Uzvišeni Allah u Časnom Kur’anu kaže:
”Uzvišen je Allah, koji je u jednoj noći, svog roba (Muhammeda) odveo iz Mesdžidul Harama (Mekke) do svetog Mesdžidul Aksa, kako bi mu pokazao dokaze svoje. Uistinu On sve čuje i sve vidi.” (Isra, 1)
”Isra” i ”Miradž” su dva važna događaja u povijesti islama. Oba ova događaja su se desila u jednoj noći. Poslanikovo, a.s., putovanje iz Mesdžidul Harama u Mesdžidul Aksa se naziva Isra. Ono što je uslijedilo tj. Poslanikovo uzdizanje iz Mesdžidul Aksa na nebeski svod se naziva Miradž. Kada kažemo Miradž, to podrazumijeva i događaj Isra. Ovaj se događaj desio godinu i po prije hidžre, u 27. noći mjeseca redžepa.
Mesdžidul Haram je prostor koji se nalazi oko Kabe. To je ujedno prva bogomolja sagrađena na zemlji i najsvetije mjesto na zemlji. Prvi čovjek koji je sagradio Kabu je bio hz. Adem zajedno sa melecima. Mnogo godina poslije na istim temeljima Kabu je sagradio Ibrahim, a.s., zajedno sa svojim sinom Ismailom, a.s.
Mesdžidul Aksa je sveto mjesto u Kudusu i druga bogomolja napravljena na zemlji. Napravili su je hz. Davud i hz. Sulejman, a.s. To je prva kibla muslimana i treće mjesto po svetosti, nakon Kabe i Poslanikove džamije u Medini.
Miradž
Miradž se desio nakon niza tužnih događaja. Tek što se završio nesretni bojkot koji su nevjernici sproveli nad Poslanikom, a.s. i vjernicima, Resulullah, s.a.v.s., je bio pogođen smrću voljene hz. Hatidže, osobe koja je 25 godina bila njegov životni drug i saputnik.
Hz. Hatidža je bila simbol teslimijeta i požrtvovanosti. Ona je bila prva muslimanka i žena koja je sav svoj imetak podijelila za potrebe vjernika. Poslaniku, a.s., je bila radost i podrška u svim njegovim stanjima.
Resulullah, s.a.v.s., je bio jako tužan, što se vidjelo u svim njegovim pokretima.
Nedugo nakon toga hz. Ali je Poslaniku donio još jednu tužnu vijest. Na ahiret je preselio i njegov amidža Ebu Talib.
To je uvećalo Poslanikovu tugu, jer Ebu Talib, iako nije izgovorio šehadet, do kraja svog života je štitio i pomagao Poslanika, s.a.v.s.
Nakon ove vijesti Poslanik, s.a.v.s., danima nije izlazio iz kuće.
Kada je prošlo neko vrijeme, Poslanik, s.a.v.s., je potisnuo tugu u sebi i izašao da poziva u islam. Nastavio je da izvršava svoj zadatak. Nisu ga pokolebale ni sve teškoće i muke koje su mu zadavali nevjernici. Davalo mu je snagu to što bi se povremeno neko odazvao njegovom pozivu.
Međutim, Gospodar svjetova svog voljenog neće ostaviti samog i tužnog. On će ga razveseliti na najljepši način.
U 27. noći redžepa Džebrail, a.s., je po Allahovom naređenju Poslanika, a.s., uzeo i prenio iz Mekke u Mesdžidul Aksa.
Poslanik, s.a.v.s., se tamo susreo sa mnogim poslanicima i predvodio im je namaz. Ovo putovanje se u Kur’anu spominje kao ”Isra”, što znači noćno putovanje, međutim istinsko putovanje je počelo tek nakon toga.
Događaj ”Miradž” koji je Poslanik, s.a.v.s., doživio je hadis koji ima stepen mutevatir hadisa. Poslanik, s.a.v.s., je ashabima ovaj događaj prenio na sljedeći način:
”Dok sam sjedio pored Kabe, u stanju između jave i sna, Džebrail, a.s., je došao do mene sa zlatnom posudom u kojoj se nalazio iman i hikmet/mudrost. Zatim mi je otvorio prsa, oprao zemzem vodom i napunio imanom i hikmetom. Potom mi je dao jednu životinju, jahalicu bijele boje (Burak). Uzjahao sam na jahalicu i krenuli smo velikom brzinom.
Na putu ugledah staru ženu, te upitah Džibrila, a.s.: ”Ko je ovo, o Džibrile?” a Džibril mi reče: ”Idi dalje o Muhammede!” Zatim smo nastavili dalje, dokle je Allah htio.
