog namaza učimo dovu, međutim, vrata dove su otvorena u svakom trenutku života. Dovu trebamo činiti sa saburom i iskrenošću, trežeći od dženneta i Džemalullaha, pa sve i do najmanje potrebe. Dovom također privlačimo Allahov rahmet, a odbijamo Njegovu kaznu. Dovom rob stječe pravo da kroči na vrata rizaluka, kao i da dovede u red svoj život i svoje ibadete.
Dova se u hadisima definiše kao najvredniji i najčasniji ibadet. U jednom hadis-i kudsijji Uzvišeni kaže: “Robovi Moji, svi ste vi gladni osim onoga koga Ja nahranim, pa tražite da vas nahranim i Ja ću vas nahraniti. Robovi Moji, svi ste vi neodjeveni osim onoga koga Ja odjenem, pa tražite da vas odjenem i Ja ću vas odjenuti. Robovi Moji, kada biste se svi vi, i prvi i zadnji i ljudi i džini, sakupili na jedno mjesto, pa Mi svi uputili molbe i Ja udovoljio svačijoj molbi, to ne bi umanjilo Moju vlast ni koliko se umanji more kada se u njega zamoči igla.”
Nagrada za dovu
Za svaku dovu postoji nagrada. Čovjek se ne bi trebao žalostiti ako mu se dova ne primi, jer nam je Pejgamber, s.a.v.s., donio radosne vijesti: ”Kada čovjek uči dovu, Allah mu je usliša, ili je ostavi za drugi svijet, ili ga zaštiti od zla kolika je ta dova.”
Postoji predaja po kojoj, kada dobri rob moli Uzvišenog Allaha, Džibril, a.s., kaže: “Gospodaru, taj i taj Tvoj rob Te moli, pa udovolji njegovoj potrebi“ – a Allah odgovara: “Pustite ga (neka moli), jer ja volim slušati njegov glas.”
Da nije htio dati, ne bi dao ni da tražimo
Allah Uzvišeni hoće i voli da Njegovi robovi mole i traže od Njega i da ustrajavaju u tome. U Kur’an-i Kerimu je rečeno: “Gospodar vaš je rekao: ‘Pozovite Me i zamolite, Ja ću vam se odazvati’!” (Mu’min, 60)
“A kada te robovi Moji za Mene upitaju, Ja sam, sigurno, blizu: odazivam se molbi molitelja kad Me zamoli. Zato neka oni pozivu Mome udovolje i neka vjeruju u Mene, da bi bili na Pravome putu.” (Bekara, 186)
Iz ovih ajeta shvatamo da će nam dove zasigurno biti uslišane. Allah neće vratiti prazne ruke roba koji Mu ih ispruži i traži, samo je pitanje kako će dovu primiti i kakvu će nagradu dati.
“On se odaziva onima koji vjeruju i čine dobra djela i obasipa ih dobrotom Svojom još više, a nevjernike čeka žestoka patnja.” (Šura, 26)
“Nema muslimana koji uputi dovu kojom se ne traži grijeh niti prekidanje rodbinskih veza, a da mu Allah neće dati jedno od troje: ili će mu uslišati njegovu dovu, ili će mu nagradu za nju ostaviti na ahiretu, ili će od njega otkloniti neko zlo veliko poput onoga za šta moli.”
Činjenje dove za brata
Prenosi Ebu Ed-Derda’, r.a., da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Nema nijednog muslimana koji moli u odsustvu za svoga brata, a da melek zadužen za njega ne kaže: ‘I tebi isto tako’!”
Muhammed b. Jusuf el-Isfehani kaže: “Ima li išta bolje od brata koji te voli radi Allaha? Kada umreš, dok tvoja porodica dijeli tvoj miraz, i naslađuje se imetkom kojeg si ostavio iza sebe, tvoj brat misli na tebe, moli se za tebe i čini dovu za tebe.”
Zašto nam se dove ne primaju?
Jedan mudrac je upitan: “Mi činimo dovu, ali nam se ne prima, a znamo da Uzvišeni kaže: ‘Pozovite Me i zamolite, Ja ću vam se odazvati!’ Šta je mudrost toga?”
“Dova vam se ne prima zbog deset loših osobina koje imate:
– Spoznali ste da Allah postoji i Njegovo pravo kod vas, ali Mu to pravo niste dali.
– Čitate Kur’an, ali ne radite po njemu.
– Tvrdite da vam je šejtan neprijatelj, a slijedite ga i udovoljavate mu.
– Govorite da ste od Muhammedovog ummeta, a ne postupate po njegovom sunnetu.
– Tvrdite da ćete ući u džennet, a ne radite za njega.
– Tvrdite da ćete se spasiti od Vatre, a sami sebe u nju bacate.
– Rekli ste da je smrt istina, a ne spremate se za nju.
– Zabavili ste se mahanama svoje braće muslimana, a niste vidjeli svoje mahane.
– Jedete i koristite blagodati vašeg Gospodara, a ne zahvaljujete Mu.
– Ukopavate vaše umrle, ali pouku ne uzimate.”
Čuvaj se haram lokme
Jednom je Sad ibn Ebu Vekkas, r.a., upitao: “O Allahov Poslaniče, učim dove Allahu, ali mi se ne primaju.” Resulullah mu odgovori: “O Sade, čuvaj se harama. Kada u stomak uđe haram lokma, dova tog čovjeka se ne prima četrdeset dana.”
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.
Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?