Budući da je tesavvuf duhovni odgojni sistem na čijem se čelu nalaze Allahov Poslanik, s.a.v.s., i ashabi, r.a., uslov je da vodič tj. odgajatelj iza sebe ima silsilu koja vodi do njih. Silsila je naziv za lanac šejhova koji sežu do Allahova Poslanika, s.a.v.s.
Zapravo, u prvom periodu, silsila tj. lanac prenosilaca bio je uslov i kod prenošenja znanja iz oblasti tefsira, hadisa i fikha. Svaka se predaja, naročito kada su u pitanju tefsir i hadis, nužno morala naslanjati na nekog od ashaba, r.a., a preko njega na Allahova Poslanika, s.a.v.s.
Međutim, kada su se počele pisati knjige, važnost silsile je stavljena u drugi plan. Danas se ne posvećuje velika pažnja istraživanju lanca prenosilaca kada su u pitanju tefsir, fikh i hadis.
Međutim, velikani tesavvufa nikada nisu odstupili od tog pravila. Štaviše, praksa prvog vremena u kojem je silsila prenošena usmeno vremenom je zamijenjena praksom pisanog dokumenta.
Tako je silsila u tesavvufu, za razliku od drugih grana islamske nauke, dobila još veću važnost, te su zbog toga određeni pojedinci počeli iznositi tvrdnje da je praksa silsile naknadno izmišljena i pridodata vjeri.
Istina je da je ona prisutna od samog početka, u svim granama islamske nauke, pa tako i u tesavvufu.
Danas postoje dvije silsile koje vode do Allahova Poslanika, s.a.v.s. Jedna ide preko hz. Ebu Bekra, r.a., a druga preko hz. Alija, r.a. Silsile koje su vodile preko drugih ashaba, r.a., vremenom su se prekinule i nestale. Silsila je poput oluka božanskog fejza koji dolazi od Allaha, dž.š., preko Poslanika, s.a.v.s., i to slijevanje fejza naziva se “fejd-i isnadi” ili “fujudat-i silsile-i dželile”.
Arifi su saglasni u tome da onaj ko nema ispravnu vezu sa duhovnim velikanima biva odbačen na njihovom duhovnom putu. A kako neko može imati ispravnu povezanost sa onim ljudima koje uopće ne poznaje?! Duhovna veza (ma‘nevi rabita) između osobe i onih koji su je pretekli u tesavvufu ne može biti sasvim ispravna sve dok osoba ne bude radila njihova djela, dok se ne bude ukrasila njihovim odgojem i vrlinama. A možemo li se ukrasiti odgojem onih koje ne poznajemo?! Iskreni murid se neće zadovoljiti samo poznavanjem imena svojih šejhova, nego će nastojati da se upozna sa njihovim djelima i vrlinama koje su ih odnijele u Hakkovo prisustvo.
Jedan od nakšibendijskih velikana je rekao: “Poznavanje svojstava prethodnih šejhova može biti korisnije muridu od toga da vidi njihova tijela. Murid može biti zadebljane ljudske dimenzije, pa da u njega ne prođe ono što im je uzvišeni Hakk dao od tajni duhovne posebnosti kada ih vidi.”
Zdravo srce (kalb selim) se postiže Božanskim privlačenjem, a najjači uzrok za postizanje tog privlačenja je druženje sa potpunim šejhom pri čemu se osoba oslobađa loših osobina, a ukrašava pozitivnim, kako bi se mogla uzdići na stepen murakabe (svjesnosti Allahovog nadziranja i Njegove uzvišene prisutnosti) i stepen straha od Njega uzvišenog.
Put nakšibendijskih prvaka je čvrsto prihvatanje vjerovanja ehl-i sunneta ve’l-džemaata i konstantno robovanje vanjštinom i nutrinom, pridržavajući se sunneta a ostavljajući olakšice, uz stalnu srčanu prisutnost sa uzvišenim Allahom (el-hudur meallah) i ulažući u to krajnji napor. Pod olakšicama ovdje mislimo na ono čega se murid mora kloniti poput pretjeranog trošenjenja vremena u dozvoljenim (mubah) stvarima i često i bespotrebno smijanje. Imam-i Rabbani, k.s., rekao je: “Put nakšibendijskih prvaka je najlakši put koji dovodi do Allaha, dž.š., jer se temelji na tesarrufu (duhovnom utjecaju) i davanju džezbe koja prethodi suluku od strane muršida, istinskog nasljednika Vjerovjesnika, a.s., u pogledu izlijevanja svjetala, Allahovom dozvolom, na srca onih koji imaju duhovnu sposobnost. To je put poprimanja muršidove duhovne boje (el-insibag) i njegovog odraza (el-in’ikas) onih koji su s njim iskrenom ljubavlju povezani. Nakši-šejhovi jednako izlijevaju fejz i na starce i na mladiće.” Na početku svakog duhovnog lanca (silsile) svakako se nalazi Allahov Poslanik, a.s. Nakšibendijski tarikat ima tri silsile. Dvije idu preko hazreti Alije, r.a., a jedna preko essiddiku’l-ekbera, najiskrenijeg čovjeka ovog časnog ummeta, hazreti Ebu Bekra, r.a.