Potom ugledasmo nekog čovjeka kako me dozivao: ”Dođi, o Muhammede”, a Džibril mi i tada reče: ”Idi dalje, o Muhammede!”
Potom nastavismo dalje i ugledasmo jednu skupinu ljudi. Oni mi nazvaše selam: ”Neka ti je selam, o ti koji si prvi (evvel)! Neka ti je selam o ti koji si zadnji (ahir)! Neka ti je selam o Hašir! Tada mi Džibril,a.s., reče: ”O Muhammede, njima odgovori na selam.” Ja im odgovorih na selam, a Džibril mi objasni ono što smo vidjeli: starica koju smo vidjeli je dunjaluk. Od dunjaluka je ostalo još toliko koliko je ovoj starici ostalo života.
Onaj što te dozivao pored puta, to je Allahov dušman Iblis. Želi da ga slijediš.
Oni koji su ti nazvali selam, to su Ibrahim, Musa i Isa, a.s. (Bejhaki)
Nastavili smo dalje. Kada smo došli do jednog mjesta Džibril, a.s., mi reče:
”Siđi i ovdje klanjaj dva rekata namaza.” Ja sam sišao i klanjao. Tada me Džibril, a.s., upita: ”Znaš li gdje si klanjao?”
”Ne znam”, odgovorih.
”U Tajibi (Medini)”, reče Džibril.
Nastavismo dalje kad Džibril, a.s., ponovo reče: ”Siđi i klanjaj namaz!”
Ja učinih kako mi je rečeno, a on, a.s., ponovo upita: ”Znaš li gdje si klanjao?”
”Ne znam”, odgovorih.
”Kod drveta gdje je Musa govorio sa Allahom”, odgovori.
Zatim smo došli do mjesta gdje se ugledaše kuće i vile. Džibril, a.s., mi ponovo reče da siđem i klanjam dva rekata namaza. Ja učinih kako mi je rekao, a on mi reče da je to mjesto gdje se rodio Isa, a.s.
Zatim dođosmo u Kudus i uđosmo u Mesdžidul Aksa. Tu sam klanjao namaz koliko je Allah odredio, a potom osjetih strahovitu žeđ. Tada mi bijehu ponuđene dvije posude. U jednoj je bilo mlijeko, u drugoj med. Allahovom uputom ja izabrah mlijeko. Ispred mene je sjedio neki čovjek koji reče Džibrilu:
”Tvoj prijatelj je uistinu izabrao ono što je u njegovom fitratu.” (Bejhaki)
Poslanik, s.a.v.s., se na prvom nebeskom svodu susreo sa Ademom, a.s. Na drugom sa Isaom i Jahjom, a.s., a na trećem sa Jusufom, a.s. Na četvrtom sa Idrisom, a.s. Na petom sa Harunom, a.s., a na šestom sa Musaom i na sedmom sa Ibrahimom, a.s.
Zatim mi je pokazan Bejtul ma’mur. Kada sam upitao Džibrila, a.s., šta je to, on mi odgovori: ”Ovo je Bejtul ma’mur. Mjesto na sedmom nebeskom svodu tačno iznad Kabe. Tu svaki dan dolazi sedamdeset hiljada meleka tavaf čine i klanjaju namaz. Oni koji jednom klanjaju više nikada ne dođu, jer ne dođe red na njih.
Zatim mi je pokazano Sidretul munteha. Vidio sam drvo Sidr. Iz njegovog korijena izvirale su četiri rijeke. Dvije su tekle prema unutrašnjosti, dvije prema vani. Upitah Džibrila kakve su to rijeke, a on, a.s., mi odgovori:
”Dvije teku u džennet, a dvije na dunjaluk. Dvije koje idu na dunjluk su Nil i Eufrat.”
Zatim mi je pokazan džennet i njegove rijeke od čiste vode, mlijeka, vina i meda.
Potom mi je pokazan džehennem i u njemu Allahovu srdžbu i osvetu.
Zatim sam ponovo bio vraćen do Sidretul munteha. To mjesto je nemoguće objasniti, u tome razum i riječi ostaju nedostatni.
Kada smo došli do Sidretul munteha, Džibril, a.s., mi je rekao:
”O Muhammede, ti nastavi. Ja ne mogu dalje od ovog mjesta. Nikom prije tebe nije dozvoljeno da prođe dalje od ovog mjesta.”
Zatim sam uz pomoć jahalice Refref prošao dalje.
U jednoj predaji Poslanik, s.a.v.s., kaže: ”Nakon Sidretul munteha sam došao na takvo uzvišeno mjesto da sam čuo zvuk kalema kojim su meleci pisali kaza i kader. Taj uzvišeni mekam je uzvišen od mjesta i prostora. Bio sam ispod Arša, a vidio iznad Arša. I tada sam čuo Gospodara kako mi kaže:
”O ti, koji si najhajirniji od svih stvorenja! Priđi bliže. Priđi, o Ahmede. Priđi, o Muhammede.”
