U čovjekovoj prirodi (fitret) je utkana potreba za traženjem istine (hak) i suštine (hakikat). Međutim, ukoliko se ta potreba ne usmjeri u skladu sa božanskom voljom, prirodno je da će rezultat biti odabir onoga što je batil (lažno). Taj božanski program je Njegova odredba koja garantuje za čovjekov nutarnji i spoljašnji svijet. Bez sumnje, božanska odredba je Kur’an-i Kerim i Pejgamberov, s.a.v.s., sunnet.
Od samog praiskona pa do kijameta, čovjek je uvijek u situaciji da odabere jedan od dva puta. Jedan od njih je Hak, dok je drugi batil. Hak put je sirat-i mustekim, pravi i ispravni put. Putnici na tom putu, nakon nimeta upute (hidajet), konstantno obnavljaju svoj nijet učeći dovu: “Uputi nas na Pravi put.” (Fatiha, 5) U nastavku sure Fatiha se opisuje kakav je to zapravo put: “Na Put onih kojima si milost Svoju darovao, a ne onih koji su protiv sebe srdžbu izazvali, niti onih koji su zalutali!“ (Fatiha, 6-7)
U 111. i 112. ajetu sure Hud Gospodar kaže: “I svima njima će Gospodar tvoj prema djelima njihovim platiti, jer On dobro zna ono što su radili. Ti idi Pravim putem, kao što ti je naređeno, i nek tako postupe i vjernici koji su uz tebe, i obijesni ne budite, jer On dobro vidi ono što radite.“
Istikamet znači biti ustrajan, postojan, ispravan, stamen, kretati se na način kako se to od nas traži. To znači potvrditi Allahov vahdanijet i rububijet, te postojano živjeti na način kako to iman-vjera od nas zahtijeva bez činjenja širka. To je srednji put, bez skretanja u ifrat/pretjerivanje i tefrit/nedostatnost.
Praznovjerje vodi u kufr/nevjerovanje i bijedu
Ispravna i čvrsta vjera čovjeka vodi ka spokoju, sreći i džennetu u vječnom životu. Lažno (batil) vjerovanje/praznovjerje čovjeka vodi u sumnju, bijedu i bezumlje. Oni čija su srca i razum ukrašeni i osvijetljeni ispravnim vjerovanjem putuju u skladu sa Allahovim zadovoljstvom i Njegovom Knjigom i na Pravom putu se priključuju među ehl-i hakikat ljude koji koračaju svijetlim stazama islama.
Što se tiče onih koji su se izgubili u praznovjerju i izopačenim idejama, oni koračaju ćorsokacima i u tminama nastoje da dokuče istinu (hakikat). Koliko god je nemoguće očekivati da na stablu jablana rode jabuke, isto tako je besmisleno i neumjesno očekivati spokoj na dunjaluku i sreću na ahiretu vodeći se omraženim poslovima.
Naše društvo trenutno živi u periodu užurbanog i intenzivnog okretanja prema „zapadnim“ vrijednostima. Ta promjena, koja se manifestira zapadnjačkom orijentacijom, dodatno je ubrzana naporima za revitalizacijom na poljima ekonomije, društva i kulture. Kao posljedica toga pojavljuju se značajni problemi, počev od otuđenosti i krize identiteta. Sasvim je jasno da je uzrok tih problema nedovoljna posvećenost društva duhovnim vrijednostima.
Čovjek se u svom kratkom životu ne zadovoljava ograničenom srećom, jer po svojoj prirodi ima tendenciju za pronalazak vječne sreće. Društva koja ne mogu dostići potrebnu razinu užitka, posmatrano sa duhovnog aspekta, žude u potrazi za istim. Kako ne mogu pronaći prave vrijednosti za kojima tragaju, ne mogu ni pronaći ravnotežu između prirodnog i natprirodnog (metafizičkog).
Ta duhovna glad ljude i društva gura u stranputice kao što su sihir, magija, spiritizam, koje su vremenom prihvaćene kao alternativa vjeri.
Mnoštvo tih ispraznih vjerovanja vuku korijene iz Indije – poput reinkarnacije koju naša plemenita vjera ne prihvata – u tim sredinama su općeprihvaćene. Nekolicina njih koji su se pojavili iskorištavaju vjeru i poigravaju sa emocijama ljudi, a neke televizije i novine koje žele povećati svoj tiraž i gledanost im svjesno služe. Neki su tvrdili da su poslanici, a neki su pokušavali dokazati reinkarnaciju pričajući sa osobama koje bi hipnotisali.
