El-Džurdžani, k.s., kazuje da je razmišljanje (tefekkur) aktivnost koja se realizuje na način ‘da se srce usmjerava shvatanju značenja stvari kako bi postiglo cilj, odnosno tefekkur je manifestacija znanja u srcu kako bi se spoznala suština-hakikat stvari.’
Tefekkur i riječ taakkul, koja je u bliskoj vezi s njim, dolazi u značenju: razmišljati, smisliti, dosjetiti se, pojmiti.
Druga riječ bliska značenju riječi tefekkur jeste riječ ‘tedebbur’. Ona ima značenje razmatranje, rasuđivanje, zapažanje.
Razlika između tefekkura i (običnog) razmišljanja
Pojam razmišljanje, koji je ušao u naš jezik u modernom dobu, se objašnjava kao mentalna aktivnost koja se realizuje na najvišem nivou; taj pojam ne prihvata primanje informacija mimo pameti ili stvari i to samo prema pravilima koja je uspostavila sama pamet. Ipak, stotine je filozofa i mislioca koji nisu našli uputu (hidajet) uprkos tome što su mehanizam ‘razmišljanja’ razvili na najvišem nivou.
U klasičnim islamskim tekstovima se ne može nači riječ (islamska misao/ el-Fikru’l-İslâmî ili et-Tefekkürü’l-İslâmî) kao nezavisna aktivnost. Tefekkur i pojmovi koje smo gore spomenuli, nisu ni prva ni zadnja stepenica koja čovjeka treba da dovede do cilja. Tefekkur, kojeg islam traži od čovjeka, jeste onaj koji će ga dovesti do spoznaje Allaha, Njegove Jednoće, beskonačne moći, merhameta i mudrosti.
Tefekkur je jedna vrsta ibadeta
Uzvišeni Allah na mnogo mjesta u Kur’anu naređuje tefekkur/razmišljanje: “Za one koje i stojeći i sjedeći i ležeći Allaha spominju i o stvaranju nebesa i Zemlje razmišljaju. ‘Gospodaru naš, Ti nisi ovo uzalud stvorio; hvaljen Ti budi i sačuvaj nas patnje u vatri’!” (Ali Imran, 191)
Pored toga, Allah, dž.š., u mnogobronim ajetima čovjeka podstiče na razmišljanje govoreći; zašto ne razmislite, zar ne vidite, zašto ne uzmete pouku?
Naši alimi za tefekkur kojeg Allah, dž.š., ovako hvali kažu: “Jedan sat razmišljanja (tefekkura) je bolji od noći provedene u (dobrovoljnom) ibadetu.” “Tefekkur je čovjekovo ogledalo, pokazuje mu njegove dobrote i loše strane.” Time oni ukazuju da je na putu postizanja potpunosti (kemal), tefekkur neophodan i nezaobilazan.
Prenosi se da je mudri Lukman sjedio dugo sam i razmišljao. Kada su ga pitali zašto to radi, on bi im odgovorio: “Samoća je prikladnija za razmišljanje. Tefekkur (razmišljanje) čovjeka usmjerava na put dženneta.”
Bišr Hafi, k.s., također kaže: “Kada bi čovjek dovoljno razmišljao o Allahovoj veličini, nikad Mu ne bi bio nepokoran.”
Plod tefekkura jeste znanje (ilum), hal (stanje) i dobra djela (amel). Tefekkur u srcu rađa ilum, a kada se on pojavi u srcu tada se i stanje srca promijeni. Kada se to desi, promijene se i djela organa. Zaključujemo da je amel vezan za hal, hal za ilum, a ilum za razmišljanje. To znači da je početak svih dobrih dijela tefekkur.
Tefekkur radi Allaha je bolji od zikra. Samo razmišljanje srca o Njegovim tedželijatima je zapravo zikr. Zikir srca je bolji od amela. Pošto je tefekkur iznad zikra, razumljivo je da je bolji od svih drugih dijela.
Tefekkur je snaga koja čovjeka vodi od mrskih stvari da ih zavoli, od pohlepe za dunjalukom ka zuhdu i skromnosti. Iz svega se razumije da je bez tefekkura i zikra nemoguće kročiti putem postizanja potpunosti (kemalata).
O čemu razmišljati/činiti tefekkur?
O Allahovom Zatu se ne razmišlja. U hadis-i šerifu se kaže: “Razmišljajte o Allahovim stvorenjima (stvaranju, nimetima), a ne razmišljajte o Allahu.” (Fejzul-Kadir)
Naravno, nemoguće je razmišljati o stvarima koje ne znamo. U kosmosu, nebesima i zemlji, postojanju vidljivog i nevidljivog, živog i neživog postoje bezbrojne Allahove mudrosti i manifestacije. Sve ovo su jasni dokazi koji ukazuju na beskrajnu Allahovu moć, jednoću i uzvišenost. Kur’an-i Kerim nas podstiče da razmišljamo o ovim dokazima i znakovima:
“U stvaranju nebesa i Zemlje i u izmjeni noći i dana su, zaista, znamenja za razumom obdarene.” (Ali Imran, 190)
“I jedan od dokaza Njegovih je i to što nebo i Zemlja postoje voljom Njegovom.” (Rum, 25)
Jedan od najjasnijih ajeta koji ukazuju na Allahovu moć i veličinu je zapravo sam čovjek. Kada bi čovjek cijeli svoj život razmišljao o svojim stanjima, možda bi samo mali dio i shvatio. Međutim, on je o tome potpuno neupućen i nemaran. Međutim, Allah, dž.š., naređuje čovjeku da razmišlja o sebi: “Na Zemlji su dokazi za one koji čvrsto vjeruju, a i u vama samima – zar ne vidite?“ (Zarijat, 20-21)
Naspram svih Allahovih znamenja, stvorenja, ljepota i veličine, čovjek je poput mrava koji ima svoje stanište ispod veličanstvenog dvora nekog vladara.
Da bi mi shvatili makar dio Allahove veličine i moći, On nam je dao mogućnosti i kosmos pun dokaza. Nezahvalnost bi bila ako to čovjek ne iskoristi.
Ovdje trebamo obratiti pažnju i na jedno mjerilo. Po pitanju spoznaje Allaha mi malo znamo u odnosu na alime i Allahove dostove ili u odnosu na to šta su znali poslanici, a šta znaju mukarreb-Allahu bliski meleci. Nama je dato malo znanja kako kaže Uzvišeni: „A vama je dato samo malo znanja.” (Isra, 85)
Na nama je da ne zaboravimo da smo slabašni robovi i da imamo na umu da Allah voli one koji uzimaju pouku (ibret).
Ono što je bitno jeste da društva, uključujući i čitavo čovječanstvo, usvoje lijepi ahlak i pronađu uzor za kojim će se povoditi. Da bismo pronašli put umjerenosti i ravnoteže, da bismo se očistili od grubosti, spasili nezrelosti i bili na istini, odnosno da bismo se okitili ahlak-i Muhamedijjom, potrebno je krenuti na put odgoja i duhovnog nadzora od strane njegovih duhovnih nasljednika (vārisa), istinskih alima koje je on, a.s., najavio u radosnoj vijesti, a koji su doktori za srce.
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?