Zatim me je Gospodar približio Sebi. Kako stoji u ajetu ” koliko je između dva luka i bliže.”
Uzvišeni Allah u suri Nedžm ovaj događaj opisuje na sljedeći način:
”Zatim se približio. Pa nadnio. Toliko blizu koliko je dva luka ili bliže. Zatim mu je Allah objavio ono što je objavio. Srce nije poreklo ono što je (okom) vidio. Pa zar ćete se s njim prepirati o onom što je vidio? On ga je i drugi put vidio. Kod Sidretul munteha. Kod kojeg je džennetsko prebivalište. Kad je Sidru prekrilo ono što je prekrilo. Pogled mu nije skrenuo ni prekoračio. Uistinu je on vidio najveličanstvenija znamenja Gospodara svoga.” (Nedžm, 8-18)
Zatim je Džebrail, a.s., koji je gledao iz daljine, Poslaniku, a.s., dao znak da Gospodaru nazove selam. Te je Poslanik, a.s., rekao:
”Najljepša hvala, selami, ibadeti i pokornosti pripadaju Allahu.”
Na ove riječi uzvišeni Allah mu je odgovorio:
”Neka je selam tebi, o Poslaniče! I neka je nad tobom Allahov rahmet i bereket.”
Poslanik, s.a.v.s., je želio da se od ovog selama, rahmeta i bereketa okoriste i svi vjernici, te je rekao:
”Neka je selam (Allahov rahmet i bereket) nad nama i svim dobrim robovima.”
Kada su ovo vidjeli Džebrail, a.s., i drugi meleci na nebeskom svodu, svi uglas izgovoriše:
”Svjedočim da nema drugog boga osim Allaha i da je Muhammed njegov rob i njegov Poslanik.”
Zatim mi je naređeno 50 farz namaza. Kada sam se vraćao svratih do Musa, a.s. ,i razgovarah s njim. On me upita šta mi je Gospodar naredio,a ja mu rekoh 50 dnevnih namaza. Na to mi Musa, a.s., reče:
”Ja imam mnogo iskustva sa ljudima. Dobro ih poznajem. Moj ummet nije mogao izvršiti mnogo manje od toga. Ni tvoj ummet neće moći. Vrati se Gospodaru i traži da ti smanji.”
Na to se Poslanik, a.s., vrati kod Allaha pade na sedždu i zamoli Ga da smanji ovaj broj. Gospodar mu smanji na 40.
Ponovo u povratku Musa, a.s., Poslanika, a.s., upita šta se desilo, a on mu reče da mu je Gospodar smanjio na 40. Na te riječi Musa, a.s., ponovo reče:
”Idi i traži da ti još smanji, jer tvoj ummet neće moći izvršiti ni toliko.”
Poslanik, a.s., se ponovo vrati, zamoli, te mu Gospodar smanji na 30.
Međutim Musa, a.s., mu reče da je i to puno, te da se ponovo vrati i moli. I tako je Poslanik, a.s., po savjetu Musaa, a.s., nekoliko puta išao kod Gospodara, sve dok mu Gospodar nije smanjio na pet dnevnih namaza.
Musa, a.s., je i nakon toga rekao Poslaniku, a.s., da traži da mu još smanji, međutim tada Poslanik, a.s., reče:
”Po ovom pitanju zaista sam mnogo tražio od Gospodara, više ne mogu. Stidim se pred Njim.”
U jednoj predaji se navodi da je Gospodar rekao Poslaniku, a.s.: ”Ja sam farze upotpunio, pet dnevnih namaza ću primit kao pedeset, a robovima sam ukazao olakšicu.” (Buhari, Muslim, Ahmed)
U noći Miradža Poslanik, s.a.v.s., je vidio ono što oko nije vidjelo i što uho nije čulo. Donio je od Gospodara mnoge hedije, a najvažnije što se desilo u toj noći jeste susret sa Gospodarom, susret sa Voljenim.
U noći Miražda Poslanik, s.a.v.s., je vidio određene skupine ljudi kažnjavane na različite načine.
Oni koji nisu klanjali namaz
Allahov Poslanik, a.s., je vidio ljude koji su kamenom udarani u glavu. Kada bi im glava bila potpuno zgnječena, vratila bi se u prvobitno stanje i tako iznova. To je trajalo bez prestanka. Poslanik, a.s., je upitao Džibrila, a.s.: ”Ko su ovi o Džibrile?” a Džibril je odgovorio:
”To su oni koji su (svjesno, bez razloga) ostavljali namaz.”
