Prijevod:
1. U ime Allaha, Milostivog i Samilosnog.
2. Sva hvala i zahvala pripada Allahu, Gospodaru svjetova,
3. Milostivom i Samilosnom,
4. Vladaru Sudnjeg dana!
5. (Gospodaru naš) Samo Tebi robujemo i samo od Tebe pomoć tražimo.
6. Uputi nas na Pravi put,
7. Put onih kojima si milost Svoju i blagodati darovao, a ne na put onih na koje si se rasrdio i koji su u zabludi!
O suri
Sura El-Fatiha je objavljena u Mekki i ima sedam ajeta. Ime je dobila po tome što je prva sura u Kur’anu; njome počinje Kur’an. Osim ovog, ona ima još deset imena, a to su:
El-Fatiha – sura kojom počinje uzvišena Knjiga,
El-Vafija – sura koja se u namazu uči cijela,
El-Kafija – sura koja je dovoljna za namaz, ali i za druge stvari; sura koja zamjenjuje mjesto drugih sura,
Eš-Šafija – sura u kojoj je lijek za fizičke i duhovne bolesti,
Es-Seb’u’l-Mesani – sura koja se sastoji od sedam ajeta koji se stalno ponavljaju,
Ummu’l-Kur’an – ovo ime je dobila zbog toga što Kur’an počinje ovom surom; ona ukratko sadrži sva značenja Kur’ana,
Sura hamda i šukra – sura koja počinje sa hvalom i zahvalom; sadrži u sebi hvalu,
Sura dova – sura koja nas uči šta i kako treba da tražimo od Allaha,
Suretu’s-Salat – namaz-sura; uči se na svakom namazu,
Esasu’l-Kur’an – sura koja je početak i suština Kur’ana.
Tefsir sure
Uzvišeni Allah nas je ovom surom podučio kako da Mu zahvalu činimo i kako da Ga hvalimo rekavši:
1. U ime Allaha Milostivog Samilosnog.
2. Hamd pripada Gospodaru svjetova. Što znači – O robovi moji, kada želite da Me hvalite i da Mi zahvalu činite, recite elhamdulillah. Budite Mi zahvalni zbog dobročinstva koje vam ukazujem, jer uistinu sam Ja veliki i uzvišeni Allah. Ja sve stvaram i svime upravljam. Gospodar sam ljudi, džinna, meleka, nebesa i zemlje. Stoga hvala i zahvala pripada samo Allahu, Gospodaru svjetova, a ne onima koje su za bogove uzeli.
3. On je Milostivi i Samilosni. Njegov rahmet i dobrota obuhvata sva stvorenja. On je stvorio ljude, dao im opskrbu, te ukazao na put koji vodi sreći na ovom i na budućem svijetu.
4. On je vladar Sudnjeg dana. Vladar Dana obračuna kad će vlast će biti samo u Njegovoj ruci. Taj dan niko nikome neće moći donijeti korist ni nanijeti štetu, sa svima će Allah račun svoditi.
5. (Allahu naš!) Samo Tebi robujemo i samo od Tebe pomoć tražimo. Ne robujemo nikom osim Tebi. Samo Tebi se pokoravamo, pred Tobom smo skrušeni i ponizni. Gospodaru naš, u pokornosti Tebi i traženju Tvog zadovoljstva samo od Tebe pomoć tražimo, jer nam osim Tebe ne može pomoći. Ti si dostojan svakog poštovanja.
6. Ukaži nam na pravi put i učvrsti nas na putu poslanika, resula i posljednjeg Poslanika. Učini da budemo na putu onih koji su Tebi bliski.