Neki, pak, tvrde da posjeduju nadnaravne moći i da kroz staklenu kuglu mogu vidjeti skriveno (gajb). Ima i onih koji pune narodu glavu strahom predskazujući im datum smrti.
Ti šarlatani pod maskom šejtana tvrde da uspostavljaju vezu sa džinnima, te da imaju lijeka za svaku bolest – od porodičnog nespokoja pa do ulaganja na berzama. TV- kuće i magazini ih stavljaju na svoje naslovnice i ekrane kako bi privukli ljude.
Među takvim ljudima ima onih koji i Kur’an nastoje prikazati kao knjigu magije, da suštinu Allahovog, dž.š., govora prikažu nerazumljivim, odnosno, da Kur’an prikažu misterioznom knjigom kojom se pravi sihir. Na taj način oni sprečavaju ljude da uče, čitaju, razumijevaju i da se okoriste ovim izvorom rahmeta.
U svoj toj zbrci do ljudi ne dopiru glasovi koji bi spriječili to materijalno i duhovno iskorištavanje, koji bi ga sačuvali od sujevjerja i neznanja i koji bi ga osvijestili. Svi ti manipulatori, sate i stranice odvajaju za nadriljekare, a pravim učenjacima ne daju priliku da progovore.
Sihir, magija, proročanstvo i gatanje je oduvijek privlačilo ljudsku pažnju. U današnje vrijeme proricanje sudbine u novinama i časopisima se ukorijenilo u svakodnevni život. Uprkos tome što je naša vjera strogo zabranila vračanje i poslove sa džinnima, nažalost i među muslimanima ima onih koji se time bave, koji idu gatarama i drugima ih preporučuju. Čak i u veoma informisanim i upućenim sredinama postoji magija, gatanje i sihir. Žalosno je i to da je nemali broj onih koji se vezuju za te šarlatane i din dušmane koji su im jedina nada u poslovnom i porodičnom životu.
Sujevjerja su bila zajednički problem svim zajednicama tokom historije. Pored učenja i proučavanja vjerskih tema, dužnost svakog vjernika je da bude upućen kako da se sačuva od zla i kako da obezbijedi svoje fizičko i duhovno sazrijevanje. Vidimo i to da neznalice budu lahko obmanjene riječima ovih prevranata. Da bi iz svoga života mogli izbaciti neislamske ideje i praksu, uslov je da budemo informisani i naoružani znanjem.
Lijek za praznovjerje je islam
Jedini spasonosni recept za čovječanstvo jeste vjera islam koji poziva u vječnu sreću i mir. Rahmetom imana i iluma islam trga zahrđale lance praznovjerja i džehaleta. Islam je, također, jedina luka spasa u kojoj će se čovjek na svim životnim poljima sačuvati od fikcija, ideja i besmislenih postupaka.
Na sve to je ukazao naš Pejgamber, s.a.v.s., još prije više od 1400 godina. ”Sujevjerje je smatrati nesrećom puštanje ptice da poleti; nema nesreće ni u gugutanju sove koja je sletjela na istruhli krov kuće. Pogrešno je smatrati nesrećom mjesec Safer.”
“Smatranje da puštanje i pjev ptice donosi nesreću, gatanje kamenčićima ili pronicanje budućnosti crtanjem u pijesku je od vrsta sihra, proročanstva.” Allah, dž.š., kaže: “I slijedi ono što ti Gospodar tvoj objavljuje – Allah dobro zna ono što vi radite – i u Allaha se pouzdaj, Allah je zaštitnik dovoljan!” (Ahzab, 2-3)
“A kad šejtan pokuša da te na zle misli navede, ti zatraži utočište u Allaha, jer On, uistinu, sve čuje i zna sve.” (Fussilet, 36)
Iz ovih ajeta vidimo da se muslimani trebaju uzdati i oslanjati samo na Allaha Uzvišenog.
Magija/sihir
Sihir se definira kao stvar koja se pravi da obmani ljude. Sihrom se smatra sve ono što je skriveno i što ima značenje prevare i spletke. Uspostavljenje veze sa natpirodnim silama ili koristeći neke objekte za koje se vjeruje da imaju natprirodnu moć kako bi se ostvarila neka korist ili nanijela šteta je sihr.