Više o tome kako je nastao tesavvuf – sufizam pročitajte na ovom linku: Pojava tesavvufa kao sistema
Više o tome zašto treba muršid pročitajte na ovim linkovima: Zašto muršid? i Šta je to posao muršida?
Više o tesavvufu možete pročitati i na ovim likovima:
– Tesavvuf u današnjem vremenu
– Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
– Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
– Tesavvuf i tarikati u islamu
Nakšibendijsko-halidijska silsila od Muhammeda, a.s., do Gavs-i-Sani Sejjida Abdul-Bäki El-Husejni, k.s..
1 – Resulullah Muhammed, a.s.
2 – Ebu Bekr es-Sidik, r.a.
3 – Imam Selman Farisi, r.a.
4 – Imam Kasim bin Muhammed, r.a.
5 – Imam Džafer Sadik, k.s.
6 – Šejh Bajezid Bistami, k.s.
7 – Šejh Ebul Hasan Harkani, k.s.
8 – Abu Ali Färmedi, k.s.
9 – Ebu Jakub Jusuf Hemedani, k.s.
10 – Abdul Halik el-Gudždevani, k.s.
11 – Arif Er-Rivegeri, k.s.
12 – Mahmud El-Indžir El-Fagnevi, k.s.
13 – Ali Er-Ramiteni, k.s.
14 – Muhammed Baba Semmasi, k.s.
15 – Sejjid Emir Kulal, k.s.
16 – Muhammed Behauddin Šah Nakšibend, k.s.
17 – Alauddin El-Buhari El-Attar, k.s.
18 – Jakub El-Džerhi, k.s.
19 – Ubejdullah El-Ahrar, k.s.
20 – Muhammed Ez-Zahid, k.s.
21 – Derviš Muhammed, k.s.
22 – Muhammd Hadžeki Emkeneki, k.s.
23 – Muhammed Baki, k.s.
24 – Ahmed El-Faruki Serhendi Imami Rabbani, k.s
25 – Muhammed Ma’sum, k.s.
26 – Muhammad Sejfuddin El-Faruki, k.s.
27 – Sejjid Nur Muhammed El-Bedvani, k.s.
28 – Šejh Šemsuddin Habibullah Mazhar, k.s.
29 – Šah Abdullah Dehlevi, k.s.
30 – Mevlana Halid El-Bagdadi, k.s.
31 – Sejjid Abdullah, k.s.
32 – Sejjid Taha, k.s.
33 – Sejjid Sibgatullah El-Ervasi, k.s.
34 – Abdurrahman Tahi, k.s.
35 – Fethullah El-Verkanisi, k.s.
36 – Muhammed Dijauddin, k.s.
37 – Ahmed El-Haznevi, k.s.
38 – Gavs-ul Azam Sejjid Abdulhakim El-Husejni, k.s.
39 – Sultan Sejjid Muhammed Rašid El-Husejni, k.s.
40 – Gavs-i Sani Sejjid Abdul-Bäki El-Husejni, k.s.
Ehli-bejtska silsila od Muhammeda a.s. do Gavs-i-Sani Sejjid Abdul-Bäki El-Husejni k.s..
1 – Resulullah Muhammed, a.s.
2 – Alija i Fatima, r.a.
3 – Sejjid Imam Husejn, r.a.
4 – Sejjid Imam Ali
5 – Sejjid Serafuddin
6 – Sejjid Muhammed el-Magfur Ebu Firas
7 – Sejjid Madžuddin
8 – Sejjid Ebu Firas
9 – Sejjid Tadžuddin
10 – Sejjid Muhammed
11 – Sejjid Felläh
12 – Sejjid Ebu Firas
13 – Sejjid Kemaluddin
14 – Sejjid Kasim
15 – Sejjid Dža’fer
16 – Sejjid Idris
17 – Sejjid Kasim
18 – Sejjid Tadžuddin
19 – Sejjid Ali
20 – Sejjid Mahmud
21 – Sejjid Hasan
22 – Sejjid Halil
23 – Sejjid Ali
24 – Sejjid Said Ebu-l-Hajr
25 – Sejjid Hadže Ebu Tähir
26 – Šejh Sejjid Käl
27 – Sejjid Tahir
28 – Sejjid Ma’ruf
29 – Sejjid Muhammed
30 – Sejjid Abdiilhakim el-Husejni
31 – Sejjid Abdul-Bäki el-Husejni
Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?