7. Uputi nas na put onih koje si obasuo blagodatima svojim; put poslanika, siddika, šehida i salih robova. Oni su divno društvo. Ne dozvoli da budemo na putu onih koji su s Pravog puta skrenuli i koji su u zabludi. Ne dozvoli da budemo na putu Jevreja na koje si se rasrdio ili na putu kršćana koji su sa Pravog puta skrenuli okrenuvši leđa Tvom svetom zakonu (šerijatu) i tako zaslužili vječnu kaznu i prokletstvo. Allahu naš, uslišaj nam dovu. (Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetu’t-Tefasir)
”Jedne prilike smo sjedili sa Poslanikom, s.a.v.s., i u tom trenutku on je sa nebesa čuo glas. Odmah je podigao glavu prema nebu i rekao: ‘Otvorila su se nebeska vrata koja se nikad prije nisu otvarala. Kroz vrata je izašao melek i rekao: ”O Muhammede, donosim ti radosnu vijest kojom niko prije tebe nije obradovan. Ta radosna vijest su dva nura. Jedan od njih je sura Fatiha, a drugi kraj sure Bekara (zadnja tri ajeta)’.” (Muslim)
Na kraju Fatihe izgovara se ”amin”. Ulema je složna da ta riječ nije kur’anska, ali je njeno izgovaranje na kraju ove sure sunnet. To je riječ kojoj Džebrail, a.s., podučio Poslanika, s.a.v.s.
U jednom hadisu Poslanik, s.a.v.s., je rekao: ”Jevreji vam ni zbog čega ne zavide kao što vam zavide zbog selama koji jedni drugima upućujete i zbog riječi ”amin” na kraju Fatihe.”
U drugom hadisu Poslanik, s.a.v.s., kaže: ”Uzvišeni Allah mi je dao troje:
1. da u namazu stojimo u safovima (kao meleci),
2. da nam pozdrav bude selam kao što će biti pozdrav stanovnika dženneta,
3. i da nakon dove izgovaramo ‘amin’.
Uzvišeni Allah nijedno od ovo troje nije dao nikome od poslanika, osim Musau i Harunu koje je podučio riječi ”amin”. Musa je činio dovu, a Harun je govorio amin.” (Tirmizi)
Jedne prilike Poslanik, s.a.v.s., je čuo nekog čovjeka kako iskreno i predano čini dovu Allahu Uzvišenom. Poslanik, s.a.v.s., ga je malo slušao, a zatim rekao: ”Ako upotpuni dovu, njeno ispunjenje je sigurno.”
Prisutni upitaše: ”Kako će je upotpuniti?”
”Ako na kraju dove kaže ”amin” upotpunio je dovu i njeno ispunjenje je sigurno.” (Ebu Davud)
Ummu’l-Kur’an
Ova sura sadrži u sebi značenje cijeloga Kur’ana. Zbog toga se i zove ”Ummu’l-Kur’an”, što znači ”suština i bit Kur’ana”. Alimi su to objasnili na sljedeći način:
Jedna od suštinskih tema Kur’ana jeste upoznavanje ljudi sa Allahom. Ajeti لْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّالْعَالَمِين الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ َ (sva hvala i zahvala pripada Allahu, Gospodaru svjetova, Milostivom, Samilosnom) predstavljaju uzvišenog Allaha, Gospodara svjetova.
Druga od suštinskih tema o kojima Kur’an govori jeste ahiret. U ajetu مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (On je Vladar Sudnjeg Dana, dana kada će jedino On imati vlast) se ukratko objašnjava stanje ahireta.
Jedna od glavnih tema Kur’ana jeste ibadet u koji se ubrajaju: vjerovanje, naredbe, zabrane i svi zahirski propisi. O tome govori ajet إِيَّاكَ نَعْبُدُ (samo Tebi robujemo i od Tebe pomoć tražimo).
Stepenovi i duhovne počasti i tajne kojima Allah obasipa svoje dobre robove-evlije, također je jedna od bitnih kur’anskih tema. Suština je u čišćenju srca od svih duhovnih nečistoća i ukrašavanje lijepim halom i ahlakom. Ajet اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (uputi nas na Pravi put, put koji vodi do Tebe) ukratko govori o tome.
