Kao stvorenje sastavljeno od duše i tijela čovjek se nalazi između svijeta životinja i svijeta meleka. Tako stvoren, on je izdvojen kao najuglednije stvorenje. Njegov iman, lijep ahlak i dobra djela uzdižu ga na položaj na kojem mu se zavidi i zbog kojeg su mu meleki učinili sedždu. Međutim, ukoliko bude slijedio strasti i prohtjeve svoga nefsa, on pada na položaj ispod životinja.
Muhammed, a.s., ukazujući na ovu čovjekovu osobinu kaže: “Zaista i šejtani i meleki imaju utjecaj na usmjeravanja čovjeka. Šejtanski utjecaj ga podstiče na loše i na pobijanje istine, a melekski usmjerava na dobro i na potvrđivanje istine.”
Osoba koja želi postati pravi čovjek mora poznavati ove utjecaje, mora znati kontrolirati srcem one elemente koji ga žele upraviti ka određenom smjeru. Mora ići za djelima koja ga uzvisuju i zaustaviti osjećaje koji ga vode u ponor.
Nijet (namjera) je jedan prilično važan temelj u pogledu usmjerenja srca i ustanovljavanja odakle dolaze misli. Čovjek se nalazi između dva suprotna utjecaja, a onaj koji bude snažniji i nadvlada, usmjerava njegovo ponašanje. Dvije strane, od kojih jedna potiče od razuma, a druga od strasti, neprestano pozivaju čovjeka pa, ako se prikloni pozivu pameti zadobit će iman i tevhid, a ako se prikloni strastima, past će u nizine i zabludu. Zbog toga se vodi žestoki rat – ko će osvojiti i u čije će ruke pasti srce; u ruke nefsa ili rūha, odnosno šejtana ili meleka.
Tajna čovjeka koji je stvoren radi ispita sadržana je u ovoj tački. Srce koje se nalazi na dodirnoj tački nefsa i rūha obavija se osobinama onoga koji izađe kao pobjednik. Ako pobjednik u tom ratu bude nefs, dominacija prelazi nefsu i srce biva prekriveno njime, a ako u ovom ratu nadvlada rūh, onda se srce mijenja prema njegovim osobinama.
U toj situaciji, srce će svjetlom koje se raširi u njemu utjecati i na nefs, izmijeniti ga i tek će tada pokazati svoj stvarni karakter. Napor srca da se stalno usmjerava ka nebeskim sferama je vjersko osjećanje, ali i sam cilj tesavvufa koji poziva čovjeka da se okiti melekskim vrlinama.
Uspjeh u ovom uzdizanju je, prije svega, vezan za odstranjivanje nefsanskih utjecaja na srca i njihovo punjenje dobrotama i ljepotama. Prvu od ove dvije radnje nazivamo čišćenjem nefsa (tezkije-i nefs), odnosno fena, a drugu glačanjem srca (tedžlije-i kalb), odnosno beka.
Cilj islama je odgajanje čovjeka, uzimajući u obzir i njegovu duhovnu i urođenu prirodnu strukturu. Da bi se ostvario taj cilj, upoznavanje nefsa se uzima kao osnovni zadatak. Prema tome, nefs podrazumijeva dvije stvari: prva – nefs označava čovjekovu suštinu i njega samog; druga – to je snaga srdžbe i prohtjeva koji se nalaze u čovjeku.
Odgajajući nefs u kojem su sadržane čovjekove osobine, treba ga dovesti do stepena na kojem će biti pozitivan i koristan. Dakle, ovaj proces smatra se borbom sa svojim nefsom. Osnovne sile koje se nalaze u čovjeku, poput snage srdžbe i prohtjeva, treba čuvati od pretjerivanja, odnosno zapostavljanja, tj. držati ih u okviru umjerenosti.
Nefs, nosilac ljudskih osobina, ima nekoliko svojih stepena. To su: nefs-i emmara, levvama, mulhima, mutmeinna, radijja, merdijja, safijja, odnosno kâmila. Ovo je sedam stepeni kroz koje duša prolazi u toku svog odgoja.
Muhammed, a.s., kaže: “Onaj ko spozna sebe, spoznao je svog Gospodara!” Put do spoznaje Gospodara, put postajanja pravim robom, jeste preko poznavanja i odgajanja svoga nefsa. Svaki nefs koji se odgaja mora da zadobije dobre osobine.’ ”
U drugom hadisu se kaže: “Svaki čovjek se rađa u čistoj prirodi. Poslije ga roditelji učine Jevrejom, kršćaninom ili vatropoklonikom.” Iz ovog hadisa razumije se da se ljudi pod utjecajem okoline usmjeravaju u pravcu dobra, odnosno zla. Time je jasno pokazano kolika je važnost i značaj odgajanja nefsa.
U procesu čišćenja nefsa ne smijemo zaboraviti da je važno ne ubiti nefsanske želje nego ih zauzdati! Ako je rūh manjkav bez pameti, tako je i nefs manjkav bez prohtjeva. Oboje ovo treba zadovoljiti na šerijatski propisan način, odnosno usavršiti, usmjeravajući ih uzvišenim ciljevima.
Ne treba zaboraviti ni to da je čišćenje nefsa toliko teško da čovjek s njim neće moći sam izaći na kraj! On znači ima potrebu za duhovnom podrškom istinskih učenjaka i Allahovih prijatelja. Kao što postoji škola za svaku struku, škola odgoja nefsa je na kapiji muršida.
Sa Allahovom uputom i podrškom…
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?