Iz naše Knjige saznajemo da je među prijašnjim narodima (ummetima,) pogotovo u vrijeme Hz. Musaa, a.s., i hz. Sulejmana, a.s., bila rasprostranjena magija/sihir. Sihirbazi tog vremena su zasljepljivali narod, ulijevali strah u njihova srca i izvrtali njihovo vjerovanje (‘akaid). Taj ružni posao je poput zarazne bolesti uništavao zajednice. U vrijeme kad se pojavio islam, osim kod Arapa, sihir je bio rasprostranjen i među drugim narodima. Kur’an-i Kerim je na oštar i vrlo jasan način zabranio pravljenje i bavljenje sihirom, jer on nanosi veliku štetu čovjekovom razumu, duši i tijelu.
Allahov poslanik Sulejman, a.s., imao je vlast kakvu niko prije njega nije imao niti će je iko nakon njega imati. Allah je učinio da ga, pored ljudi, služe vjetar, ptice i džini. Rekao je Uzvišeni Allah, opisujući blagodati koje mu je dao: „A Sulejmanu – vjetar, ujutro je prevaljivao rastojanje od mjesec dana, a i navečer rastojanje od mjesec dana; i učinili smo da mu iz izvora rastopljen bakar teče i da džini, voljom njegova Gospodara, pred njim rade; a kad bi neki od njih otkazao poslušnost naređenju Našem, učinili bismo da ognjenu patnju osjeti. Oni su mu izrađivali što god je htio: hramove i spomenike, i zdjele kao čatrnje, i kotlove nepokretne.“ (Saba’, 12-13)
U našoj je vjeri sihir jedan od velikih grijeha. U hadisu se spominje odmah nakon širka. Jedan dio sihra je nejvejrstvo –kufr. Uzdizanje odnosno veličanje šejtana, džinna, zvijezda i drugih stvorenja mimo Allaha, te govoreći da oni daju neku korist ili nanose štetu, vjerovanje u to, traženje pomoći od njih je širk i čovjeka izvodi iz vjere.
Kako prihvata većina islamskih učenika i Pejgamberu, s.a.v.s., je napravljen sihr i jedno je vrijeme bio pod njegovim utjecajem.
Kur’anska zabrana
U suštini, sihir znači prikazivanje laži u svojstvu istine povodeći se nekim uzrocima i uz šejtanovu pomoć. Da bi neko mogao napraviti sihir on, prije svega, mora biti zao ili spletkaroš. Dakle, da bi dobio pomoć od prokletog šejtana i da bi uspostavio vezu s njim mora biti veliki pokvarenjak.
Islam nije zanemario postojanje sihira i njegov utjecaj, već ga je zato što je u suprotnosti sa islamskim ahlakom i principima, jer šteti akidi tevhida – strogo zabranio i učinio haramom. Nijedan musliman ne može biti zauzet bavljenjem sihirom, magijom i sličnim stvarima. Ponos i dika svijeta Muhammed, s.a.v.s., je rekao: “Ko ode vračaru i povjeruje u njegove riječi, porekao je ono što je objavljeno (Kur’an-i Kerim) Muhammedu, sallallahu alejhi ve sellem.” (Bezzar)
Rekao je Allahov Poslanik, alejhisselam: “Ko ode vračaru i pita ga, namaz mu se ne prima 40 noći. A ko ode vračaru ili sihirbazu i povjeruje mu, počinio je kufr u ono što je objavljeno Muhammedu, alejhis-selam.” (Muslim)
U tesavvufu ne može bez istikameta
Sejr-isuluk u tesavvufu jeste slijeđenje sunneta od početka do kraja. Osim sunneta drugog puta nema. Uzvišeni kaže: “Reci: ‘Ako Allaha volite, mene slijedite, i vas će Allah voljeti i grijehe vam oprostiti!’– A Allah prašta i samilostan je.” (Ali Imran, 31.).
Ni poslije Pejgamberove smrti njegov ummet nije prepušten sam sebi. Nakon ashaba, u svakom periodu su postojali muršid-i kamili vodiči na putu sunneta, na putu dženneta odnosno sirat-i mustekima. Oni koji su ih slijedili spoznali su Allaha. U ajetu se kaže: “A slijedi put onoga koji se iskreno Meni obraća; Meni ćete se poslije vratiti i Ja ću vas o onome što ste radili obavijestiti.” (Lukman, 15)
وَآخِرُ دَعْوَانَا أَن الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?