Upoznavanje sa životima prethodnih poslanika i dobrih Allahovih robova je također jedna od najvažnijih tema u Kur’anu. O tome govori ajet: صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ (Gospodaru naš, uputi nas na put onih koje si darovao blagodatima Svojim).
Bitna kur’anska tema je i pripovijedanje o stanju nevjernika i njihovom kraju, te se u posljednjem ajetu sure Fatiha kaže الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ (a ne na put onih na koje si se rasrdio i koji su sa pravog puta skrenuli).
Prenosi se da je hz. Ali rekao: ”Musa, a.s., je Tevrat protumačio u sedamdeset dijelova. Da je meni Resulullah, s.a.v.s., dozvolio, samo o Fatihi bih napisao toliko knjiga koliko može ponijeti 70 deva.”
Ebu Sa’id el-Hudri, r.a., prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: ”Sura Fatiha je lijek protiv svake vrste otrova.”
Dok čovjek u namazu uči Fatihu, u mislima treba da bude svjestan da je Allah iznad svega i da najljepša i beskrajna hvala pripada samo Njemu. On je taj koji sve stvara i održava. Na Danu obračuna vlast će biti samo u Njegovoj ruci. Samo je On dostojan da Mu se ibadet čini. Pomoć se samo od Njega moli. On je taj koji pruža pomoć robu i vodi ga pravim putem. Vjernik ima primjere na koje se ugleda na Allahovom putu. To su oni koje je Allah obasuo blagodatima imana i dobrih djela, poslanici, šehidi i Allahovi salih i siddik robovi. Vjernik pouku uzima iz primjera onih koji su neistinu pretpostavili istini, zlo uzeli za dobro i tako zaslužili Allahovu srdžbu. Oni su u svom neznanju mislili da dobro čine izgubivši tako i dunjaluk i ahiret. Njihov kraj je džehennem, a kako je to loše boravište!
Uputi nas na Pravi put
Pravi put je put koji roba vodi do Allaha. U suri El-Fatiha Uzvišeni Allah nas uči šta treba da tražimo od Njega i način na koji treba to da radimo, te kaže: ”Gospodaru naš, uputi nas na Pravi put, put koji vodi Tebi.”
Siratu-l- mustekim tj. Pravi put je u zahiru ići putem koji je pokazao hz. Poslanik, s.a.v.s., a u batinu odvojiti srce od svega i vezati ga samo za Allaha dž. š. To znači, vanjštinu uskladiti sa šerijatom, a unutrašnjost sa hakikatom. Spoljašnjost ukrasiti lijepim robovanjem, a u unutrašnjosti postići slobodu. U zahiru vidjeti stvorenja i lijepo se ophoditi sa njima, a u batinu izbrisati stvorenja i vidjeti samo Hakka. Ibn Ataullah Iskenderi, k.s., u djelu ”Hikem” kaže:
”Kada ti Allah podari da u zahiru prigrliš Njegove emrove, a u batinu se u potpunosti pokoriš i prepustiš Njegovoj volji, znaj da te je obdario najvećim dobrom.”
Pravi put, koji nam Allah naređuje da tražimo od Njega, je put šerijata i hakikata. Taj put je ukratko sažet u ajetu ”samo Tebi robujemo i samo od Tebe pomoć tražimo”. Kada rob dođe u to stanje, onda može doći do Allaha.
Do Allaha nema drugog puta osim istikameta (siratu-l-mustekim) i nema ništa teže nego biti na istikametu u svakom trenutku. Upravo iz tog razloga, u svakom namazu desetinama puta izgovaramo ovu dovu učeći Fatihu, koja služi kao opomena i podsjetnik na važnost ovog pitanja.
Siratu-l-mustekim znači pravi put koji ne trpi ni najmanju neispravnost.