Oni koji su činili zinaluk/blud
Zatim je vidio skupinu ljudi pred kojima je s jedne strane bila posuda sa čistim lijepo ispečenim mesom, a sa druge strane posuda sa nečistim, nepečenim, pokvarenim mesom. Oni su ostavili čisto, a jeli pokvareno meso. Poslanik a.s. upita:
”O Džibrile, ko su ovi?” Džibril, a.s., odgovori:
”To su muškarci iz tvog ummeta koji su napuštali čiste i dozvoljene žene, a išli lošim i nečistim ženama, i žene koje su napuštale čiste i dozvoljene im muževe, a odlazile lošim i nečistim muškarcima, i sa njima blud činili.”
Govornici koji su među ljudima pravili fitnu
Zatim mu je bila pokazana skupina ljudi čiji su jezici i usne bili sječeni velikim željeznim makazama. Nakon toga bi se ponovo vratili u prvobitno stanje, a onda doživljavali isti azab. Poslanik, a.s., upita:
”Ko su ovi, o Džibrile?” a Džibril, a.s., odgovori:
”To su govornici koji su svojim riječima među ljudima pravili fitnu.”
Oni koji su činili gibet
Potom su Poslaniku, s.a.v.s., bili pokazani ljudi sa čijih su strana otkidani komadi mesa, a zatim im stavljani u usta. Jedan glas im je govorio: ”Hajde, sada ovo jedi kao što si je meso svoga brata!” Poslanik, a.s., upita:
”Ko su ovi, o Džibrile?” a Džibril, a.s., mu odgovori:
”To su oni iz tvog ummeta koji su ogovarali ljude i ismijavali se sa njima.”
Hedije u noći miradža
Tri najvažnije hedije koje su u noći Miradža date Poslaniku, s.a.v.s., da proslijedi ummetu su:
- pet dnevnih namaza,
- dva posljednja ajeta sure Bekara,
- radosna vijest da će onima koji ne budu širk činili drugi grijesi biti oprošteni.
Ove hedije su ukratko: iman (imanske suštine o kojima govore dva ajeta sure Bekara), namaz i nijaz. To što su date u noći Miradža ima posebno značenje. Aludira na to da je bez ovo troje nemoguće ostvariti duhovni miradž i blizinu sa Allahom.
Miradž vjernika je namaz
Da bi namaz bio miradž za vjernika potrebno je prije svega da se rob duhovno pripremi za ovo duhovno putovanje, odnosno za izlazak pred Allaha i razgovor s Njim. Za izlazak pred Allaha abdest je šart. Abdest je u suštini duhovno čišćenje. Dok se vodom pere spoljašnjost organa, cilj je da se srce opere teobom, te da se duhovni svijet očisti od ružnih misli.
Pored toga, da bi namaz bio istinski miradž i da bi se osjetila Allahova blizina, uslov je da srce bude probuđeno. To se zove ihsan. I to je jedan nimet koji dolazi na kraju duhovnog odgoja/terbijeta. Ihsan je, prema riječima Poslanika, s.a.v.s., ”da robuješ Allahu kao da Ga vidiš”. Dakle, da namaz klanjaš potpuno svjestan da Allah gleda u tvoje srce.
Kada čovjek dođe u stanje ihsana, tada njegov namaz postaje istinski miradž i tada se na namazu između njega i Gospodara podižu sve perde. Tada se na roba slijeva poseban nur koji je svojstven samo namazu.
Post na dan Lejletul Miradža
Poslanik, a.s., je rekao: ”U mjesecu redžebu ima jedna noć i jedan dan, ko tu noć provede u ibadetu, a dan u postu imat će nagradu kao da je postio sto godina.”
Kako provesti noć Miradža
Ovo je jedna mubarek noć i ne treba je provesti u gafletu. Trebamo je oživjeti ibadetom i time pokazati šukr Uzvišenom Allahu. Prije svega, treba je oživjeti namazom, učenjem Kur’ana, dovom i traženjem oprosta od Allaha. I svoju djecu i ukućane trebamo podsjetiti i obavijestiti o važnosti ove noći. Siromasima i siročadima u našoj okolini trebamo pružiti ruku pomoći.
Lijepo je taj dan posjetiti roditelje, najstarije iz porodice i uzeti njihovu dovu. Također i one koji su preselili trebamo spomenuti sa rahmetom i pokloniti im duhovnu hediju. Prijateljima trebamo čestitati ovu mubarek noć, izraziti im ljubav i poštovanje.
Ovu i druge mubarek noći trebamo vidjeti kao priliku da svedemo račun sami sa sobom i da se nastojimo približiti Allahu, a to je moguće uz izvršavanje farzova i napuštanje njegovih zabrana.
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.
Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?