Ashabi su bili u stalnoj brizi da ne skrenu sa pravog puta. Kada je postao halifa, hz. Omer, r.a., u jednoj hutbi upita prisutne:
”Ako bih ja skrenuo sa Allahovog puta, šta biste vi učinili?”
U tom trenutku jedan beduin ustade i reče:
”Ne brini, hej vođo pravovjernih! Ako skreneš, sabljom ćemo te vratiti.”
Hz. Omer, r.a., na ove riječi pokaza zadovoljstvo, te se zahvali Allahu:
”Elhamdulillah ja Rabbi! Hvala Ti što si mi podario džemat koji će me ispraviti ako pogriješim!“
Biti na istikametu, na pravom putu, znači biti ispravan u djelima, riječima, postupcima, mislima i nijetima.
Veliki arif Imam Kušejri, k.s., je rekao: ”Istikamet je takva deredža, da sa njim svi poslovi dostižu svoje savršenstvo. Sa istikametom se ostvaruje svako dobro. Ko nije na istikametu, njegovi poslovi su slabi, a trud uzaludan.”
Da bi čovjek mogao biti na istikametu u pravom smislu, uslov je da slijedi Kur’an, Poslanikov, s.a.v.s., sunnet i da ide putem alima koji u stopu slijede Poslanika, s.a.v.s., putem njegovih varisa-muršidi kamila. Da bi ih mogao ispravno slijediti, neophodno je da nauči našu vjeru i naš put, da prepozna spletke šejtana i nefsa i način na koji će se od njih zaštititi, te da izuči akaid i propise o djelima, jer će u suprotnom pomiješati halal i haram.
Arifi su nabrojali deset stvari koje su uslov da bi neko mogao biti i ostati na istikametu. To su:
1. Čuvanje jezika od gibeta (ogovaranja),
2. Čuvanje se lošeg mišljenja (pretpostavki),
3. Neismijavanje drugih,
4. Čuvanje očiju od harama,
5. Istinoljubivost i pravednost,
6. Udjeljivanje na Allahovom putu,
7. Čuvanje od israfa,
8. Čuvanje od kibura i uzdizanja,
9. Predano obavljanje pet dnevnih namaza,
10. Neodvajanje od sunneta i džemata.
Jedne prilike neki čovjek dođe kod Gavsi Sanija, k.s., i zatraži da mu čini dovu da postane šehid. Gavs, k.s., mu odgovori: ”Nemoj traži stepen šehida, traži istikamet, jer istikamet je stepen siddika.”
Inšallah da i mi, svaki put kada učimo Fatihu i ajet ”Ihdina’s-sirata’l-mustakim” (uputi nas na put pravi) zatražimo to sa iskrenošću, da svoje lice okrenemo Allahu Uzvišenom i svojim djelovanjem tražimo samo Njegovo zadovoljstvo i upotpunimo svoj istikamet.
Da nas Allah bereketom i dovom sadata učvrsti na istikametu. Amin.
Ono što je bitno jeste da društva, uključujući i čitavo čovječanstvo, usvoje lijepi ahlak i pronađu uzor za kojim će se povoditi. Da bismo pronašli put umjerenosti i ravnoteže, da bismo se očistili od grubosti, spasili nezrelosti i bili na istini, odnosno da bismo se okitili ahlak-i Muhamedijjom, potrebno je krenuti na put odgoja i duhovnog nadzora od strane njegovih duhovnih nasljednika (vārisa), istinskih alima koje je on, a.s., najavio u radosnoj vijesti, a koji su doktori za srce.
Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na Messenger ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt
Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida? Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli. Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema. Detaljnije o Menzilu i našim muršidima saznajte na ovim linkovima: O Menzilu, Biografija, savjeti i mudrosti Gavs-i sanija k.s. i Muršid, iršad i Menzil Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:- Šta je tesavvuf?
- Pojava tesavvufa kao sistema
- Tesavvuf u današnjem vremenu
- Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
- Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
- Tema broja: Šta je tesavvuf?